سازوکار صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه

دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: حضور و فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه با ابلاغ دستورالعمل تاسیس این صندوق‌ها در فرابورس ایران، دستاوردهایی همچون توسعه تجاری‌سازی دارایی‌های فکری، بهبود ساختار تامین مالی شرکت‌های نوپا و استارت‌آپ‌هایی که سابقه فعالیت چندانی ندارند را به همراه داشته است. این صندوق همچنین با هدایت منابع مالی خصوصی و عمومی به ساختارهای دانش‌محور موجب افزایش ارزش افزوده تولید داخلی از طریق حمایت از چنین شرکت‌هایی می‌شود.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه حلقه مفقوده میان دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان و ثروت‌آفرینی را پر می‌کند و هم افزایی میان علم و ثروت ایجاد می‌کند. در این راستا امروز شاهد رونمایی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و گشایش بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خواهیم بود. براین اساس این دو بازار به‌طور رسمی بازگشایی شوند. تا نه تنها شاهد آغاز به کار و ورود ابزارهای جدید به بازار سرمایه باشیم، بلکه این ابزار جدید بتوانند به تامین مالی از طریق ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه بپردازند. در این راستا معاون پذیرش و ناشران فرابورس، با اشاره به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه و تفاوت‌های آن با دیگر ابزارهای مالی موجود اظهار کرد: این صندوق بر‌خلاف مابقی نهادها و ابزارهای مالی در پرتفوی بورسی و سبد سهام سرمایه‌گذاری نمی‌کند بلکه هدف اصلی از راه‌اندازی آن سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تازه تاسیسی که از پتانسیل رشد برخوردارند، تعریف شده است. سید مهدی علم الهدی با بیان اینکه طبیعتا شرکت‌هایی که از نظر ایده جوان هستند روش مشخصی جهت تامین مالی آنها وجود ندارد، گفت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه از طریق افراد حرفه‌ای مدیریت می‌شود و حداقل سرمایه مورد نیاز برای صندوق‌هایی که مجوزهای لازم را دریافت کرده‌اند، حدود ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۱۰ درصد آن از طریق صندوق و مابقی در مراحل بعدی تامین می‌شود.

وی در ادامه افزود: این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای مدیریت می‌شود. به این معنا که یک شخص حقوقی به‌عنوان مدیر صندوق در نظر گرفته می‌شود تا سرمایه اولیه صرف راه‌اندازی صندوق شود. علاوه بر این، کارمزدی بابت هزینه‌ها در امیدنامه صندوق تعریف می‌شود و به سرمایه‌گذاران اعلام می‌شود تا در انتها ایده به نتیجه و سودآوری برسد. علم الهدی ادامه داد: بعد از آن یا صندوق آماده برای عرضه در بورس ایده می‌شود یا تجاری‌سازی می‌شود؛ به این معنا که تابلویی با عنوان شرکت‌های کوچک، متوسط یا دانش بنیان ایجاد می‌شود تا این صندوق‌ها در تابلوی فرابورس قرار گیرد. وی در ادامه افزود: امید است با اجرای این برنامه به اهدافی همچون گسترش کارآفرینی و به‌کارگیری ایده‌های جوان و خلاق در کشور دست یابیم و اعلام می‌کنیم که بازار سرمایه در تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان آمادگی لازم را دارد.

