یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم فضای تعادلی بازار

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۸ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) با ثبت نوسانات اندک برای چهارمین روز متوالی بالاتر از سطح ۸۰ هزار واحدی ایستاد. همچنان عوامل ابهام از جمله توقف نمادها و ریسک‌های سیاسی باعث غلبه فضای احتیاطی در بازار است. با وجود رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک، اما همچنان عدم شفافیت در سودآوری پالایشگاه‌ها، با توجه به اخلال در انتشار گزارش‌های مالی و سطح بالای P/ E این نمادها، افت نمادهای پالایشگاهی را رقم زد. از سوی دیگر با وجود اصلاح قیمت جهانی فلزی-معدنی‌ها در آخر هفته، با بازگشایی بازارها شاهد تداوم روند صعودی آن با چشم‌انداز رشد قیمت انرژی، با رشد قیمت نفت پس از توافق اوپک و دورنمای رشد تقاضا بودیم که از این صنایع در بازار داخلی حمایت کرد. همچنان با توجه به فضای احتیاطی معامله‌گران با هدف کسب سودهای کوتاه‌مدت به سمت صنایع کوچک‌تر بازار، زغال‌سنگ و محصولات کاغذی حرکت کردند.

بازار ارز

رشد آرام دلار در کانال جدید

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۱۰ تومانی به نرخ ۳۹۱۰ تومان معامله شد. نرخ دلار برای دهمین روز متوالی در ۱۱ روز معاملاتی اخیر با رشد همراه شد. حرکت ارزش جهانی دلار در سقف ۱۴‌ساله در روزهای اخیر عامل حمایت از نرخ دلار است؛ بنابراین رشد نرخ درهم تا سطح ۱۰۷۶ تومانی، با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، از نرخ دلار حمایت کرد. همچنین در ماه آذر، با توجه به نزدیک شدن به سال مالی میلادی نیز شاهد افزایش تقاضای دلار هستیم. با این وجود پیش‌تر، با رسیدن نرخ دلار تا سقف ۳۹۳۰ تومان، شاهد بازگشت از سطح مزبور بودیم. علاوه بر این در روزهای اخیر شاهد عرضه‌های سنگین از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. بنابراین با توجه به این عوامل، روند صعودی دلار در کانال ۳۹۰۰ تومانی با احتیاط بیشتری صورت گرفت.

بازار سکه

بی‌توجهی سکه به اونس طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۰تومانی نرخ دلار در شرایط افت اندک اونس طلا از قیمت سکه حمایت کرد. شکست نخست‌وزیر ایتالیا در رفراندوم، با ایجاد شوک مقطعی یورو را به کف ۲‌ساله رساند (عامل حمایت از شاخص دلار)؛ بنابراین اونس طلا به ۱۱۶۲ دلار، نزدیک کف ۱۰‌ماهه رسید. باوجود بازگشت از سطح مزبور، روند افزایش نرخ بهره آمریکا فشار را بر اونس طلا حفظ کرده است. در بازار ارز نیز پس از نوسانات شدید دلار، روز گذشته با غلبه احتیاط با افزایش عرضه صرافی بانک‌ها، رشد ۱۰تومانی نرخ دلار رقم خورد. همچنان تمایل معامله‌گران به کاهش نوسانات سکه، با وجود افت ۱۲۰ دلاری اونس طلا و خوش‌بینی به رشد تقاضای مناسبتی سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۴۰ هزار تومان در ۳ هفته اخیر تثبیت کرده است.

بازار طلای جهانی

شوک مقطعی در طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۱۶۸ دلار معامله ‌شد. روز گذشته، شاهد تداوم حرکت اونس طلا زیر سطح ۱۱۷۰ دلاری بودیم. شکست متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا در رفراندوم و تقویت احتمال استعفای وی، یورو را به‌صورت مقطعی به کمترین سطح در ۲۰ ماه اخیر قرار داد. امری که با رشد شاخص دلار، اونس طلا را به کف ۱۰‌ماهه (۸/ ۱۱۶۱ دلار) رساند، اما در ادامه شاهد بازگشت یورو از سطح مزبور بودیم، همچنین بازارهای سهام اروپا نیز با رشد همراه شدند؛ بنابراین شوک مقطعی شکست رنزی در رفراندوم، تخلیه شد و کاهش تقاضای محافظه‌کارانه طلا رقم خورد. این عامل اما می‌تواند بر سیاست‌های پولی بانک مرکزی اتحادیه اروپا اثرگذار باشد که نشست پنج‌شنبه این بانک تصویر روشن‌تری ارائه خواهد داد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا در نشست ۱۴-۱۳ دسامبر عامل فشار بر طلا است.

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در میانگین آذر

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۲/ ۰ درصدی همراه شدند. با فشار افت تقاضا شاهد حرکت «تسه»ها نزدیک کف ۱۰‌ماهه هستیم. از ابتدای مهر روند نزولی اوراق با کاهش تقاضای مسکن رقم خورد. به این ترتیب میانگین قیمت اوراق در مهر و آبان به سطح ۸۱ هزار تومانی رسید، اما از ابتدای آذر با تشدید روند نزولی، میانگین قیمت اوراق در آذر به سطح ۷۳ هزار و ۷۶۷ تومان رسید. همچنان چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، مانع از افت شدید قیمت اوراق است؛ بنابراین با رسیدن «تسه»ها به کف ۱۰‌ ماهه در هفته گذشته (۷۲ هزار و ۹۸ تومان) شاهد بازگشت اندک از سطح مزبور بودیم؛ همچنین به نظر می‌رسد کف ۷۲ هزار تومانی از «تسه»ها در شرایط کنونی حمایت می‌کند، اما با کاهش تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، تداوم روند نزولی اوراق محتمل است.

بازار نفت

حرکت نفت در سقف 17‌ماهه

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵۲ دلار معامله ‌شد. توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات، در کنار احتمال همکاری کشورهای غیراوپک، از جمله روسیه و قزاقستان برای کاهش تولیدات، خوش بینی‌ها به بازگشت بازار نفت به تعادل را تقویت کرده است. این عامل با افزایش معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت، روز گذشته قیمت نفت را مجددا به بالاترین سطح در ۱۷‌ ماه اخیر (۴/ ۵۲ دلار) رساند. با این وجود همچنان میزان تعهد اعضای اوپک به سهمیه‌بندی‌ها عامل ابهام در بازار است. برخی کارشناسان از جمله Citigroup تشدید نوسانات نفت را برای نفت پیش‌بینی می‌کنند. بازگشت تولیدات شیل نیز با افزایش قیمت نفت، می‌تواند اثر کاهش تولیدات اوپک را کمرنگ کند. گلدمن ساکس، کاهش سالانه ۶۲۰ هزار بشکه‌ای تولیدات شیل در ۲۰۱۶ و افزایش ۵۵ هزار بشکه‌ای در سال ۲۰۱۷ را پیش‌بینی کرد.