اجرای تفکر دیواری

دنیای اقتصاد: رئیس‌جمهوری جدید آمریکا سیاست دیوارکشی خود را وارد مرحله عمل کرد. اگر او بودجه‌ای برای دیوار مرز مکزیک کنار می‌گذارد در عین حال دیواری هم در جهت محدودیت ورود برخی کشورها ترسیم می‌کند. در این راستا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه در فرمانی اجرایی ورود پناهجویان به این کشور را به مدت سه ماه به حالت تعلیق در آورد و ورود مسافران از سوریه و ۶ کشور مسلمان دیگر به آمریکا را به‌صورت موقتی ممنوع اعلام کرد و گفت این اقدام مردم آمریکا را از حملات تروریستی مصون می‌دارد. به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد: «این دستور ورود مسافران از سوریه و ۶ کشور مسلمان دیگر را از ۱۲۰ روز به ۹۰ روز کاهش می‌دهد. این ۶ کشور شامل ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان و یمن است.» ترامپ، اوایل روز جمعه در پنتاگون گفته بود: «من برنامه‌های جدید بررسی را ایجاد می‌کنم تا تروریست‌های افراط‌گرا را از آمریکا دور نگه دارم. ما آنها را در کشورمان نمی‌خواهیم ما تنها به کسانی اجازه ورود به آمریکا را می‌دهیم که از کشور ما حمایت کنند و علاقه قلبی به مردم ما داشته باشند.» جزئیات این دستور تا روز جمعه مشخص نبود و سبب شد مردم گمانه‌زنی‌های بسیاری کنند، اما تاثیر این دستور بسیار سریع و فوری بود و باعث نگرانی شهروندان عرب - آمریکایی شد که اعضای خانواده‌شان قصد دیدار از آنها را داشتند.

با این حال، سی‌ان‌ان در گزارشی به قلم «ری سانچز» می‌نویسد در متن این فرمان نام کشورها برده نشده اما یکی از مقام‌های کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفت که این کشورها عبارتند از: ایران، عراق، سوریه، سودان، لیبی، یمن و سومالی. همین خبرگزاری در گزارش دیگری به قلم جرمی دیاموند توضیح مفصل‌تری راجع به فرمان اجرایی ترامپ در روز جمعه می‌دهد. براساس این گزارش، این فرمان اجرایی براساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۳ تنظیم شده که نام این ۷ کشور را آشکارا اعلام کرده بود. جمعیت این ۷ کشور جمعا ۱۳۴ میلیون نفر می‌شود. جرمی دیاموند می‌افزاید، نام این ۷ کشور در قانون سال ۲۰۱۶ با عنوان «کشورهای موضوع نگرانی» تکرار شده بود. این مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که معلوم نیست چند کشور دیگر به این فهرست افزوده خواهند شد. او این اقدام دولت را «بسیار تهاجمی» خواند. این مقام کاخ سفید همچنین اشاره نکرد که معیار ترامپ برای گسترده کردن دامنه این ممنوعیت چیست. او به سی‌ان‌ان گفت که «وظیفه دولت تامین امنیت آمریکا است.»

گروه‌های حقوق بشری ضمن محکوم کردن این اقدامات به‌عنوان اقداماتی «تبعیض‌آمیز» گفتند: «این اقدامات پناهجویان را در مکان‌های خطرناکی گیر می‌اندازد و شهرت آمریکا را به‌عنوان سرزمینی که از مهاجران استقبال می‌کند، خدشه‌دار خواهد کرد.» به گزارش سی‌ان‌ان، این فرمان اجرایی که عنوان «حمایت از آمریکا در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» را بر پیشانی خود دارد در واقع ادامه وعده‌های ترامپ برای سفت و سخت کردن مرزها و متوقف کردن ورود مهاجران (به‌ویژه از سوریه) به آمریکا است. ترامپ پیش‌تر در مصاحبه‌ای گفته بود که برای مسیحیان سوری استثنا قائل است و به آنها در فرار از جنگ داخلی سوریه کمک خواهد کرد. در بخشی از این فرمان هم به ایجاد یک منطقه امن در سوریه اشاره شده که براساس آن شهروندانی که از جنگ داخلی می‌گریزند می‌توانند به این منطقه امن آمده و در آنجا اسکان یابند.

