اعتراض جهانی علیه ترامپ

دنیای اقتصاد: بیش از یک میلیون نفر در واشنگتن و سایر شهرهای بزرگ و صنعتی آمریکا روز گذشته به خیابان‌ها آمدند تا از حقوق زنان دفاع کنند. اما این گردهمایی به روز اعتراض علیه مواضع و سیاست‌های ترامپ تبدیل شد. دفاع از حقوق زنان تنها بخشی از علت حضور مردم بوده است. برخی به خاطر قوانین مهاجرتی مدنظر ترامپ، برخی دیگر به‌دلیل قوانین تامین اجتماعی و در نهایت گروهی که از اساس از ترامپ متنفر و منزجر هستند، در این راهپیمایی حضور پیدا کرده بودند. همزمان با آمریکا در سایر شهرهای بزرگ دنیا نیز تجمعات مشابهی علیه ترامپ برپا شد.

در شهرهای بزرگ و صنعتی آمریکا همه آمده بودند. پیر، جوان، مشهور و عادی، سیاستمدار سابق، سیاستمدار حاضر، همه و همه آمده بودند تا عصر شنبه خود را به اعتراض علیه ترامپ بگذرانند. در حالی که شهرهای بزرگ و صنعتی شاهد جوش و خروش بیشتری بود، در روز شنبه شهرهای کوچک کمتر دست به اعتراض زدند. انگاری هر چقدر وزن ایالت‌ها و شهرها کمتر می‌شود، اعتراض‌ها هم علیه ترامپ کاسته می‌شود. هنوز دو روز از ریاست‌جمهوری ترامپ نگذشته است که یک میلیون زن در اعتراض به ریاست‌جمهوری وی به خیابان‌ها سرازیر شدند تا مشخص شود مرد نارنجی آمریکا روزهای خوشی در پیش نخواهد داشت. به گزارش سی‌ان‌ان بیش از یک میلیون نفر در واشنگتن‌دی‌سی و سایر شهرهای آمریکا به خیابان‌ها آمدند تا از حقوق زنان دفاع کنند. اما این گردهمایی اعتراضی در عین حال به اعتراض علیه مواضع و سیاست‌های ترامپ تبدیل شد. این راهپیمایی با حضور زنانی از کنگره، هالیوود و زنانی از طبقات مختلف صورت گرفت. در این میان حضور چهره‌های شاخص کنگره و ستارگان موسیقی و سینمای آمریکا بیش از پیش به چشم آمد. حضور افرادی همچون مدونا و آریانا گرانده که از دو نسل مختلف هالیوود هستند نشان می‌دهد که افرادی با سنین مختلف در آن حضور داشتند. در عین حال جان کری وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در دوره اوباما نیز در مراسم حاضر شده بود. جوآن گاسکویین، ۷۴ ساله و معلم بازنشسته که در این راهپیمایی اعتراضی حضور داشته است به سی‌ان‌ان می‌گوید: فکر می‌کنم که هنوز مردم می‌ترسند تا به کاندیدای زن رای بدهند. او ادامه می‌دهد: من به اینجا آمدم تا از حقوق زنان دفاع کنم و ‌الهام‌بخش دو نوه‌ام شوم.

البته دفاع از حقوق زنان تنها بخشی از علت حضور مردم بوده است. برخی به خاطر قوانین مهاجرتی مدنظر ترامپ، برخی دیگر به دلیل قوانین تامین اجتماعی و در نهایت گروهی که از اساس از ترامپ متنفر و منزجر هستند،حضور پیدا کرده بودند. سی‌ان‌ان می‌گوید که طیف‌های متفاوتی در این راهپیمایی حضور داشتند اما آمار دقیق را نمی‌توان تخمین زد. گفته می‌شود در این راهپیمایی که موسوم به «راهپیمایی اعتراضی خواهران» بوده است، بیش از یک میلیون معترض حضور داشته‌اند. این در حالی است که اعتراض‌‌ها علیه ترامپ به آمریکا محدود نشد و سایر نقاط جهان نیز علیه وی دست به راهپیمایی زدند. با این حال بزرگ‌ترین راهپیمایی در واشنگتن و در خیابان پنسیلوانیا رخ داد، جایی که ترامپ در روز برگزاری مراسم تحلیف در آنجا قدم زده بود.

