گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل پتروشیمی پلیمر آریاساسول از افزایش ارزش تولیدات این شرکت به ۴/ ۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۱ خبر داد. امیرحسین بحرینی در حاشیه مراسم افتتاحیه مدرسه هوشمند ۱۲ کلاسه ساخته شده از سوی پلیمر آریاساسول در یکی از روستاهای عسلویه به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: ارزش فعلی تولیدات این شرکت حدود یک میلیارد دلار است که با پروژه‌های جدید تا سال ۲۰۲۱ به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

وی درباره برنامه‌های توسعه‌ای شرکت گفت: طی چند ماه اخیر مطالعاتی را روی سه پروژه استراتژیک از طریق شرکت‌های اروپایی شروع کرده‌ایم. بحرینی در ادامه افزود: پروژه احداث یک واحد تولیدی در حوزه پلیمر را در نظر داریم که در حال حاضر مطالعات امکان‌سنجی فنی اقتصادی آن از سوی یک شرکت معتبر بین‌المللی در حال انجام است. وی همچنین در زمینه تکمیل زنجیره محصول تصریح کرد: انجام مطالعات مفهومی یک پروژه دیگر در راستای تکمیل زنجیره ارزش محصولات به شرکت «تی‌سن‌ کروپ اووده» واگذار شده است. بحرینی ادامه داد: در زمینه رفع گلوگاه‌های واحد الفین و افزایش ظرفیت آن نیز شرکت «تکنیپ» مطالعاتی را برای ما آغاز کرده است. مدیرعامل پلیمر آریاساسول با اشاره به واحدهای تولید شرکت گفت: واحد یک میلیون تنی الفین، واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سبک (LDPE) و واحد ۳۰۰ هزار تنی پلی‌اتیلن سنگین (HDPE) در حال تولید هستند که با احتساب ۹۰ هزار تن محصول جانبی C۳+ مجموع تولیدات شرکت معادل یک هزار و ۶۹۰ تن انواع محصولات بوده و خوشبختانه کل مجتمع روی ظرفیت طراحی در سرویس قرار دارد. وی درباره صادرات شرکت نیز گفت: ۷۵ درصد کل تولیدات پلیمری شرکت به خارج از کشور صادر و ۲۵ درصد باقی‌مانده در بورس کالا عرضه می‌شود. به گفته وی گرچه اتیلن مازاد بر مصرف شرکت و همچنین C۳+ مشتریان متعدد خارجی دارد اما عمدتا نیاز بازار داخلی را تامین می‌کنند. وی همچنین از صادرات اولین محموله C۳+ شرکت طی سالیان اخیر، در آبان سال جاری خبر داد و افزود: این موفقیت که حاصل کار مشترک شرکت آریاساسول و شرکت بازرگانی کالای باختر بود، با توجه به مشکلات متعدد از جمله یافتن مشتری، یافتن کشتی مناسب و مشکلات بارگیری تاکنون در کشور سابقه نداشته که امید می‌رود با صادرات اولین محموله، استمرار یابد.

مدیر عامل پلیمر آریاساسول با اشاره به ضرورت حفظ شرایط ایمن عملیات در مجتمع‌های پتروشیمی گفت: پلیمر آریاساسول که با مشارکت شرکت ساسول آفریقای جنوبی بنا شد در حوزه ایمنی عملیات و ایمنی فرآیند PSM الگو و سرآمد خاورمیانه است و درخصوص تجهیزات اطفای حریق نیز در کشور نظیر ندارد.

وی افزود: قوانین سختگیرانه در حوزه ایمنی که حتی به‌طور مستقیم روی درآمد کارکنان اثر دارد و همچنین اجرای رویه‌های خاص پیگیری مسائل ایمنی مجتمع از جمله برگزاری هفتگی جلسات (SAFETY WALK DOWN) با مشارکت کلیه مدیران شرکت و تحلیل و بررسی حوادث مهم بین‌المللی و داخلی در کنار بازدید مستمر از نواحی عملیاتی، اولویت ایمنی در مجتمع را به‌طور مستمر یادآوری کرده و در مجموع تلاش می‌شود با انجام ممیزی‌های معتبر بین‌المللی سطح ایمنی شرکت به‌طور مستمر بهبود یابد.

وی یکی از اهداف شرکت در چشم‌انداز ۲۰۲۱ را قرار گرفتن در بین ۱۰ شرکت برتر ایمنی جهان در حوزه نفت و پتروشیمی دانست.

وی افزود: اکنون شرکت دارای بالاترین نشان ۵ ستاره ایمنی از سوی موسسه ایمنی بین‌المللی ایرکا(IRCA) است.

