تغییر مسیر آینده خودرو‌سازی

دنیای اقتصاد: در تمام تکنولوژی‌های جدید برهه‌ای تاریخی وجود دارد، که دیگر هیچ‌گونه تقاضایی برای کالاهای رقیب وجود ندارد. تلفن‌های هوشمند در اواخر این دهه، تلویزیون‌های رنگی در دهه ۷۰ میلادی یا حتی موتور‌های بنزینی در اوایل قرن بیستم، همه از این جمله هستند. اگرچه پیش‌بینی دقیق زمان این تحولات بسیار دشوار است، ولی زمانی که این تحولات رخ دهد، کل جهان تغییر خواهد کرد. بسیاری از کارشناسان دهه ۲۰۲۰ را زمان تغییر به سوی خودروهای الکتریکی می‌دانند. به نظر می‌رسد چنانچه زمان شیفت به سوی خودروهای الکتریکی فرا رسد، شوک بزرگی بر بازار نفت وارد خواهد شد، که از این حیث آثار غیرقابل انکاری را بر اقتصاد ایران برجا خواهد گذاشت.

قیمت باتری‌های الکتریکی در سال گذشته ۳۵ درصد کاهش یافته است و صنعت خودرو در مسیری قرار دارد که خودروهای الکتریکی حتی بدون پرداخت یارانه می‌توانند در ۶سال آینده با رقبای بنزینی خود رقابت کنند. بسیاری از تحلیل‌ها اکنون نشان می‌دهد که زمان خیز خودروهای الکتریکی فرا رسیده است. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۴۰ قیمت خودروهای الکتریکی کمتر از ۲۲ هزار دلار (بر مبنای ارزش فعلی دلار) خواهد رسید و ۳۵ درصد خودروهای جدید تولید شده در این سال دارای محل شارژ الکتریکی خواهند بود. در چند سال آینده شرکت‌های معتبری همچون تسلا، BYD، چوی و نیسان برای فروش محدوده گسترده تری از خودروهای الکتریکی در رنج ۳۰ هزار دلاری برنامه ریزی کرده‌اند. سال گذشته فروش خودروهای الکتریکی در جهان ۶۰ درصد افزایش یافته است. ساخت باتری نزدیک یک سوم هزینه یک خودروی الکتریکی را شامل می‌شود. برای آنکه خودروهای الکتریکی بتوانند در جهان فراگیر شوند، چهار ضرورت اصلی وجود دارد:

۱- دولت‌ها باید انگیزه‌ای برای کاهش هزینه‌ها فراهم کنند

۲- تولیدکنندگان باید حاشیه سود فوق‌العاده کم را بپذیرند

۳- مشتریان باید مایل باشند هزینه بیشتری برای خودروهای الکتریکی بپردازند

۴- هزینه ساخت باتری کاهش یابد

سه مورد نخست در روندهای آینده قابل دستیابی است. ولی ممکن است این تغییرات با نوساناتی همراه باشد، ولی هزینه ساخت باتری‌ها به شدت در مسیر نزولی حرکت می‌کند. اکنون دولت‌ها انگیزه‌های فراوانی برای گسترش استفاده از خودروهای الکتریکی ایجاد کرده‌اند. در چین اضافه کردن هر خودروی بنزینی موکول به از رده خارج شدن خودرو دیگر و استفاده از پلاک خودروی قدیمی به جای خودروی جدید است. در حالی که برای خودروهای هیبریدی و الکتریکی دریافت پلاک به راحتی و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ای صورت می‌گیرد. در برخی موارد نیز دریافت پلاک برای خودرو بنزینی مستلزم پرداخت هزینه ۶ هزار دلاری و صف انتظار نسبتا طولانی است، در حالی که تحویل خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی بلافاصله در نمایندگی انجام می‌گیرد.گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که اکنون شرکت BYD چین از رقبای سنتی خود شامل تویوتا، نیسان، VW و حتی تسلا به لحاظ حجم تولید سبقت گرفته است.