گزارش‌ها از این راهپیمایی حکایت از این دارد که مردم معترض عصر روز شنبه به‌وقت محلی به سمت کاخ سفید رفته‌ و شعارهای تندی نیز علیه ترامپ سر داده‌اند. در این راهپیمایی افرادی همچون مایکل مور، فیلمساز چپ‌گرای معروف آمریکایی، گلوریا استی‌نم، چهره شاخص فمینسیت‌ها و آلیشیا کیز خواننده و بازیگر سخنرانی‌های تند و تیزی علیه ترامپ به عمل آوردند و عمده سخنان در محکومیت نفرت‌پراکنی‌های ترامپ در مورد مسلمانان، حقوق زنان و مهاجرت بود. مدونا یکی دیگر از سلیبریتی‌های این راهپیمایی هم خطاب به مردم معترض گفت: آن لحظه تاریک و وحشتناک ما را سرانجام بیدار خواهد کرد. او افزود: به نظر می‌رسد ما به اشتباه به دنبال راحتی بودیم اما عدالت غالب خواهد شد و ما در انتها پیروز هستیم.

داگلاس برینکلی که یک مورخ آمریکایی است در این راهپیمایی اعتراضی حضور داشت. او می‌گوید: هرگز روز تحلیف و آن لحظات را فراموش نمی‌کند. او می‌افزاید: «حالا به زمان مهم و حساسی رسیده‌ایم. وقتی مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند و در خیابان حضور پیدا کردند، این موضوع مرا به یاد روز پیروزی آمریکا بر ژاپن انداخت. زمانی که خبر پیروزی آمریکا همه‌گیر شد و همه خودجوش به خیابان‌ها آمدند. باید اذعان کنیم تازه بیرون آمدن ما آغاز شده است.»

براساس آخرین تخمین‌ها گفته می‌شود شهر واشنگتن به تنهایی میزبان ۵۰۰ هزار معترض بوده است. در این راستا تخمین زده می‌شود که در بوستون هم ۱۲۵ هزار نفر حضور داشته‌اند. پلیس بوستون می‌گوید که یکی از علل ضعف در تخمین جمعیت در بوستون این بوده که مردم معترض به شکل یک صف طویل و مانند یک مار حرکت می‌کردند.

هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ هم روز شنبه در پیامی توئیتری نوشت: «از این‌که در رژه زنان پای ارزش‌هایمان ایستاده، سخن گفته و راهپیمایی می‌کنید سپاسگزارم. مثل همیشه پراهمیت است. به‌واقع معتقدم که همیشه اگر دست به دست هم بدهیم نیرومندتریم.» در لندن هزاران نفر که بیشترشان زن بودند، از مقابل سفارت آمریکا در این شهر دست به تظاهرات زده و در شعارهای خود نسبت به آنچه «تصاحب» حقوق زنان توسط ترامپ توصیف می‌کنند، اعتراض کردند. در پراگ، پایتخت جمهوری چک، نیز روز شنبه صدها نفر در میدان مرکزی این شهر گرد آمده و به‌ویژه به سیاست دونالد ترامپ در مورد همگرایی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، اعتراض کردند. رویترز گزارش می‌دهد که تیم ترامپ به درخواست این خبرگزاری برای اظهارنظر در مورد این راهپیمایی‌ها پاسخی نداده است.

روز دوم کاری ترامپ

ترامپ در روز دوم کاری خود به دنبال ترمیم اشتباه گذشته خود بر آمد. او در این روز رابطه خود را با سازمان سیا ترمیم کرد. رابطه ترامپ با سیا زمانی تیره شد که رئیس‌جمهوری تازه آمریکا در توییتی در واکنش به گزارش این سازمان که هک شدن انتخابات آمریکا را تایید کرده، نوشته بود: به یاد داشته باشید پیش‌تر این سازمان گفته بود که صدام حسین دارای سلاح‌های کشتار جمعی است.

