دنیای اقتصاد: هیات اعزامی اتاق تهران به جمهوری چک، در نخستین برنامه کاری خود در این سفر با حضور در محل ساختمان وزارت بازرگانی و صنعت جمهوری چک با جمعی از فعالان بخش خصوصی چک و وزیر بازرگانی و صنعت چک دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار که ابتدا با سخنرانی چند تن از مسوولان دو طرف برگزار شد نمایندگان نزدیک به یکصد شرکت از جمهوری چک میزبان فعالان اقتصادی ایرانی بودند که ساعاتی با یکدیگر به‌صورت مستقیم به مذاکره پرداختند.

در این نشست مشترک، محمدرضا بختیاری، معاون امور بین‌الملل اتاق تهران از ظرفیت‌های اقتصادی و جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در جمهوری چک سخن گفت. مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در این نشست با اشاره به توان اقتصادی و صنعتی بالای جمهوری چک گفت: با توجه به برخورداری جمهوری چک از فناوری مدرن و صنعت پیشرفته، کشور ما می‌تواند در پروژه‌های نیمه‌تمام و آنهایی که به فناوری‌های پیشرفته نیاز دارد، از مشارکت بخش خصوصی چک بهره ببرد. او ساخت ماشین‌آلات صنعتی، حمل‌ونقل، مدیریت منابع آب، انرژی‌های نو، صنایع غذایی و دارویی را از زمینه‌های گسترش همکاری‌های دوجانبه ذکر کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ارتباطات اقتصادی و حتی سیاسی دو کشور را گسترش خواهد داد.از طرفی امیدواریم با افزایش روزافزون همکاری بین دو کشور برای تسهیل روابط اقداماتی نظیر راه‌اندازی خط مستقیم پرواز بین تهران و پراگ نیز انجام گیرد. خوانساری در ادامه به سفر هیات‌هایی از جمهوری چک به تهران اشاره کرد و گفت: سال گذشته اتاق تهران میزبان ۲ هیات از کشور چک بود که ۲ موافقت‌نامه نیز در این سفرها امضا شد.

در ادامه این نشست یان ملادک، وزیر بازرگانی و صنعت جمهوری چک به سفر خود به ایران و حضور در اتاق تهران اشاره کرد و گفت: بیش از یک سال پیش به همراه شمار زیادی از فعالان اقتصادی به تهران سفر کردیم؛ ایران منابع انرژی و ظرفیت‌های بالایی برای همکاری‌های اقتصادی دارد. دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مانند ماشین‌آلات صنعتی و انرژی همکاری داشته باشند. همچنین می‌توانند در سرمایه‌گذاری در کشورهای یکدیگر فعال باشند.