توافق کارمانیا و BYD

شرکت تکنولوژی انرژی‌های تجدید پذیر چین اولین شرکتی است که عرضه خودروهای الکتریکی در ایران را آغاز می‌کند. همکاری استراتژیک BYD با شرکت خصوصی کارمانیا همچنین شامل صادرات سایر محصولات تکنولوژیک از مبدا صادراتی شنژن شامل خودروهای هیبریدی، خودروهای تجاری الکتریکی و همچنین باتری‌های قابل شارژ به ایران نیز می‌شود.به گزارش «دنیای اقتصاد» به چین، قرارداد همکاری کارمانیا و BYD چین برای مونتاژ و عرضه خودروهای برقی و هیبریدی در بازار ایران با حضور پویا سالاری مدیرعامل کارمانیا و‌ای دی هانگ مدیر فروش خاورمیانه و آفریقا BYD امضا شد.ای‌دی هانگ می‌گوید: «مشارکت با کارمانیا گام مهمی در جهت توسعه عملیات ما در خاورمیانه است.» وی افزود: «بازار خودروهای انرژی نو در ایران بازار گسترده‌ای است، زیرا دولت ایران درصدد دسترسی به توسعه پایدار است. ما بیشترین تلاش خود را خواهیم کرد تا برترین تکنولوژی را با بهترین کیفیت به همراه خدمات لازم در ایران عرضه کنیم.»ایران یکی از معدود کشورهای خاورمیانه است که ملاحظات تغییرات آب و هوایی را مد نظر قرار دارد و سیاست‌های سازگار با محیط‌زیست از جمله تخفیفات مالیاتی درخصوص خودروهای با انرژی جدید را اعمال می‌کند. این سیاست‌ها به کشور اجازه می‌دهد وابستگی خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد.

مدیر بخش خاورمیانه شرکت BYD ضمن اشاره به تمایزهای این شرکت با برخی از مهم‌ترین رقبای موجود در بازار از جمله تسلا تصریح کرد: «این شرکت در سبد محصولات خود اتوبوس و تاکسی برقی را در اختیار دارد، در حالی‌که شرکت تسلا فقط در زمینه خودروهای شخصی برقی کار می‌کند.» وی با اشاره به نقش ۹۰درصدی خودروهای شخصی در ایجاد ترافیک افزود: «این خودروها فقط سهم ۳۰ درصدی در آلایندگی هوای شهرها دارند.» ‌ای دی هانگ ضمن اشاره به سهم ۸ درصدی کامیون‌های سنگین وسهم ۲درصدی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها در ترافیک شهری افزود: «با وجود نقش اندک این وسایل در ترافیک شهری، کامیون‌های سنگین و وسایل حمل‌ونقل عمومی هر کدام نقش ۳۰درصدی را در ایجاد آلودگی هوا دارند.» وی در ادامه استراتژی ۴+۷ شرکت BYD را تشریح کرد که عدد ۷ نمایشگر اتوبوس، واگن قطار، تاکسی، ماشین‌های شخصی، کامیون‌های حمل‌ونقل شهری، کامیون‌های بهداشتی و کامیون‌های ساختمانی است و عدد ۴ نمایشگر محیط‌های خارج از شهری خاص همچون انبارها، معادن، فرودگاه‌ها و بنادر است. مدیر فروش بخش خاورمیانه BYD در توصیف مقایسه استراتژی تسلا و BYD در زمینه تولید خودروهای الکتریکی تصریح کرد: «تمرکز BYD گسترش خودروهای حمل‌ونقل عمومی برقی عمومی به منظور کاهش آلودگی هوا است، در حالی که تسلا تولید خودروهای شخصی گران قیمت را در برنامه خود دارد.»

تحقیقات جدید در زمینه خودروهای الکتریکی

ای دی هانگ با اشاره به تیم ۳۰ هزار نفری تحقیق و توسعه که در شرکت BYD مشغول به کار هستند می‌گوید: «ما تمرکز خود را بر ادغام عمودی قرار داده ایم و تولید یک خودروی ایمن، قابل اطمینان و با تکنولوژی بالا هدف نهایی ما است.» وی با اشاره به نقش مهم خودروهای عمومی در تحقیقات این شرکت می‌گوید: «تمام تلاش ما آن است که میزان پیمایش هر خودرو پس از هر بار شارژ افزایش یابد. این رقم هم اکنون در مورد اتوبوس‌ها ۴۰۰ کیلومتر و در مورد تاکسی‌ها ۲۵۰ کیلومتر است و از این حیث در دنیا در مقام اول قرار داریم.» پویا سالاری مدیرعامل کارمانیا نیز در این زمینه می‌گوید: «ما نسبت به آینده در مورد خودروهای انرژی نو بسیار خوش بین هستیم، که دلایل آن از تکنولوژی کامل BYD، تیراژ بالای تولید و موفقیت عملیاتی نشات می‌گیرد.»ابتکار تجاری BYD، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شامل سیستم‌های ذخیره انرژی، خودروهای انرژی نو و تولید برق خورشیدی است.

