دنیای اقتصاد، شادی آذری: در شرایطی که بسیاری از تحلیل‌ها حول موضوع تاثیر ریاست جمهوری ترامپ بر بخش‌های مختلف اقتصادهای جهان می‌گردد، پایگاه خبری «ماینینگ» در تحلیلی به این نتیجه رسیده است که ریاست‌جمهوری ترامپ تاثیر چندان قابل توجهی بر بخش معدن ایران نخواهد داشت.

این تحلیل با اشاره به این موضوع افزوده است تحلیلگران بر این باورند که حتی با وجود هرگونه پابرجا ماندن تحریم‌ها هم (اگر اتفاق بیفتد)، دشواری چندانی برای کارآفرینان این بخش به‌وجود نخواهد آمد. بنابراین گزارش، بر اساس یادداشتی که تحلیلگران مرکز بیزینس مانیتور اینترنشنال روز دوشنبه منتشر کردند، بیش از آنکه سیاست‌های آمریکا و به‌ویژه ترامپ تاثیری بر بخش معدن ایران بر جای گذارد، چالش‌های عملیاتی داخلی و قیمت‌های پایین محصولات معدنی هستند که مانعی بر سر راه روی آوردن سرمایه‌گذاران به سوی ثروت معدنی گسترده ایران خواهند بود.

در اوایل سال میلادی گذشته به محض آنکه ایران دوباره وارد اقتصاد جهانی شد، دولت ۲۹ میلیارد دلار از پروژه‌های معدنی را به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشود مبلغی که تقریبا با سرمایه‌گذاری‌های بخش نفت و گاز برابری می‌کرد. از آن زمان به بعد، تهران توانست ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را برای ۲۹ پروژه صنعتی و معدنی جذب کند. در هفته گذشته نیز ایران اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه سپتامبر ۱۰ پروژه سرمایه‌گذاری جدید در حوزه معدن راه‌اندازی کند.

بر اساس گزارش ایران دیلی نیوز، این پروژه‌ها شامل یک واحد تولید عناصر کمیاب روی کره زمین، یک کارخانه تولید اسید فسفریک، یک کارخانه کنسانتره روی و سرب و فاز دوم کارخانه پردازش طلای زرشوران است.

تحلیلگران بیزینس مانیتور اینترنشنال با وجود آنکه تاثیر ترامپ بر بخش معدن کشورمان را ناچیز خوانده‌اند، اما در عین حال هشدار داده‌اند که رویکرد خصمانه ترامپ در قبال ایران ممکن است طی چند سال آینده موجب بی‌ثباتی در منطقه یا ایران شود، بنابراین ریسک‌های کاهشی را متوجه روند توسعه بخش خیزنده معدن ایران خواهد کرد. آنها همچنین افزودند که زیرساخت‌های ضعیف، دیوان‌سالاری اداری، نظام حقوقی پیچیده و قیمت پایین مواد معدنی محتمل‌ترین چالش‌هایی خواهند بود که انتظار می‌رود شرکت‌ها در ایران با آن مواجه شوند.

بر اساس آمار رسمی، ایران قصد دارد در حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از ذخایر عظیم مواد معدنی خود همچون مس، سنگ آهن، روی، سرب و عناصر نادر را استخراج کند. در حال حاضر ایران بیش از ۳ هزار معدن فعال دارد که مالکیت اغلب آنها خصوصی است.

سرنوشت بخش معدن ایران در دوره ترامپ

سرنوشت بخش معدن ایران در دوره ترامپ