به گزارش سی‌ان‌ان، این فرمان ورود تمام افراد از برخی کشورها به ایالات‌متحده را به مدت ۹۰ روز به تعلیق در می‌آورد. براساس فرمان اجرایی ترامپ، «برنامه پذیرش مهاجران به آمریکا» که مدت آن ۱۲۰ روز بود به ۹۰ روز کاهش یافته و اجرای آن متوقف شده است تا قانون جدید ابلاغ شود. عابد ایوب، مدیر حقوقی و سیاسی کمیته ضدتبعیض عرب - آمریکا گفت: «این دستور می‌تواند به سفر افرادی که گرین‌کارت دارند، دانشجویان و افرادی که برای دریافت خدمات درمانی و دیگر خدمات به آمریکا می‌آیند لطمه وارد کند.» در فرمان امضا شده از سوی ترامپ آمده است: «در اینجا اعلام می‌کنم که ورود شهروندان سوری به‌عنوان آواره یا پناهجو برای منافع آمریکا مضر بوده و هرگونه ورودی از این دست به حال تعلیق در می‌آید.»

گزارش سی‌ان‌ان حاکی است که تعداد پناهندگان پذیرفته شده در آمریکا در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱۰ هزار نفر بود اما در سال مالی ۲۰۱۷ ممکن است این تعداد به ۵۰ هزار نفر کاهش یابد. ترامپ هنگام امضای این فرمان اجرایی و پس از مراسم سوگند جیمز ماتیس به‌عنوان وزیر دفاع گفت: «اقدامات جدیدی را به مرحله اجرا می‌گذارم تا تروریست‌های رادیکال اسلامگرا را دور از آمریکا نگه دارم. ما آنها را نمی‌خواهیم.» او افزود: «می خواهیم تضمین کنیم که از کسانی که جان سربازان ما را تهدید می‌کنند و با نیروهای ما در آنسوی آب‌ها می‌جنگند استقبال نمی‌کنیم. ما به کسانی اجازه ورود می‌دهیم که از کشور ما و از مردم مان با تمام وجود حمایت کنند.»

با این حال، یک مقام دفاعی به سی‌ان‌ان گفت ترامپ با حضور در پنتاگون به مدت یک ساعت با ماتیس، مایک پنس (معاون رئیس‌جمهور)، مایک فلین (مشاور امنیت ملی) و تنی چند از مقام‌های نظامی در خلوت دیدار کرد و بحث‌های مربوط به شکست داعش، تقابل با تهدیدات جهانی مانند کره شمالی و آمادگی نظامی و... را مورد بحث قرار دادند. این دیدار در اتاقی امنیتی برگزار شد که هر کسی نمی‌تواند به آن وارد شود. ترامپ همچنین در دومین فرمان اجرایی هم هزینه نظامی را افزایش داد. او اعلام کرد: «بازسازی بزرگ نیروهای ارتش آمریکا را آغاز می‌کنیم.» او در این دومین فرمان اجرایی به ماتیس دستور داد که کار تدوین «برنامه‌هایی را برای جنگنده‌های جدید، کشتی‌های جدید، منابع جدید و ابزارهای جدید برای مردان و زنان اونیفورم پوش‌مان» شروع کند. پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان به تمجید از اقدامات روز جمعه ترامپ پرداخت. رایان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسوولیت شماره یک ما حمایت از کشور است. من از برنامه اسکان دوباره پناهجویان حمایت می‌کنم، اما زمان ارزیابی دوباره و تقویت فرآیند ویزادهی‌مان رسیده است. پرزیدنت ترامپ به درستی گفت که باید بدانیم چه کسی وارد کشورمان می‌شود.»

