اعلام عزای عمومی به دنبال رخداد فاجعه پلاسکو عکس: فارس

دنیای اقتصاد: مردم تهران روز پنج‌شنبه را با خبر فروریختن یکی از نماد‌های عصر مدرنیته در شهرشان آغاز کردند. ساختمان پلاسکو به‌عنوان اولین ساختمان مرتفع تهران با قدمتی ۵۳ ساله ناگهان در چشم برهم زدنی دچار حریق شد و پس از ساعاتی فرو ریخت. این حادثه در حالی روی داد که تعدادی از ماموران آتش‌نشانی و برخی از کسبه در داخل ساختمان بودند. حسن روحانی رئیس‌جمهوری در پیامی به مناسبت سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران، با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه غمبار اظهار کرد: حماسه‌ای که آتش‌نشانان فداکار در این صحنه خدمت، آفریدند و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.

همچنین به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش‌سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسوول اقدام فوری صورت پذیرد. همچنین هیات دولت روز گذشته با صدور اطلاعیه‌ای امروز دوم بهمن را عزای عمومی اعلام کرد. به گزارش «ایرنا» در بخشی از این اطلاعیه آمده است: هیات دولت جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از این بزرگ مردان ایثار و فداکاری، قدردانی از خدمات ارزنده آنان، آرزوی سلامتی برای مجروحان و تسلیت به بازماندگان به‌منظور بزرگداشت جان‌باختگان و همدردی با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه ۱۳۹۵را عزای عمومی اعلام می‌کند و عموم مردم ایران را به قدرشناسی شایسته از آنان دعوت می‌نماید.»

پیام‌‌های تسلیت و همدردی

همزمان به گزارش جماران، آیت‌الله صانعی در پی آتش‌سوزی مهیب و فرو ریختن ساختمان پلاسکو پیام تسلیتی صادر کرد.علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پیامی، سانحه ناگوار آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکوی تهران را به خانواده جان‌باختگان این حادثه غمبار تسلیت گفت. خانواده مرحوم آیت‌الله‌ ‌هاشمی‌رفسنجانی هم با صدور بیانیه‌ای به حادثه ساختمان پلاسکو واکنش نشان داد. در بخشی از این پیام آمده است‌: ‎حادثه تلخ و غمبار شهادت تعدادی از آتش‌نشان‌های فداکار و برخی هموطنان عزیز، عزای بیت آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی (قدس سره) را دوچندان و چشمان‌مان را در این مصیبت بزرگ و داغ مضاعف گریان ساخت. بی‌تردید فداکاری، ایثار و از جان گذشتگی این بزرگمردان در چشم و جان و حافظه مردم شریف و قدرشناس ایران اسلامی خواهد ماند و در تارک تاریخ این ملت خواهد درخشید.به گزارش «ایرنا» سیدحسن خمینی و دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری نیز در پی حادثه پلاسکو با صدور پیام‌هایی با حادثه‌دیدگان و بازماندگان این حادثه ابراز همدردی کردند.

نظام همیشه باید آماده باشد

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز روز گذشته در خطبه‌های نماز جمعه با تسلیت به خانواده‌های داغدار آتش‌نشانان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو گفت: نظام باید در مقابل خطرات و حوادث داخلی و خارجی آماده باشد. صدیقی گفت: به مسوولان گرچه خودشان هم و همه در این یکی دو روز می‌گویند، اینها عبرتی است که ننشینیم که بعد به فکر بیفتیم. باید راه‌هایی پیدا و پیشگیری کرد و مجهز بود. به گزارش «ایرنا» وی ادامه داد: ما دشمن بیرونی داریم. همیشه نیروهای مسلح و امنیتی ما، چشم‌های بیدار نظام و مردم باید خطرات داخلی، بحران‌ها و سیل‌ها، زلزله و حوادث غیرمترقبه اینگونه را رصد کنند. خطیب جمعه تهران با تاکید بر اینکه نظام همیشه باید آماده باشد، اضافه کرد: نظام اسلامی است، باید بجنبد. در هر میدانی سلاح لازم را داشته باشد تا خطر را درک کنید.

14 بار اخطار به ساختمان پلاسکو

روز گذشته مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران گفت: در طول سه سال گذشته، ۱۴ مرتبه اخطار دادیم که ساختمان پلاسکو امنیت لازم را ندارد که آخرین آن مرداد سال‌جاری بود که متاسفانه توجهی به آن نشد.

