سوگواره‌ هنرمندان برای آتش‌نشانان

دنیای اقتصاد: در دو روز گذشته کانون خبرها در یک نقطه بود؛ محل فروریختن پلاسکو. گویی هر موضوعی سرانجام به این رخداد ختم می‌شد. در حوزه فرهنگ و هنر نیز تقریبا همه آنانی که نامی و نشانی دارند، به این رخداد حزن انگیز واکنش نشان دادند. برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری در پیک زمانی جشنواره‌های فجر،‌ تحت تاثیر تلفات و خسارات ناشی از فروریختن ساختمان پلاسکو قرار گرفت و برخی از رویدادها نیز به احترام درگذشتگان حادثه و همدردی با آسیب‌دیدگان لغو شد. صبح روز گذشته قرار بود مراسم رونمایی از پوستر و مجموعه آثار مردمی جشنواره فیلم فجر برگزار شود که با اعلام دبیر جشنواره این مراسم لغو شد.

محمد حیدری در یادداشتی در این باره نوشت: «جشنواره فیلم فجر خود را متعلق به مردم می‌داند و برای مردمی که جشنواره را از آن خود می‌دانند، احترام فراوانی قائل است، ما خود را در غم از دست دادن مردم و آتش‌نشانان فداکار شریک می‌دانیم و اعلام می‌کنیم آیین رونمایی از پوستر جشنواره و مجموعه آثار مردمی سی و‌پنجمین جشنواره فیلم فجر در روز جمعه یکم بهمن‌ماه به نشانه احترام به آلام مردم برگزار نمی‌شود.» همچنین در همان زمان پخش آنلاین کنسرت‌های ششمین روز جشنواره موسیقی فجر برای همدردی با حادثه‌دیدگان مجتمع تجاری پلاسکو لغو شد. همچنین بسیاری از گروه‌هایی که در روز پنج‌شنبه کنسرت برگزار کردند در میان برنامه خود به موضوع حادثه‌دیدگان فاجعه پلاسکو اشاره و به آنان ادای احترام کردند. به‌طور کلی در همه اجراهای روز پنج‌شنبه شور روزهای گذشته جشنواره موسیقی فجر،‌ جریان نداشت. همچنین اجراهای تئاتر روز گذشته که نخستین روز برگزاری دوره سی و پنجم جشنواره فجر، بود با ادای احترام به درگذشتگان و تقدیر از آتش‌نشانان برگزار شد.

واکنش هنرمندان
اما سوای این موارد،‌ تقریبا همه هنرمندان حوزه‌های مختلف هنری با انتشار جملاتی در صفحات شبکه‌های اجتماعی خود،‌ به این رخداد تلخ واکنش نشان دادند. در ادامه برخی از این جملات و واکنش‌ها را به‌صورتی گذرا مرور خواهیم کرد. در این میان سخنان فاطمه معتمد آریا شاید از دیگر هنرمندان جذاب‌تر باشد؛ زیرا او خود دختر یکی از آتش‌نشانان کشور ما است و از این رو شاید بیشتر بتواند موضوع شهادت آتش‌نشانان را درک کند. او در اینستاگرامش نوشته: «پدرم همیشه با غرور و افتخار از شجاعت و فداکاری‌های همکارانش حرف می‌زد؛ از آتش‌های بزرگی که فرونشانده بودند، از جان‌هایی که از میان شعله‌های آتش نجات داده و از همکارانی که در میان شعله‌ها جان باخته بودند و من همیشه با غرور و هراس به حرف‌هایش گوش می‌کردم غرور داشتن پدری قهرمان و هراس از شعله‌های آتشی که به میان شان می‌رفت... و امروز و در این لحظات؛ می‌دانم که روح پدرم برای همکاران از جان گذشته‌اش نا آرام است همانطور که روح و جان میلیون‌ها ایرانی نگران آنان است. در این لحظات بیم و امید؛ با تمام وجود در کنار خانواده قهرمانان این ملت هستم و برایشان صبر و آرامش آرزو می‌کنم».

هانیه توسلی: «فاجعه عظیم انسانى! چه مى‌توان گفت و نوشت! فقط بهت است و حیرت و غم از این همه سهل‌انگارى که جان و مال صدها انسان را گرفت. تسلیت به ایران. تسلیت به آتش‌نشانان فداکارى که امروز همکارانشان را از دست دادند. تسلیت به خانواده‌هایشان. تسلیت به ایران. خدا به دادشان برسد. خدا به دادمان برسد. آمین».

