گروه بنگاه‌ها: علی گلشن، معاون خرید فولاد هرمزگان درباره برنامه فولاد هرمزگان برای واردات گندله گفت: در کشور مشکل کمبود گندله نداریم، بلکه مشکل اصلی مهم‌ترین ماده اولیه تولید فولاد، روش‌های حمل آن است. وی افزود: متاسفانه زیرساخت‌های کشور به‌ویژه زیرساخت‌های حمل‌ونقل متناسب با صنعت کشور رشد نکرده است. هم‌اکنون در زمینه حمل گندله از معادن گل‌گهر، چادرملو یا زرند به فولاد هرمزگان با مشکل مواجه هستیم.

به گفته وی، سال گذشته واردات را قطع کردیم زیرا قیمت گندله وارداتی نسبت به گندله داخلی گران‌تر است. گلشن تصریح کرد: در حال‌حاضر قیمت گندله وارداتی ۱۲۰ دلار به بالا است، این در حالی است که گندله داخلی را با هزینه حمل، کمتر از ۱۰۰ دلار خریداری می‌کنیم. در نتیجه در نگاه اول واردات به صرفه نبوده و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد، اما در نگاه دوم این موضوع در بحث خروج ارز از کشور موثر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: تعهدی به تولیدکنندگان داخلی داریم و آن این است تا جایی که می‌توانیم از آنها حمایت کنیم. به گفته گلشن، خروج ارز از کشور به معنای ایجاد اشتغال در کشورهای دیگر است.معاون خرید فولاد هرمزگان گفت: اگر موضوع تامین گندله به ما آسیب زده و ساختار تولید در فولاد هرمزگان را نشانه بگیرد ما مجبور هستیم برای تامین این نیاز به واردات روی آوریم. به گفته وی، یک سال است که فولاد هرمزگان گندله هم وارد نکرده است.

وی با بیان اینکه در حال‌حاضر مشکل اصلی بحث حمل‌ونقل است، افزود: این مشکل تنها برای فولاد هرمزگان نیست بلکه تمامی صنایع با مشکل حمل ونقل مواجه هستند. باید زیرساخت‌های کشور آماده شود. گلشن با اشاره به پروژه گندله‌سازی مادکوش تصریح کرد: زمانی که گندله‌سازی مادکوش راه‌اندازی شود، بی‌تردید مشکلات ما در زمینه گندله حل خواهد شد اما مادکوش برای حمل کنسانتره با مشکل مواجه می‌شود.در صورتی‌ که این شرکت نتواند کنسانتره را حمل کند در ارائه گندله به فولاد‌هرمزگان با مشکل مواجه می‌شود. وی تصریح کرد: به دلیل مشکلاتی که در منطقه مرکزی کشور همچون منابع انرژی و آب، آلایندگی‌هایی وجود دارد، دولت تدبیر و امید به این نتیجه رسیده است که صنایع را به حاشیه خلیج‌فارس انتقال دهد. معاون خرید فولاد هرمزگان با اشاره به افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خاطرنشان کرد: سهم زیادی از این رقم به فولادسازهایی تعلق دارد که در منطقه چابهار و حاشیه خلیج‌فارس فعالیت می‌کنند.

این بدان معنا است که ظرفیت ما ۳ یا ۴ برابر خواهد شد. اما این سوال مطرح است که آیا زیرساخت‌ها متناسب با این رشد ایجاد شده‌اند و آیا تفکری پشت این رشد وجود دارد یا خیر؟ متاسفانه پاسخ به این سوال خیر است.گلشن در پاسخ به این سوال که چه میزان ممکن است فولاد هرمزگان در سال جاری واردات گندله داشته باشد، افزود: بی‌تردید اگر با مشکل مواجه شویم به سوی واردات حرکت خواهیم کرد. البته اخیرا با مشکل مواجه شده‌ایم و این احتمال افزایش پیدا کرده است. به گفته معاون خرید فولاد هرمزگان، تعهد گل‌گهر برای تامین گندله موردنیاز ما طبق قرارداد، ۵/ ۱ میلیون تن است، اما مصرف ما ۵/ ۲ میلیون تن است.