پرهیز از سیاست‌زدگی

به گزارش انتخاب، چمران همچنین از آنچه کاسب‌کاری سیاسی در شرایط بحران توصیف کرد، انتقاد کرد. اشاره چمران به برخی انتقادها نسبت به نحوه عملکرد شهرداری تهران بود که طی دو روز گذشته درفضای مجازی مطرح شده است. موضوعی که با انتقاد احمد توکلی نماینده سابق مجلس نیز روز گذشته روبه‌رو شد. به گزارش خبرآنلاین، او در صفحه توئیتر خود از کسانی که می‌خواهند از حادثه پلاسکو بهره‌برداری انتخاباتی کنند، به‌عنوان مرده‌خور سیاسی یاد کرد.به گزارش «ایسنا» حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم در توییتر خود بر پرهیز از سیاست‌زدگی‌ها در حادثه پلاسکو تاکید کرد. همچنین محدودیت‌های ترافیکی در محدوده خیابان جمهوری امروز (شنبه) نیز ادامه دارد.

واکنش‌های جهانی

این حادثه بلافاصله با واکنش‌های جهانی نیز روبه‌رو شد و مقام‌ها و شخصیت‌های جهانی با ارسال پیام‌های جداگانه‌ای با حادثه‌دیدگان این رخداد تلخ ابراز همدردی کردند. در همین ارتباط «ولادیمیر یوچکوف»، وزیر موقعیت‌های اضطراری فدراسیون روسیه شهادت شماری از ماموران آتش‌نشانی در واقعه آتش‌سوزی و ویرانی ساختمان پلاسکو در تهران را به وزیر کشور ایران تسلیت گفت.به گزارش «ایرنا» «توبیاس الوود» معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه انگلیس و «نیکولاس‌هاپتون» سفیر لندن در تهران نیز در صفحه توییتر خود به‌صورت جداگانه با حادثه‌دیدگان آتش‌سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو تهران ابراز همدردی و آن را غم‌انگیز توصیف کردند.آتش‌نشانی شهر لندن هم روز پنج‌شنبه در یادداشتی در صفحه رسمی توئیتر خود با بستگان و دوستان آتش‌نشانانی که در جریان آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو دچار سانحه شده‌اند، ابراز همدردی کرد. همچنین سفارت فرانسه در تهران هم روز پنج‌شنبه در توئیتی با ملت ایران و خانواده‌های قربانیان حادثه ساختمان پلاسکو ابراز همدردی کرد.در پی حادثه ناگوار فروریختن ساختمان پلاسکو، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه هم پنج‌شنبه شب با ارسال پیامی به حسن روحانی ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، کشته شدن شماری از شهروندان کشورمان در سانحه ساختمان پلاسکو در تهران را تسلیت گفت.همچنین «بینالی ییلدریم»، نخست‌وزیر و «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز پنج‌شنبه شب با ارسال پیامی به اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری اسلامی ایران و وزیر امور خارجه ایران، درگذشت تعدادی از شهروندان کشورمان در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو را تسلیت گفتند. محمد نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان روز جمعه با صدور پیامی، این ضایعه را به دولت و ملت ایران تسلیت گفت. بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز از دیگر مقام‌هایی بود که در پیامی به حسن روحانی با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد. در واکنشی دیگر «گری لوئیس»، نماینده سازمان ملل در تهران در توییتی ضمن انتشار عکس‌هایی از این حادثه دلخراش، حادثه ساختمان پلاسکو را تراژدی عنوان کرد.در پی این حادثه غم‌انگیز، «جری گرای» رئیس اداره آتش‌نشانی شهر «ردینگ» ایالت کالیفرنیا آمریکا هم حادثه آتش‌سوزی و سقوط ساختمان پلاسکو تهران را غم‌انگیز توصیف کرد. این حادثه در رسانه‌ها و فضای مجازی دنیا نیز بازتاب‌های زیادی داشت تا آنجا که برخی از رسانه‌ها از آن به‌عنوان ۱۱سپتامبر ایران بدون برخورد هواپیما یاد کردند.

پشت صحنه اقتصادی فاجعه پلاسکو

کاش ذره‌ای از شهامت شما را داشتیم

فاجعه پلاسکو، فاجعه تکنولوژی

از خاطره تا فاجعه

سوگواره‌ هنرمندان برای آتش‌نشانان