جواد رضویان: «به نام حضرت حق؛ الفباى عشق و ایثار، درسى که باید از آتش‌نشان آموخت. در تخریب ساختمان پلاسکو خیلى‌ها دارایى‌هاشون رو باختند، خیلى‌ها تنها ممر درآمدشون که مغازه‌شون باشه رو از دست دادند، ولى من دلم پیش کودکی است که منتظر است قهرمانش بعد از شیفت کارى بیاید و در آغوشش بگیرد. خدایا صبر عنایت کن به مال باختگان و آرامش باش براى خوبانى که در این حادثه عزیز از دست داده‌اند.»

رضا یزدانی: «خدایا خودت دست این بندگان مصیبت دیده تو بگیر… ساختمانى که هزار جور مشکل کوچک و بزرگ داشت و هیچ گونه رسیدگى صورت نگرفت، حتى ایمنی آن تامین نشد تا منتهى به این فاجعه بزرگ شود...»

مهتاب کرامتی: «۳۰ دی عزای ملی. ساختمون پلاسکو. بازار کویتی‌ها. آدم‌هاش با زندگی‌هاشون. آتش‌نشان‌های با عشق. غصه و تسلیت»

سیما تیرانداز: «هیچ کلمه‌ای نمی‌تونه این فاجعه رو توصیف کنه. خدا همه این دلاورمردان رو که جان خود رو برای حفظ و امنیت هموطنانمان باختند، قرین آرامش کنه. خدا به همه بازماندگانشان صبر بده...»

محمد علی کشاورز: «...‌ای کاش حواسمان بیشتر به قدیمی‌ترین برج تهران بود تا در آستانه پنجاه و سه سالگی‌اش شاهد سوختن و فروپاشی آن نبودیم و سهم مان از نفس‌های آخر این برج فیلم گرفتن با موبایلمان نبود. شاید اگر تنها یکی، دو نفر قید فیلم گرفتن از این فاجعه تلخ را می‌زدند، مسیر امداد‌رسانی برای یک ماشین و نجات جان انسانی هموارتر می‌گشت... در کنار آتش‌نشان‌های جان‌فشان قلبم برای کسبه‌ای می‌تپد که دو ماه مانده به شب عید جلوی چشمشان اندوخته‌هایشان بر باد رفت. نکند در میان این شلوغی آنها را از یاد ببریم.»

رضــا کـیـانـیان: «شهادت آتش‌نشان‌های هم‌میهن‌مان و فاجعه فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو را به همه خانواده‌های داغدیده و هموطنانم تسلیت می‌گویم.»

شهاب حسینی: «امروز، قلب ایران در مرکز تهران می‌تپد. زیر آوار سنگینی که آرزو می‌کنیم در آن نفس‌ها به شماره نیفتند و این غم انبوه بر سنگینی‌اش نیفزاید... این آوار که امروز قلب‌هایمان را می‌فشارد پیش از آنکه از سنگ و خشت و فلز باشد، حاصل بی‌تفاوتی واضعان، اهمال ضابطان و حرص و آز مالکان است. دردآورتر از وخامت حال مصدومان، راهبندانی است که ریشه در وخامت حال فرهنگمان دارد... خدایا، در این بلای رسیده تنهایمان مگذار.»

مهناز افشار: «واژه مناسبی برای بیان درد و غمی که الان وجودم رو گرفته نمی‌شناسم.»

امیر مهدی ژوله: «یه ساختمون خراب شده. بعد از بیست و چهار ساعت نه معلومه چند نفر کشته شدن، نه معلومه چند نفر زیر آوار موندن، نه معلومه چند نفر تو بیمارستان‌هان. نه آوار‌برداری به جایی رسیده، نه آتیش کاملا خاموش شده. ملت جلوی آوار سلفی می‌گیرن، مسوولان جلوی دوربین، فیگور. درحالی‌که دلمون ریشه برای تن خاکی برادرامون و دل خون پاره‌های تنشون، ر فقط به یه چیز فکر می‌کنم: زلزله تهران.»

سعید روستایی: «ساختمان پلاسکو چه نمادی از تجدد آمرانه باشد، یا نشانه‌ای از اقتصاد خصوصی شکست خورده‌، اکنون مقتلی است از فولاد و سیمان که اجسام ناجیان حریق را در آغوش گرفته. آتش‌نشانان ما امروز در جهنم فولاد جان سپردند، برای نجات راهی شدند و خود قربانی کهن ساختمانی شدند که به ضرب رشوه و امتیاز از گرفتاری ایمن‌سازی شانه خالی کرده بود.»