ترامپ با امضای این فرامین یکی دیگر از وعده‌های داده شده خود را محقق کرد. او گفته بود که ورود سوری‌ها و برخی دیگر را به آمریکا ممنوع خواهد کرد. او همچنین در وعده‌های انتخاباتی اش از ممنوعیت ورود مسلمانان به کشور یا بیرون راندن آنها سخن گفته بود. این فرمان دست وزارت امنیت داخلی را در مورد مهاجران باز خواهد گذاشت. بر همین اساس «مردمی که براساس دین شان دچار آزار شده‌اند» و «کسانی که در زمره اقلیت‌های دینی در کشور خود هستند» در اولویت قرار دارند. سی‌ان‌ان می‌افزاید این نگاه نوعی نگاه تبعیض آمیز است و مسیحیان و سایر اقلیت‌های مذهبی در کشورهای مسلمان راحت تر از خود مسلمانان می‌توانند به آمریکا وارد شوند. ترامپ در مصاحبه با «شبکه سخن پراکنی مسیحی» که قبل از امضای فرامین اجرایی انجام شد از ایده خود مبنی بر برتری و اولویت دادن مسیحیان بر مسلمانان عقب نشینی نکرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد مسیحیان گفت: «می‌خواهیم به آنها کمک کنیم. رفتار بدی با آنها شده است. می‌دانستید اگر مسیحی باشید و در سوریه زندگی کنید نمی‌توانید وارد آمریکا شوید؟ اگر مسلمان باشید می‌توانید اما اگر مسیحی باشید تقریبا برای شما ورود به آمریکا غیرممکن است... این رفتاری ناعادلانه است.» با این حال، دموکرات‌ها با این استدلال به ترامپ تاختند که اگرچه او تمام مسلمانان را از ورود به آمریکا منع نکرده، اما باز هم این فرمان تبعیض‌آمیز است. کامالا هریس، دموکرات از کالیفرنیا، در بیانیه‌ای گفت: «اشتباه نکنید. این ممنوعیتی برای مسلمانان است.» چاک شومر، رهبر اقلیت سنا نیز در بیانیه‌ای گفت: «از گونه‌های مجسمه آزادی اشک می‌بارد زیرا سنتی کهن که استقبال از مهاجرین بود و آمریکا بر پایه آن تاسیس شده بر باد رفت. ورود مهاجران و پناهجویان نه تنها اقدامی بشردوستانه بود بلکه موجب تقویت اقتصاد ما و موجب تولید شغل شده است.»

این فرمان‌های اجرایی ترامپ موجی از اعتراض نه تنها میان دموکرات‌ها که نهادهای مدنی و گروه‌های حامی حقوق بشر به وجود آورده است. با این حال، مقام‌های اجرایی دولت ترامپ اعتراض‌ها و «تبعیض نامیدن» این فرمان‌های اجرایی را رد کرده‌اند. «جنیفر سیم»، معاون ارشد برنامه‌های آمریکا در کمیته بین‌المللی نجات، که در زمینه پناهجویان فعال است به الجزیره می‌گوید: «اولین چیزی که باید بدانیم این است که این برنامه براساس اصل عدم تبعیض بود. بنابراین، گلچین کردن مسلمان و مسیحی چیز بدی نیست. پناهجویان براساس نیاز و فوریت برگزیده می‌شوند نه براساس گرایش سیاسی و مذهب.» با تمام این تفاصیل، در میان برخی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان و بسیاری از نهادهای مدنی و حقوق بشری همچنان اعتراض‌ها در مورد سیاست‌های ترامپ ادامه دارد.

طعنه جامعه جهانی توریسم به ترامپ

تعلیق صدور ویزای آمریکا برای ایرانیان