فرمان روحانی برای بررسی حادثه پلاسکو عکس: ایسنا

دنیای اقتصاد: سرانجام با فرمان حسن روحانی، رئیس‌جمهوری «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» تشکیل شد؛ هیاتی که ۱۰ عضو آن نیز طی همین حکم رئیس‌جمهوری منصوب و موظف شدند «گزارش ملی» این حادثه را ظرف دو ماه تهیه و به اطلاع مردم برسانند.

براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی با هدف اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه ساختمان پلاسکو و تقویت توان کشور در مدیریت بحران در حکمی محمد تقی احمدی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس را به ریاست این هیات یعنی «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» منصوب کرد. رئیس‌جمهوری در این حکم، علاوه‌بر «محمدتقی احمدی»، ریاست هیات و رئیس دانشگاه تربیت مدرس که دارای دکترای مهندسی عمران از دانشگاه توهوکو ژاپن و نویسنده ده‌ها مقاله درباره سازه‌های ساختمانی، سدها و سایر حوزه‌های مهندسی عمران است، «علی اکبر آقا کوچک» عضو هیات‌علمی دانشگاه تربیت مدرس، متخصص مهندسی عمران و فارغ‌التحصیل سازه‌های فولادی و سازه‌های دریایی از دانشگاه لندن را نیز به‌عنوان عضو این هیات منصوب کرد. آقاکوچک مجری تحقیقاتی در زمینه آسیب‌پذیر‌ی‌های ساختمان‌های فولادی بوده و سابقه عضویت در کمیته‌های مبحث ششم و دهم مقررات ملی ساختمان و عضویت در انجمن مهندسی راه و ساختمان ایران را دارد. براساس حکم رئیس‌جمهوری سعید بختیاری، فارغ‌التحصیل مهندسی شیمی از دانشگاه علم و صنعت ایران و متخصص تحقیقات آتش و ایمنی ساختمان‌ها در برابر آتش که عضو کمیته‌های مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ایران از ۱۳۷۷ تاکنون، تدوین و بازنگری پنج استاندارد ملی ایران در زمینه آتش (۱۳۹۱ تاکنون) و دارای پژوهش‌های مقایسه‌ای و میدانی در زمینه ایمنی ساختمان‌های عمومی در برابر آتش است نیز به‌عنوان یکی دیگر از اعضای این هیات برگزیده شد. بر مبنای این حکم، فرج‌الله رجبی رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، شاپور طاحونی عضو هیات‌علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متخصص تحلیل سازه‌ها و مسوول کمیته مبحث دهم مقررات ملی ایران (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی)، سید باقر مرتضوی استاد گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده ده‌ها مقاله و کتاب در حوزه ایمنی و بهداشت‌کار و ازجمله مقالاتی درباره حریق و آتش، رسول میرقادری عضو هیات‌علمی دانشگاه تهران و دارای دکترای مهندسی سازه از دانشگاه پردو آمریکا و مولف پنج جلد کتاب در زمینه طراحی سازه‌های فولادی، محمد فاضلی عضو هیات‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع و دکترای جامعه‌شناسی سیاسی و مجری پروژه‌های میدانی در سنجش فساد و ارزیابی تاثیرات اجتماعی، به‌عنوان اعضای این هیات برگزیده شدند. روحانی همچنین در حکم خود، مهدی هداوند حقوقدان و فارغ‌التحصیل دانشگاه شهید بهشتی تهران، نویسنده مقالات متعدد در زمینه‌های حقوقی و به ویژه حقوق اداری و نظام حقوقی رسیدگی به اختلافات کارفرمایان با سازمان تامین اجتماعی و نیز نصرالله طهماسبی آشتیانی از کارشناسان ارشد صنعت بیمه و عضو شورای عالی بیمه را به‌عنوان اعضای هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو انتخاب کرد.

بررسی حادثه پلاسکو در مجلس

از سوی دیگر، مجلسی‌ها هم کماکان در کمیسیون‌های تخصصی پارلمان، بررسی حادثه پلاسکو را در دستور کار دارند. اعضای کمیسیون اقتصادی در جلسه روز دوشنبه خود به بررسی گزارش اتاق اصناف از آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص واحدهای صنفی مجتمع تجاری پلاسکو تهران با محورهای حمایت‌های مالیاتی، حمایت‌های بیمه‌ای و حمایت‌های بانکی می‌پردازد. کمیسیون عمران مجلس هم این هفته روزهای پرکاری دارد و در دستورکارهای خود، بررسی حادثه پلاسکو را در اولویت بررسی دارد. اعضای این کمیسیون در ادامه بررسی حادثه ساختمان پلاسکو، به نحوه اجرای قوانین و مقررات مربوط به رفع خطر، جلوگیری از استفاده غیرمجاز و غیر‌ایمن از ابنیه و فضاهای شهری و مسائل حوزه مدیریت بحران می‌پردازند.

