دنیای اقتصاد: غول‌های معدنی در جهان معرفی شدند. بررسی صورت گرفته از وضعیت تولیدکنندگان اصلی معدنی در دنیا نشان‌دهنده آن است که ایران در ۱۳ ماده معدنی دارای جایگاه جهانی است و از میان مواد و محصولات معدنی بررسی شده در تولید سنگ گچ در مقایسه با دیگر مواد معدنی تولید شده در کشور دومین سهم در دنیا را به خود اختصاص داده است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۲۰۱۵ در میان تولیدکنندگان مواد و محصول معدنی در دنیا، ایران پس از سنگ گچ توانست جایگاه پنجم در تولید باریت را به خود اختصاص دهد و پس از آن جایگاه ششم را در تولید فلدسپات و کلینکر به‌دست آورد. در تولید سیمان و فلورین نیز به‌صورت مشترک رتبه هفتم تولیدکننده جهان به ایران اختصاص یافت. از سوی دیگر ایران در تولید کائولن و بنتونیت نیز به‌صورت مشترک در جایگاه هشتم دنیا قرار گرفت. مولیبدن تولیدی در کشور نیز موجب شد تا جایگاه نهم در تولید این ماده معدنی در دنیا به ایران اختصاص یابد. گوگرد تولیدی در کشور نیز ایران را در جایگاه دهم در میان ۱۳ محصول و مواد معدنی مورد بررسی در سال ۲۰۱۵ قرار داد. اما درخصوص سنگ‌آهن ایران جایگاه یازدهم را در میان غول‌های معدنی به خود اختصاص داده است و آهک تولیدی در کشور نیز موجب شد تا ایران رتبه سیزدهم در میان تولیدکنندگان برتر این ماده معدنی را به دست آورد. اما آخرین جایگاه ایران در میان تولیدکنندگان مواد و محصولات معدنی به نیتروژن تثبیت‌شده - آمونیاک- اختصاص داشته به‌طوری که ایران جایگاه شانزدهم را در تولید این ماده معدنی در سال ۲۰۱۵ به‌دست آورد.

باریت

باریت یکی از مواد مورد بررسی در میان ۱۳ محصول مورد ارزیابی در سال ۲۰۱۵ است. این محصول به‌عنوان به‌عنوان پرکننده، افزایش‌دهنده وزن در تولیداتی مانند رنگ، پلاستیک و لاستیک کاربرد دارد. بعضی از کاربردهای خاص این ماده معدنی در ترمز و صفحه کلاچ، آستررنگ برای محافظت و جلای فلز خودرو است. براساس این گزارش مصرف عمده باریت در حفاری نفت و گاز است و آمریکا به‌عنوان مصرف‌کننده عمده در دنیا به دلیل تغییراتی که در تقاضای این محصول داشته، توانسته در سال ۲۰۱۵ روی تولید و تجارت جهانی این ماده معدنی اثر گذارد.

گزارش منتشر شده در سال ۲۰۱۵ بیانگر آن است که چین با تولید ۳ میلیون تن باریت، جایگاه اول جهانی تولید این ماده معدنی را به خود اختصاص داده، هند و مراکش نیز هر یک با تولید ۹۰۰ هزار تن باریت به‌صورت مشترک توانسته‌اند جایگاه دوم را در تولید این ماده معدنی به‌دست آورند. آمریکا نیز با تولید ۷۰۰ هزار تن در جایگاه سوم تولید این ماده معدنی قرار دارد. اما ایران از ذخایر ۲۴ میلیون تنی باریت در کشور برخوردار است و با تولید ۳۰۰ هزار تنی این ماده معدنی در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه پنجم را به‌دست آورد. سهم ایران در دنیا از تولید باریت ۰۲/ ۴ درصد برآورد شده است.

