دنیای اقتصاد: خبر نشست بانک مرکزی با مدیران صنایع پتروشیمی، مدیریت نرخ حواله درهم و پایین آمدن۲۰ تومانی ارزش دلار در سلیمانیه عراق منجر به ثبت آرام‌ترین روز بازار ارز در سومین ماه پاییز شد. تا پیش از این، روز دوشنبه کم‌نوسان‌ترین روز بازار بود، ولی در روز سه‌شنبه، فاصله سقف و کف قیمت دلار کمتر شد تا عنوان کم‌تغییرترین روز ارزی نیز جا به جا شود. در حالی که فاصله سقف و کف قیمت دلار در روز دوشنبه به ۳۵ تومان رسید، این میزان در روز سه‌شنبه ۲۰ تومان ثبت شد. در چهارمین روز هفته، دلار با ۱۵ تومان کاهش از کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان خارج شد و به قیمت ۳ هزار و ۸۹۵ تومان رسید. پیش از این، شاخص ارزی روز دوشنبه با ۱۰ تومان افزایش به قیمت ۳ هزار و ۹۱۰ تومان رسیده بود. همسو با افت قیمت دلار، سکه تمام بهار آزادی هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت یک میلیون و ۱۳۶ هزار تومان رسید. افت سکه در حالی رقم خورد که اونس جهانی نسبت به قیمت ساعت ۳ بعدازظهر دوشنبه در محدوده بالاتری قرار داشت، موضوعی که نشان‌دهنده آن بود که روز سه‌شنبه فلز گرانبهای داخلی به دلار توجه بیشتری نشان داده بود. سکه تمام بهار آزادی نیز در دو روز گذشته نوسان چندانی را تجربه نکرده و به دو تغییر هزار تومانی اکتفا کرده است.

3 ضربه‌گیر نوسان

انتشار خبر جلسه بانک مرکزی با مدیران صنایع پتروشیمی، کاهش تغییرات نرخ حواله درهم و پایین آمدن ارزش دلار در سلیمانیه عراق از عواملی بودند که آرامش بازار ارز در روز سه‌شنبه را رقم زدند. پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارش روز سه‌شنبه هفته گذشته خود به تحدید عرضه ارز پتروشیمی‌ها اشاره کرده و از برگزاری جلسه‌ای بین رئیس‌کل بانک مرکزی و شرکت‌های یاد شده خبر داده بود. این جلسه که قرار بود هفته گذشته برگزار شود، در نهایت ظهر دوشنبه این هفته انجام گرفت و خبرهایی که از این جلسه انتشار یافت، قیمت‌های بازار را تحت‌تاثیر قرار داد. ولی‌الله سیف روز دوشنبه در جلسه با مدیران صنایع پتروشیمی با اشاره به تحولات اخیر بازار ارز گفت: «واحدهای فعال پتروشیمی در بازار لازم است با عملکرد صحیح توام با انضباط نیاز نقدینگی خود در پایان سال را بدون ایجاد نوسان در بازار ارز تامین کنند.»

این اظهارات موجب شد که فضای بازار ارز در ابتدای روز سه‌شنبه چندان افزایشی نباشد. در چنین شرایطی، افرادی که قصد خرید ارز و نوسانگیری داشتند، با انتشار این خبر کمی عقب نشستند؛ چراکه انتظارات برای کاهش احتمالی قیمت‌ها تحت‌تاثیر افزایش عرضه ارز بالا رفت. دیگر کمتر کسی در بازار وجود داشت که انتظار داشته باشد، قیمت دلار از مرز ۴ هزار تومان عبور کند، در چنین شرایطی، تعدادی از معامله‌گران تنها سعی داشتند کانال ۳ هزار و ۹۰۰ تومان را حفظ کنند، البته در نهایت در این امر موفق نشدند. روز سه‌شنبه، دلار معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۹۰۰ تومان آغاز کرد، با این حال در ادامه روز در مسیر کاهشی قرار گرفت و پس از چند رفت و برگشت، در نهایت در کانال ۳ هزار و ۸۰۰ تومان و با قیمت ۳ هزار و ۸۹۵ تومان به کار خود پایان داد. روز سه‌شنبه تنها اعلام خبر جلسه بانک مرکزی با پتروشیمی‌ها نبود که زمینه افت قیمت را فراهم کرد، بلکه افزایش عرضه ارز نیز در افت قیمت‌ها اثر داشت. به گفته فعالان، روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم یکی از کم‌نوسان‌ترین روزهای خود در آذرماه را پشت‌سر گذاشت.