پریناز ایزدیار: «لعنت به شهرى که تورو کم داشت. لعنت به تهران بدون تو. تسلیت به تمام ایران و آرزوى صبر و سلامتى براى بازماندگان و نجات یافته‌هاى این فاجعه غم‌انگیز...»

فریبرز عرب‌نیا: «زمان‌هایی هست که زبان آدم از درد و بغض بند می‌آد. چه می‌شه گفت جز اظهار همدردی؟ دعا کنیم خدا به کمک کسانی که زیر آوار موندن بیاد و براشون معجزه کنه.خدا آتش‌نشان‌های قهرمان و از خود گذشته مارو که بی‌هیچ ادعایی از جونشون برای مردم مایه می‌گذارن، در پناه خودش حفظ کنه.»

شبنم قلی‌خانی: «آنقدر غمگینم که هیچ کلمه‌ای بر زبانم نمی‌آید، برای خانواده قربانیان صبر و برای مسوولان آگاهی می‌طلبم. آیا زمان اون نرسیده که به فکر تجهیز و بازسازی ساختمان‌های قدیمی برای جلوگیری از حریق باشیم؟ آیا نمی‌شود مثل اکثر کشورهای دنیا کشیدن سیگار داخل ساختمان‌ها ممنوع باشد؟ کسی چه میداند شاید یک ته‌سیگار کوچک باعث این فاجعه بزرگ شده؟؟؟»

پانته‌آ بهرام: «آنها پدر کسی بودند. برادر، پسر و معشوق کسی. اما وظیفه‌شان را تا انتها، مثل همیشه تا انتها به‌سر انجام رساندند. آنچه از صبح گفته‌اند و شنیده‌اید را تکرار نمی‌کنم که چشم‌هایم از اشک هنوز تار می‌بیند و شما هم. تنها یک درخواست. به آژیرهایشان بیشتر احترام بگذاریم. پس بیایید در این روز تلخ به خودمان قول دهیم که به جای تماشاچی پیگیر بودن، در این لحظات بازیگر خوبی باشیم و صحنه را برای بازیگران حرفه‌ای‌تر که همان امدادگران هستند، خالی کنیم.»

لاله اسکندری: فاجعه‌ای تلخ که مردم ایران را عزادار کرد... تلخ‌تر از آن حضور هموطنانی که به‌دلیل ازدحام مانع از فعالیت‌های آتش‌نشانان عزیز شدند... مسوولان از مردم تقاضا کردند که محل را ترک کنند... تا شاید آنها بتوانند آسیب‌دیدگان را از زیر آوار خارج کنند... بیشتر آسیب‌دیدگان آتش‌نشانان فداکار هستند... کمک کنیم تا بتوانند از این مهلکه جان سالم به‌در ببرند... الهی آمین.

رضا صادقی: بهـتون افتخار می‌کنیم شیرمردا، براى جان و مال این مردم از جونتون گذشتین... شرم باد اونایى رو که در هر شرایط موبایل به‌دست مشغول سلفى گرفتن با درد مردمشون هستن، دعا می‌کنم همه عزیزان زیر آوار سلامت بیرون بیان و کنار خانواده‌هاشون باشن. هر روز یک اندوه تازه، خدا رحم کنه این آخر سالى... که البته رحمش همیشگیه.

الهام پاوه‌نژاد: خدایا خودت حافظ و کمکشون باش... خدایا.... تروخدا دوربیناتون رو رها کنین... عکاس و خبرنگار هست... هزارتا خبر از ازدحام مردم و نشت گاز هست! خاطراتمون... کودکی‌هامون...

اشکان خطیبی: متاسفم، هم براى ساختمان پلاسکو (قدیمى‌ترین مجتمع تجاری تهران) هم براى آتش‌نشانان از جان گذشته‌اى که زیر آوار ماندند.

همایون شجریان: بدون شرح درود بر شرافت و جسارت اینان که جان فدا کردند تا زندگى‌ها زنده بمانند و یادشان بماند انسان بودن را.

پرویز پرستویی: درود به شرفتان آتش‌نشانان عاشق و جان بر کف و غیور. تسلیت به خانواده‌های آتش‌نشانان عاشق وآرزوی سلامتی برای بازماندگان این سانحه بزرگ و تلخ...

اعلام عزای عمومی به دنبال رخداد فاجعه پلاسکو

پشت صحنه اقتصادی فاجعه پلاسکو

کاش ذره‌ای از شهامت شما را داشتیم

فاجعه پلاسکو، فاجعه تکنولوژی

از خاطره تا فاجعه