کمیسیون عمران هفته گذشته هم درباره حادثه پلاسکو جلسه داشت. علیم یارمحمدی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «ایلنا» با بیان اینکه در جلسه گذشته این کمیسیون، شهردار تهران دفاعی از عملکرد خود در برابر ایمن‌سازی ساختمان پلاسکو نداشت، گفت: بنیاد مستضعفان از وجود چند تذکر کتبی شهرداری تهران اظهار بی‌اطلاعی کرد. یارمحمدی درباره ماموریتی که ازسوی رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای بررسی ابعاد سانحه پلاسکو واگذار شده است، اظهار کرد: جلسه‌ای با حضور مسوولان مربوط با این سانحه از جمله بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش‌نشانی، وزیر کشور و معاونان وی، وزیر کار و تعاون و معاونان وی، دادستانی و مسوولان ستاد بحران و مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد؛ اما در این جلسه ۴ ساعته به نتیجه‌ای نرسیدیم. او تاکید کرد: در بررسی‌های خودمان به‌دنبال مقصر نیستیم و هر دستگاه و نهاد مرتبط وظایف خود را اعلام می‌کند و براساس آن مسوولیت هر دستگاه در بروز این سانحه مشخص می‌شود. در بررسی‌ها به این خواهیم رسید که هر سازمان و نهاد در انجام وظایف خود قبل و بعد این سانحه چقدر کوتاهی کرده است. این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه طبق قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران موظف بوده که تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالک دریافت کند، گفت: اگر مالک تذکرات شهرداری مبنی‌بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نکرده خود شهرداری موظف به ایمن‌سازی بنا بوده است.

لغو حضور قالیباف در مجلس

با این همه قرار حضور محمدباقر قالیباف، شهردار تهران و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای حضور در جلسه علنی امروز مجلس و ارائه گزارش از حادثه پلاسکو لغو شد. این خبر را بهروز نعمتی سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس اعلام کرد و در توضیح آن تاکید کرد: حضور وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی مجلس به آینده موکول شده است. نعمتی در گفت‌وگو با «ایسنا» افزود: پیش از این مقرر شده بود وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی امروز مجلس حضور پیدا کنند که اعلام شد پس از برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید در حادثه ساختمان پلاسکو امکان این حضور در جلسه علنی فراهم خواهد شد. بر این اساس حضور آقایان رحمانی فضلی و قالیباف در جلسه علنی مجلس برای ارائه توضیحاتی درباره آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو به روز دیگری موکول می‌شود. در خبری دیگر، ۴ تن از جانباختگان غیر‌آتش‌نشان طی چند روز اخیر تدفین شده‌اند. مجتبی یزدانی معاون خدمات شهری شهرداری تهران اعلام کرد بنا بر تصمیمات اتخاذ شده خانواده‌های این افراد می‌توانند در صورت تمایل در هر قطعه‌ای از بهشت زهرا(س) متوفای خود را دفن کنند. معاون شهردار تهران همچنین درباره دریافت هزینه از خانواده‌های ۴ جانباخته حادثه پلاسکو تاکید کرد: اخبار منتشر شده کذب محض است و سازمان بهشت زهرا بابت تدفین این جانباختگان هزینه‌ای دریافت نکرده است.

متن حکم رئیس‌جمهوری به هیات ویژه

جناب آقای دکتر محمد تقی احمدی

رئیس محترم دانشگاه تربیت مدرس

سلام علیکم

در پی حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو در مرکز شهر تهران که صحنه ایثار و فداکاری آتش‌نشانان غیور شد و احساسات عمومی مردم ایران را در کمک به آسیب دیدگان و وحدت و انسجام ملی در برخورد با چالش‌ها نشان داد؛ از آن نظر که باید همه تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع حوادث مشابه اتخاذ شود و توان کشور در مدیریت بحران تقویت شود، لازم می‌دانم، «هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسکو» به ریاست جناب عالی و عضویت شخصیت‌های علمی و خبره در تخصص‌های مختلف ذی‌ربط به شرح ذیل تشکیل شود و ظرف مدت دو ماه «گزارش ملی» این حادثه را با «بررسی علل و عوامل وقوع آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان»، «نحوه مدیریت محیطی حادثه»، «کیفیت هماهنگی دستگاه‌های مسوول در مدیریت بحران»، «راه‌های پیشگیری از تکرار آن» و «اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم» ارائه و گزارش دقیقی برای اطلاع مردم شریف ایران منتشر کند. همه دستگاه‌ها و مسوولان ذی‌ربط موظفند با این هیات همکاری کنند و اطلاعات مربوط را در اختیار بگذارند. توفیق هیات محترم را در انجام این وظیفه ملی از خداوند بزرگ خواستارم.

۱۷ مخاطره آتش در بازار تهران