روز سه‌شنبه نرخ حواله درهم به‌صورت لحظه‌ای جا به جا نمی‌شد و آرامش در یک روز نسبتا پرمعامله در بازار وجود داشت. روز سه‌شنبه، نرخ حواله درهم در نهایت به هزار و ۷۳ تومان رسید، حال آنکه با قیمت هزار و ۷۵ تومان کار خود را آغاز کرده بود. به گفته یکی از بازیگران بازار، روز کم‌نوسان درهم در حالی رقم خورد که تقاضای نسبتا زیادی در بازار وجود داشت. به گفته این دسته، شماری از معامله‌گران سعی کردند با ورود به بازار خبر انتشار یافته از جلسه بانک مرکزی و شرکت‌های پتروشیمی را مورد آزمون قرار دهند. در این مسیر، بازارساز ارزی با عرضه مناسب به تقاضای بازار پاسخ داد تا حرکت این دسته از بازیگران برای ایجاد نوسانات افزایشی موثر واقع نشود. در واقع می‌توان گفت، عرضه متناسب بازارساز در روز سه‌شنبه اثر خبر جلسه بانک مرکزی با مدیران پتروشیمی را تکمیل کرد. در واقع، احتمال افزایش عرضه ارز در ابتدای روز پس از جلسه مذکور موجب شد که تعدادی از معامله‌گران در بازار مداخله‌ای نکنند. آن دسته از بازیگران هم که برای نوسانگیری وارد بازار شدند، با عرضه بازارساز ناکام شدند. در کنار دو عامل یاد شده، روز سه‌شنبه ارزش دلار در منطقه سلیمانیه عراق پایین‌تر بود تا از این سو نیز بازار تحریک نشود. به گفته برخی بازیگران غیر رسمی، ارزش دلار در سلیمانیه عراق حدود ۲۰ تومان پایین‌تر از روز دوشنبه بود.تمام سه عامل یاد شده موجب شدند که احتیاط در بازار ارز افزایش پیدا کند و در نهایت قیمت نوسان چندانی را تجربه نکند.

دوران نقاهت بازار

اگر چه دلار در دو روز گذشته، روزهای آرامی را پشت‌سر گذاشته است که در نوع خود یک رکورد در آذرماه محسوب می‌شود، هنوز به نظر می‌رسد اما بازار نیاز به مراقبت دارد. به گفته کارشناسان بهتر است این مراقبت از دو جهت صورت بگیرد؛ اول از جهت مدیریت انتظارات و اخبار و دیگری از منظر عرضه ارز. به گفته فعالان، با وجود آرامش دلار در دو روز گذشته، تعداد زیادی از معامله‌گران که به‌صورت احتیاطی اقدام به خرید ارز کرده بودند، همچنان ارز خود را نگه داشته‌اند. این موضوع تا حدی نشان‌دهنده آن است که با وجود آرامش روزهای گذشته، انتظارات این دسته از معامله‌گران تغییرات زیادی نکرده است و همچنان به دنبال سود حاصل از فعالیت‌های سفته‌بازانه هستند.در کنار این، تعداد زیادی از معامله‌گران در قیمت‌های بالا اقدام به خرید دلار کرده‌اند، در نتیجه این عده از هر فرصتی استفاده خواهند کرد که قیمت‌های بازار را نوسانی کنند و بخشی از ضرر خود را کاهش دهند. با توجه به دلایل یاد شده، به نظر می‌رسد که بازار ارز همچنان نیاز به مراقبت دارد. در این راستا، بازارساز بهتر است در پوشش تقاضا همچنان فعالانه عمل کند و تاکتیک‌های عرضه ارز خود را تنوع بیشتری بخشد. مدیریت انتظارات بازار در شرایطی که برخی معامله‌گران ممکن است از برخی اخبار برای نوسانگیری استفاده کنند، دیگر ضرورتی است که باید در نظر گرفته شود.

تقویت عرضه در بازار دلار

عقب‌نشینی دلار به کانال 3800