سیمان

گزارش منتشر شده از وضعیت تولید سیمان نشان‌دهنده آن است که ایران در میان ۱۸ کشور تولیدکننده سیمان در جایگاه هفتم قرار گرفته است. در میان کشورهای تولیدکننده این ماده معدنی چین با تولید بیش از ۲میلیارد تن سیمان توانست جایگاه اول را از آن خود کند و پس از آن هند با فاصله بسیار زیاد نسبت به کشور اول با تولید ۲۷۰ میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفته است. سیمان تولیدی در آمریکا نیز در این سال بیش از ۸۳ میلیون تن بوده و ترکیه نیز با تولید ۷۷ میلیون تن سیمان توانست جایگاه بعدی را به خود اختصاص دهد. اما سیمان تولید شده در ایران ۶۵ میلیون تن بوده که با سهم ۵۹/ ۱ درصدی در دنیا توانسته جایگاه هفتم را به‌دست آورد.

کلینکر

اما ایران در تولید کلینکر در میان ۱۸ کشور تولیدکننده این ماده معدنی توانست جایگاه ششم را به خود اختصاص دهد و با تولید ۷۹ میلیون تنی کلینکر توانست سهم ۱۹/ ۲ درصدی را در دنیا به‌دست آورد. چین نیز در تولید کلینکر جایگاه اول را در سال ۲۰۱۵ به خود اختصاص داد، کلینکر تولیدی توسط این کشور برابر با دو میلیون تن است. هند نیز با تولید ۲۸۰ هزار تن کلینکر توانست جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد و پس از هند، آمریکا با تولید ۱۰۶ هزار تن کلینکر قرار دارد. اما روسیه نیز با تولید ۸۰ هزار تن کلینکر جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

بنتونیت

تولید بنتونیت در دنیا در سال ۲۰۱۵ برابر با ۱۶ میلیون تن بوده که بر اساس آمار اعلام شده آمریکا با تولید بیش از چهارمیلیون تن از این ماده معدنی توانست در این سال جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. چین نیز در این سال موفق به تولید سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن بنتونیت شد و جایگاه دوم را به دست آورد اما یونان سومین کشور تولیدکننده بنتونیت در دنیا است، تولید این کشور برابر با یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن بوده، اما ایران در سال ۲۰۱۵ در مجموع موفق به تولید ۴۳۰ هزار تن بنتونیت شد و توانست جایگاه هشتم را از میان ۱۴ کشور ارزیابی شده به خود اختصاص دهد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا نزدیک به ۶۹/ ۲درصد است.

کائولن

ایران در تولید کائولن نیز در دنیا سهم ۴۱/ ۴درصدی در سال ۲۰۱۵ داشته است. براساس این گزارش کشورهای هند، جمهوری چک، آمریکا، آلمان و چین در رتبه‌های اول تا پنجم دنیا در تولید کائولن قرار دارند.

فلدسپات و نفلین سنیت

بیشترین استفاده فلدسپات در صنعت شیشه و برای ظروف شیشه‌ای است و از میان ۱۶ کشور ارزیابی شده ترکیه با تولید ۵ میلیون تن از این ماده معدنی در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. ایتالیا نیز در مجموع موفق به تولید ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن فلدسپات شد و در جایگاه دوم قرار گرفت. اما جایگاه سوم با تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به چین اختصاص داشته است. ایران نیز با تولید ۶۰۰ هزار تنی توانست جایگاه ششم را به دست آورد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی نزدیک به ۳ درصد است.

فلورین:

منابع شناسایی شده فلورین ۵۰۰ میلیون تن در جهان برآورده شده است که بیشترین ذخایر آن در آفریقای جنوبی قرار دارد. براساس آمار اعلام شده در سال ۲۰۱۵ چین با تولید سه‌میلیون و ۸۰۰ هزار تن فلورین توانست جایگاه اول را در میان ۱۳ کشور ارزیابی شده به خود اختصاص دهد،. فلورین تولید شده در مکزیک نیز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده و این کشور را در جایگاه دوم قرار داده است. مغولستان نیز با تولید ۳۷۵ هزار تن با اختلاف بسیار در جایگاه سوم قرار گرفته است. ایران نیز در سال ۲۰۱۵ در مجموع موفق به تولید ۹۰ هزار تن فلورین در کشور شد و توانست جایگاه هفتم را به دست آورد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا برابر با ۴۴/ ۱درصد است.

