دنیای اقتصاد: اینترنت اشیا با سرعت در حال رشد و نفوذ به بخش‌های مختلف زندگی ماست. در همین راستا جدیدترین تحقیقات و بررسی‌های انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری جهانی در اینترنت اشیا تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۷۳۷ میلیارد دلار رسیده باشد. کارشناسان معتقدند افزایش سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و نهادهای مختلف در بخش‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و ارتباطات می‌تواند به رشد و توسعه بیشتر اینترنت اشیا کمک کند.

با این اوصاف تحلیلگران IDC پیش‌بینی می‌کنند که سرمایه‌گذاری جهانی در صنعت اینترنت اشیا با متوسط نرخ رشد سالانه ۶/ ۱۵ درصدی تا سال ۲۰۲۰ به ۲۹/ ۱ تریلیون دلار برسد. همچنین انتظار می‌رود که صنایع بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در زمینه اینترنت اشیا را در سال ۲۰۱۶ انجام داده باشند. به این ترتیب انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۶ بخش ساخت و تولید ۱۷۸ میلیارد دلار، حمل‌و‌نقل ۷۸ میلیارد دلار و خدمات رفاهی ۶۹ میلیارد دلار در زمینه اینترنت اشیا سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بعد از این بخش‌های صنعتی، بخش مصرفی چهارمین بخش بزرگ بازار اینترنت اشیا را در سال ۲۰۱۶ به خود اختصاص داده است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ به سومین بخش بزرگ این بازار تبدیل شود. این در حالی است که صنایع مختلف و رایج دیگری هم حضور پررنگی در بازار اینترنت اشیا دارند.

خودروها و ساختمان‌های هوشمند بخش مهمی هستند که سهم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در بازار جهانی اینترنت اشیا را تا پنج سال آینده به خود اختصاص خواهند داد. علاوه بر اینها صنایع دیگری شامل بیمه، لوازم مصرفی، مراقبت‌های بهداشتی و خرده‌فروشی سریع‌ترین روند رشد سرمایه‌گذاری را در بازار اینترنت اشیا تجربه خواهند کرد. ساخت و تولید حالا جایگاه اول را در زمینه سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا دارد. این بخش به زیرشاخه‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در این میان عملیات تولید با سرمایه‌گذاری ۵/ ۱۰۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶، نظارت بر حمل و نقل با ۹/ ۵۵ میلیارد دلار و شبکه هوشمند برق و گاز با ۸/ ۵۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این سال بیشترین سهم را در اختیار دارند. جالب است بدانید که سرمایه‌گذاری مصرف‌کنندگان در زمینه خانه‌های هوشمند تا سال ۲۰۲۰ با رشد دو برابری به بیش از ۶۳ میلیارد دلار می‌رسد. در صنعت بیمه، ارتباط از راه دور برای نظارت بر شرایط سلامت جسمی بیماران بیشترین سهم سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را در اختیار دارد. شرکت‌های خرده‌فروشی هم در حال حاضر در زمینه‌های مختلف اینترنت اشیا مانند عملیات فروش و برندسازی دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند.

از دیدگاه تکنولوژیک، سخت‌افزار بیشترین میزان سرمایه‌گذاری در اینترنت اشیا را در اختیار دارد و بعد از آن به ترتیب خدمات، نرم‌افزار و ارتباطات جایگاه‌های بعدی را از نظر میزان سرمایه‌گذاری در این صنعت به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند میزان سرمایه‌گذاری بخش سخت‌افزار در اینترنت اشیا تا پنج سال آینده به حدود دو برابر برسد که این نشان‌دهنده رشد کند گروه‌های دیگر تکنولوژی در صنعت اینترنت اشیا است. گروه‌های نرم‌افزار و خدمات هر دو رشدی سریع‌تر از گروه سخت‌افزار و ارتباطات در این زمینه دارند. آمارهای IDC نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بخش سخت‌افزار در اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۴۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

ماژول‌ها و حسگرهایی که محصولات نهایی را به شبکه اینترنت اشیا متصل می‌کنند بیشترین خریدها را در بخش سخت‌افزار در اختیار خواهند داشت. این در حالی است که نرم‌افزارهای کاربردی یا اپلیکیشن‌ها بیش از نیمی از سرمایه‌گذاری بخش نرم‌افزار در صنعت اینترنت اشیا را به خودشان اختصاص می‌دهند. از نظر جغرافیایی منطقه آسیا پاسیفیک (به جز ژاپن) بیشترین سرمایه‌گذاری در صنعت اینترنت اشیا را تا سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. بعد از آن به ترتیب ایالات متحده آمریکا، اروپای غربی و ژاپن قرار دارند. حدود یک‌سوم خریدها در صنعت اینترنت اشیای منطقه آسیا پاسیفیک از طریق صنعت ساخت و تولید انجام می‌شود، در حالی که بخش خدمات رفاهی و حمل و نقل به ترتیب جایگاه دوم و سوم را در این زمینه به خودشان اختصاص داده‌اند.

نفوذ اینترنت اشیا در صنایع