جزئیات بیشتر از VCها

علم الهدی در ادامه با اشاره به اینکه صندوق‌های جسورانه به رشد و اعتلای علم و دانش جدید در کشور کمک می‌کنند، گفت: بر این اساس طبق ساختار پیشنهادی، بنا شده تا نقطه شروع متقاضیان صندوق‌های جسورانه از فرابورس ایران باشد. وی در ادامه افزود: راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه یکی از اهداف اصلی فرابورس بوده است و در شکل‌گیری این صندوق‌ها سعی شده ساختارهای رایج دنیا در آن رعایت شود تا اگر سرمایه‌گذار خارجی به ایران آمد، با موضوع نا آشنا و جدیدی مواجه نباشد. علم‌الهدی گفت: صندوق‌های جسورانه برای تشکیل و اجازه فعالیت نیازی به صدور مجوز و نظارت سازمان بورس ندارند و می‌توانند از ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران استفاده کنند. معاون پذیرش و ناشران فرابورس ادامه داد: اساسنامه و امیدنامه پیشنهادی سازمان بورس در هیات مدیره مطرح شده و مورد تایید قرار گرفته است. علت اینکه بورس به این مقوله ورود کرد، این بود که فعالان این حوزه با توجه به الزامات قانون تجارت درباره‌ اداره شرکت‌ها مشکلاتی داشته‌اند. قانون توسعه ابزارها اجازه ویژه را به سازمان بورس داده بود که صندوق‌هایی را با اساسنامه مصوب سازمان ایجاد کنند و این اساسنامه امکان تغییر دارد. علم‌الهدی اظهار کرد: صندوق‌های جسورانه سال‌ها است در کشورهای توسعه یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می‌شد. خوشبختانه در حال حاضر در مقطع تاسیس و پذیره‌نویسی اولین صندوق جسورانه هستیم که رویداد مهمی برای بازار سرمایه است.

6 صندوق VC جدید در راه ورود به بازار

معاون پذیرش ناشران فرابورس از ورود ۶ صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه به فرابورس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: صندوق توسعه فناوری آرمانی، صندوق سرآوا، صندوق پارت و صندوق آرمان آتی از جمله VCهایی هستند که موافقت اصولی را دریافت کرده‌اند. وی ادامه داد: در این میان صندوق رویش لوتوس روز شنبه گذشته شاهد پذیره‌نویسی اوراق خود بود و همچنین پذیره‌نویسی واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه آرمان آتی نیز امروز آغاز خواهد شد. وی در ادامه افزود: صندوق شناسا و صندوق اینوتک آشنا نیز از جمله دیگر VCها هستند که در حال حاضر مراحل تاسیس را سپری کرده‌اند و منتظر دریافت تایید اصولی هستند که امید است مراحل نهایی این VC‌ها به زودی طی شود و تا پایان سال جاری شاهد ورود این صندوق‌ها به بازار باشیم. علم‌الهدی ادامه داد: صندوق‌های جسورانه سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد و باید در کشور ما نیز ایجاد می‌شد و خوشبختانه در حال حاضر در مقطع رونمایی رسمی از راه‌اندازی این بازار هستیم که رویداد مهمی برای بازار سرمایه خواهد بود.

امکان تغییر در اساسنامه VCها

علم الهدی در ادامه با اشاره به اساسنامه و امیدنامه این صندوق‌ها گفت: قانون توسعه ابزارها اجازه ویژه را به سازمان بورس داده بود که صندوق‌هایی را با اساسنامه مصوب سازمان ایجاد کند و این اساسنامه امکان تغییر دارد. وی در ادامه توضیح داد: اساسنامه مزبور کاملا فریز شده و غیر قابل تغییر نیست و چنانچه مدیریت صندوق تصمیم به تغییر در آن داشته باشد، می‌تواند با طی مراحلی و البته با تایید سازمان بورس، اقدام به این امر کند. وی ادامه داد: با ابلاغ دستورالعمل تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه از سوی سازمان بورس، «کمیته بررسی» این صندوق‌ها در فرابورس تشکیل شده و امور مربوط به دریافت درخواست‌های ارسال شده، تشکیل پرونده و اولویت‌بندی بررسی آنها توسط این کمیته انجام می‌شود.

افشای محدودتر اطلاعات

علم‌الهدی در ادامه به شفافیت مطرح شده در VCها اشاره کرد و گفت: افشای اطلاعات این صندوق‌ها نسبت به دیگر نمادهای فعال در بازار سرمایه بسیار محدودتر است. به‌طوری‌که در بحث افشای اطلاعات مالی، افشای اطلاعات حسابداری و حسابرسی، نوع افشای اطلاعات و همچنین نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های آنها تسهیل شده تا نه تنها با سرعت بیشتری بلکه انگیزه بالاتری برای ورود به بازار سرمایه داشته باشند.