دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی با بیان اینکه حفظ درختان خیابان ولیعصر‌(عج) باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: با این وجود آماده همکاری با شورای شهر و شهرداری برای حفظ ارزش‌های خیابان ولیعصر‌(عج) هستیم.

به گزارش «ایسنا» پیروز حناچی اظهار کرد: سند ملی خیابان ولیعصر (عج) در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده که اتفاقا در آن مصوبه ابتدا شهرداری اعلام آمادگی کرده بود بنابراین صیانت از ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و درختان این خیابان نیازی به قانون جدید ندارد. با این حال اگر شورای شهر یا شهرداری نامه‌ای در این‌خصوص به ما ارسال کنند قطعا بررسی و همکاری لازم را انجام می‌دهیم.

وی افزود: خیابان ولیعصر ۱۸ کیلومتر طول دارد و درختان چنار به این خیابان زیبایی خاصی داده‌اند ولی در معرض آسیب‌های جدی قرار دارند. این تعداد چنار در دنیا کم‌نظیر است و حفاظت از آن وظیفه‌ همگانی است. مانند این خیابان فقط یک مورد در چین وجود دارد که طول آن هم به اندازه‌ طول خیابان ولیعصر (عج) نیست.

حناچی با اشاره به آسیب‌هایی که ارزش‌های فرهنگی، تاریخی و زیست‌محیطی خیابان ولیعصر را تهدید می‌کند، گفت: عمده‌ترین مشکل خیابان ولیعصر (عج) ساخت‌و‌سازهای اطراف و گودبرداری‌های عمیقی است که باعث نرسیدن نور به درختان، صدمه دیدن ریشه و نرسیدن آب به ریشه‌ها می‌شود. دقیقا در مکان‌هایی که ساخت‌و‌سازهای سنگین و مرتفع درجوار خیابان ولیعصر داریم درختان چنار از بین رفته‌اند خصوصا در منطقه شمالی این موضوع بیشتر محسوس است. آلودگی آب هم معضل دیگری است. همچنین آلودگی هوا باعث خزان زودرس درختان می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی، همچنین ایجاد کف‌پوش موزاییک و سیمان در اطراف درختان و جلوگیری از نفوذ آب را از اقداماتی عنوان کرد که باعث می‌شود آب به ریشه درختان نرسد. به گفته‌ حناچی، خیابان ولیعصر این پتانسیل را دارد که به خیابان فراغتی تبدیل شود. برای این منظور باید تجهیزات حمل و نقل عمومی متناسب با آن ایجاد شود. برای چنین خیابان‌هایی در دنیا از قطارهای کم‌سرعت و پرحجم که قابلیت بالایی برای حمل مسافر دارند استفاده می‌شود که می‌تواند برای خیابان ولیعصر نیز مورد مطالعه قرار گیرد.

در جلسه ۱۴ دی ماه شورای شهر تهران، لایحه حفاظت از درختان خیابان ولیعصر‌(عج) به تصویب رسید و بر همین اساس شهرداری موظف شد در مورد حفظ درختان خیابان ولیعصر و همچنین کنترل ساخت و ساز در این خیابان اقداماتی انجام دهد به گونه‌ای که باید نحوه سیمان کردن جوی‌ها اصلاح شده و از حداقل مصالح ساختمانی در بهسازی جوی‌ها استفاده شود و همچنین شهرداری موظف است هر یک متر به یک متر درختانی با بن ۱۰ ساله بکارد. از سوی دیگر طرح پلاک‌گذاری درختان خیابان ولیعصر (عج) از سال ۱۳۹۰ مطرح شده اما هنوز این اقدام انجام نشده است بنابراین برآوردی از تعداد دقیق درختان وجود ندارد.