سنگ گچ

آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که ایران دومین کشور تولیدکننده این ماده در جهان است و اسپانیا نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده اروپایی سنگ گچ در دنیا محسوب می‌شود. براساس آمار اعلام شده چین با تولید ۱۳۲ میلیون تن سنگ گچ در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد و سنگ گچ تولیدی در ایران نیز ۲۲ میلیون تن بوده است، سهم ایران از تولید سنگ گچ در دنیا ۵۳/ ۸ درصد است. تایلند نیز با تولید ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن با اختلاف بسیار نسبت به کشورهای اول و دوم جایگاه سوم تولید این محصول را کسب کرده است.

سنگ آهن

در میان ۱۲ تولیدکننده سنگ آهن نیز چین با تولید یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تن جایگاه اول را در سال ۲۰۱۵ به دست آورد و پس از آن استرالیا با تولید ۸۲۴ میلیون تن در جایگاه دوم قرار گرفت، اما جایگاه سوم به برزیل با تولید ۴۲۸ میلیون تن سنگ آهن اختصاص داشته است. سنگ‌آهن تولیدی در ایران نیز ۳۳میلیون تن بوده و ایران با این میزان تولید سهم نزدیک به یک درصدی از تولید جهانی را به خود اختصاص داده است.

آهک

اما از میان ۲۸ کشور تولیدکننده آهک در دنیا در سال ۲۰۱۵ ایران با تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن جایگاه سیزدهم را به خود اختصاص داد. سهم ایران از تولید این ماده معدنی در دنیا ۸/ ۰ درصد است. براساس این گزارش چین با تولید ۲۳۰ میلیون تن آهک جایگاه اول را از میان کشورهای تولیدکننده به دست آورده و پس از آن آمریکا نیز با تولید ۱۹ میلیون تنی در جایگاه بعدی قرار گرفته است. جایگاه سوم نیز به هند با تولید ۱۶ میلیون تن آهک اختصاص داشته است.

مولیبدن

براساس این گزارش منابع مشخص مولیبدن در دنیا حدود ۱۴ میلیون تن است که چین در میان کشورهای دارنده این ماده معدنی بیشترین ذخیره را دارد. از سوی دیگر در سال ۲۰۱۵ چین با تولید ۱۰۱ هزار تن مولیبدن از میان ۱۵ کشور تولیدکننده این ماده معدنی جایگاه اول را به دست آورد و پس از آن آمریکا با تولید ۵۶ هزار و ۳۰۰ تن قرار گرفت. مولیبدن تولیدی در شیلی نیز ۴۹ هزار تن بوده که جایگاه سوم را به این کشور اختصاص داده است. اما ایران با تولید ۴هزار تن مولیبدن در سال ۲۰۱۴ توانست جایگاه نهم را به دست آورد. سهم ایران از تولید مولیبدن در دنیا ۵/ ۱ درصد است.

نیتروژن تثبیت شده - آمونیاک

از سوی دیگر از میان ۲۵ تولیدکننده این ماده معدنی ایران جایگاه شانزدهم را به خود اختصاص داد و با تولید ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تنی توانست سهم ۷۱/ ۱ درصدی را در دنیا به خود اختصاص دهد. چین، روسیه، هند، آمریکا و اندونزی در جایگاه اول تا پنجم تولیدکننده این ماده معدنی قرار گرفتند.

گوگرد

براساس این گزارش در سال‌های اخیر تولید گوگرد در جهان با روند افزایشی مواجه بوده، به‌طوری که چین با تولید ۱۱ میلیون تن گوگرد در سال ۲۰۱۵ توانست جایگاه اول را به خود اختصاص دهد و پس از آن آمریکا با تولید ۹میلیون و ۳۰۰ هزار تن جایگاه بعدی را در سال ۲۰۱۵ به دست آورد. اما ایران در میان ۲۴ تولیدکننده گوگرد در جایگاه دهم قرار دارد، گوگرد تولیدی در ایران نیز برابر با ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن است که با این میزان تولید توانسته سهم ۳ درصدی را در دنیا به دست آورد.

غول‌های معدنی در جهان