مدیرعامل آرسا‌ساسول بنا شدن کسب و کار شرکت پلیمر آریا ساسول بر سیستم برنامه‌ریزی متمرکز منابع (ERP) را از مهم‌ترین ویژگی‌های این شرکت دانست و اضافه کرد: معتبرترین شرکت‌های جهان برای بهینه‌سازی تصمیم‌ها در حوزه کسب‌وکار براساس این سیستم فعالیت می‌کنند و در صنعت نفت کشور به‌طور علمی تنها چند شرکت بر این اساس فعال هستند که مهم‌ترین آنها پلیمر آریاساسول است. وی برنامه‌ریزی و کنترل صحیح، متمرکز و بهینه در کلیه حوزه‌های تولید، فروش، خرید، مالی و منابع انسانی، اخذ گزارش‌های مختلف و در لحظه از تمامی فرآیندها خصوصا گزارش‌های مالی شفاف و به موقع را از جمله ویژگی‌های این فرآیند دانست. وی ادامه داد: سهامداران فعلی پلیمر آریاساسول علاقه‌مند به ورود بخشی از سهام این شرکت به بورس یا فرابورس هستند.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر نوسانات نرخ ارز بر پتروشیمی‌ها گفت: افزایش نرخ ارز شاید در کوتاه‌مدت اثرات مثبتی بر صنعت پتروشیمی داشته باشد اما در بلندمدت نه تنها به این صنعت بلکه به کل اقتصاد کشور آسیب می‌رساند. بحرینی افزود: دولت باید بتواند نرخ دلار را روی یک عدد معقول در محدوده ۳۵۰۰ تا ۳۶۰۰تومان نگه دارد تا از زیان‌های آن به ویژه در بخش واردات و صادرات جلوگیری کند. وی اثر افزایش قیمت نفت روی درآمدهای شرکت را غیر‌مستقیم و نسبی ارزیابی کرد و ادامه داد: افزایش قیمت نفت به‌طور نسبی هم روی قیمت خوراک و هم روی قیمت محصولات اثرگذار خواهد بود که اگر بالانس آن به سمت افزایش قیمت اتیلن و پلیمرها مثبت ‌شود، طبیعتا در افزایش درآمد شرکت موثر خواهد بود. مدیرعامل پلیمر آریاساسول در زمینه قیمت خوراک اتان گفت: انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در حال تلاش برای رساندن قیمت به نرخی معقول همانند کشورهای آمریکا، عربستان سعودی و قطر است. وی با اشاره به اینکه عمده سهامداران شرکت‌های پتروشیمی با خوراک اتان، صندوق‌های بازنشستگی کشور از جمله صندوق‌های بازنشستگی نفت، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی ساتا هستند، گفت: افزایش خارج از میانگین جهانی خوراک اتان با فرمول قیمت‌گذاری جدید کاهش درآمدهای مستقیم این صندوق‌ها و فشار مضاعف بر اوضاع بازنشستگان را به همراه دارد. وی افزود: از سوی دیگر اگر چه دولت برای تامین درآمدهای جاری پیش‌بینی شده خود در برنامه ششم توسعه تحت فشار است اما تامین آن از طریق افزایش قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی کار اصولی و ناشی از نگاهی بلند‌مدت به منافع کشور به نظر نمی‌رسد، به هرحال منابع خدادادی زیرزمینی کشور، موهبتی محدود و بازگشت‌ناپذیر است. بحرینی گفت: بهتر است از این موهبت برای سرمایه‌گذاری بیش از پیش و افزایش چند برابری درآمدهای آتی کشور بهره ببریم، گرچه با این مدل قیمت‌گذاری برای اتان صادقانه تصور نمی‌کنم حتی یک چهارم آنچه در برنامه ششم توسعه برای بخش پتروشیمی پیش‌بینی شده محقق شود و این یعنی از دست رفتن فرصت‌هایی که هیچ‌وقت قابل جبران نخواهد بود. شرکت پلیمر آریاساسول در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی مدرسه‌ای کاملا هوشمند را در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۴۰۰ متر و زیربنای دو هزار و ۱۰۰ متر با ۱۲ کلاس در روستای «اخند» عسلویه ساخته است. هزینه ساخت این مدرسه حدود ۵ میلیارد تومان بوده و مدیرعامل پلیمرآریاساسول در مراسم افتتاح این مدرسه گفت: ۴ نفر از فارغ‌التحصیلان دبیرستان این مدرسه را که در حوزه‌های مرتبط با فعالیت‌های شرکت ادامه تحصیل دهند بورسیه کرده و به استخدام شرکت در‌می‌آورد.