رویترز در این زمینه گزارش داد: ترامپ در دومین روز کاری خود در جمع شماری نزدیک به ۴۰۰ تن از کارکنان این نهاد اطلاعاتی ایالات‌متحده، در ویرجینیا حضور پیدا کرد و گفت «من هزار درصد با شما هستم.» او همچنین با دلجویی از کارکنان سازمان سیا گفته است که آدم‌های فوق‌العاده‌ای در آن کار می‌کنند و همیشه به‌عنوان رئیس‌جمهوری حامی آنها خواهد بود. با این حال ترامپ در دومین روز کاری خود با این‌که دست به اصلاح رفتار خود در قبال سیا زد، اما همچنان منتقد رسانه‌ها باقی ماند. او گفت که رسانه‌ها در مورد تعداد کم مردم در مراسم روز تحلیف دروغ می‌گویند. اخیرا خبرگزاری‌های آمریکایی با قیاس دو عکس از مراسم تحلیف سال ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ که اولی مربوط به تحلیف اوباما بود مدعی شده بودند که کمتر از ۷۰۰ هزار نفر در این مراسم حضور داشتند. در مراسم سال ۲۰۰۹ بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا حضور پیدا کرده بودند. این در حالی است که برای جورج بوش دوم در مراسم تحلیف اول وی در سال ۲۰۰۱ رقمی حدود ۳۰۰ هزار نفر حضور پیدا کرده بودند.

برای تحلیف دوم وی در سال ۲۰۰۵ آمار و ارقام متفاوتی منتشر شد و این ارقام از بین ۱۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار در نوسان بود.

نخستین روز کاری سخنگوی جدید

در آخرین روز کاری جاش ارنست، سخنگوی مطبوعاتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در محل کنفرانس وی حضور پیدا کرد و گفت: «زمانی که جاش را برای بار اول دیدم جوانتر از حال بود. شلوار جین پوشیده بود و بسیار خوش‌تیپ بود. زمانی هم که فهمیدم اسم او جاش ارنست است گفتم که او به درد تیم من می‌خورد.» حالا چند روزی از این ماجرا گذشته و کشتی آمریکا به دست کاپیتان دیگری سپرده شده است. او نیز با نیروهای خود روی این عرشه حضور پیدا کرده است. در حالی که پیشتر هیچ نامی برای این پست مطرح نشده بود اما هم‌اینک این پست به دست «شان مایکل اسپایسر» افتاده است. او استراتژیست و سیاستمداری است که از روز شنبه وظیفه سخنگویی مطبوعاتی کاخ سفید را بر عهده گرفته است.او در نخستین روز کاری خود همچون رئیس خود به رسانه‌ها تاخت و از نحوه پوشش اخبار مراسم روز تحلیف انتقاد کرد. او گفت که رسانه‌ها باید در مورد حضور دقیق مردم در این مراسم دقت و رقم واقعی را بیان می‌کردند. اسپایسر گفت: این بزرگ‌ترین رقم از حضور مردمی بود که در یک مراسم تحلیف حضور پیدا کردند. این در حالی است که عکس‌های هوایی نشان می‌دهد جمعیت بسیار کمتری نسبت به مراسم تحلیف اوباما در سال ۲۰۰۹ حضور پیدا کرده بودند. ولی اسپایسر اعتقاد دارد که دستکاری شده است. او می‌گوید ما اطلاع دقیق داریم که در این روز ۴۲۰ هزار نفر خود را با مترو به مراسم رسانده‌اند، در حالی که برای آخرین مراسم تحلیف اوباما (۲۰۱۳) حدود ۳۲۰ هزار نفر از این مسیر برای رسیدن به مراسم تحلیف تردد کرده بودند. این در حالی است که سی‌‌ان‌ان مانی گزارش می‌دهد که ارقام اسپایسر دقیق نبوده و در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۷۰ هزار نفر از طریق مترو خود را به مراسم تحلیف باراک اوباما رسانده‌ بودند. همچنین جمع مردمی که در این مراسم به طرق مختلف حضور پیدا کرده بودند ۷۸۲ هزار نفر بوده است. اما رسانه‌هایی که خبر فوق را منعکس کرده‌اند، در واقع قصد داشته‌اند تا نخستین مراسم تحلیف باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ را با نخستین مراسم تحلیف ترامپ مقایسه کنند که در تحلیف اول رئیس‌جمهوری سابق آمریکا یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر حضور پیدا کرده بودند.

اعتراض جهانی علیه ترامپ