برنامه‌های آینده در ایران

در نشست خبری این مراسم، سالاری مدیرعامل کارمانیا با اشاره به سابقه همکاری این دو شرکت گفت: نزدیک به یک سال و نیم است که با BYD همکاری خود را آغاز کردیم و در این مدت کوتاه توانستیم رکوردهای بزرگی از جمله تاسیس کامل خط تولید ظرف مدت ۷ماه و همچنین تولید BYD S۶ در این کارخانه را ثبت کنیم.وی در مورد عرضه نخستین محصولات تولیدی خودروسازی کارمانیا به مشتریان گفت: طی ۱۰ روز آینده نخستین محصولات خود را به مشتریان عرضه می‌کنیم و تاخیر دو ماهه خود را ضمن عذرخواهی به دلیل برخی مشکلات پیش‌بینی نشده، با عرضه خودروی با کیفیت و خدمات پس از فروش مناسب به مشتریان جبران خواهیم کرد.سالاری با اشاره به شروع فاز جدید همکاری این شرکت با BYD گفت: این قرارداد همکاری در حوزه مونتاژ و واردات خودروهای برقی و هیبریدی به بازار ایران خواهد بود و در فاز بعدی BYD همکاری خود را با کارمانیا با سرمایه‌گذاری مستقیم و غیر مستقیم در قالب ایجاد خط تولید و سرمایه در گردش گسترش خواهد داد.

وی با اشاره به نقش این مشارکت در حل دو مشکل اساسی ترافیک و آلودگی هوا تصریح کرد: «مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا،خودروهای بنزینی و همچنین خودروهای عمومی هستند. BYD استراتژی همه جانبه‌ای را در این زمینه تدوین کرده است، ولی آنچه در شرایط فعلی ایران می‌توان بر آن تاکید کرد، استفاده از اتوبوس‌های تماما برقی است که هم آلایندگی صفر و هم آلودگی صفر دارند.»سالاری با اشاره به برنامه تولید و همکاری کارمانیا با BYD تاکید کرد: کارمانیا بر خلاف برخی از خودروسازان خصوصی کشور، فقط با BYD همکاری خواهند داشت و طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال جاری ۳ هزار دستگاه خودرو، سال آینده ۱۰ هزار دستگاه و در پایان سه سال ۴۰ هزار دستگاه خودرو در منطقه ویژه اقتصادی ارگ بم تولید خواهد شد.

وی همچنین به واردات اتوبوس و تاکسی‌های برقی BYD به ایران اشاره کرد و گفت: برای کاهش آلودگی هوای کلان شهرهای ایران و کمک به ناوگان حمل‌ونقل عمومی قرار است اتوبوس‌ها و تاکسی‌های برقی BYD از طریق کارمانیا وارد و عرضه شود و به همین منظور نخستین اتوبوس برقی تا دو ماه دیگر برای تست در شهرهای مختلف وارد ایران می‌شود.سالاری در مورد بازار سال آینده خودرو گفت: با ورود خودروهای جدید پژو، رنو و خودروهای جدید چینی، رقابت سختی در سال آینده با رقبا خواهیم داشت اما با قیمت‌گذاری مناسب، کیفیت بالای محصولات و خدمات پس از فروش در شأن مشتریان تلاش می‌کنیم در بازار پیروز باشیم.وی تاکید کرد: هر شرکتی در سه اصل قیمت مناسب، کیفیت بالای محصولات و خدمات پس از فروش خوب عمل کند قطعا در بازار موفق خواهد شد و ما تلاش می‌کنیم طوری عمل کنیم که رقبا مجبور به ارتقای سطح کیفیت و خدمات محصولات خود بشوند و در نهایت این به سود مشتریان بازار خودرو ایران خواهد شد.

ایران پایگاه صادراتی منطقه

در همین راستا‌ای دی هانگ، مدیر فروش BYD در خاورمیانه و آفریقا در مورد جزئیات قرارداد همکاری با کارمانیا گفت: ایران پایگاه صادرات ما در منطقه آسیای مرکزی، خاورمیانه و شمال آفریقا خواهد شد و ما از طریق کارمانیا محصولات خود را مونتاژ و در این بازارها عرضه خواهد شد.وی با اشاره به ورود خودروهای F۳ و سانگ به بازار ایران گفت: این دو مدل خودرو که از جدیدترین محصولات شرکت ما محسوب می‌شود، به زودی برای عرضه در بازار ایران و صادرات به دیگر کشورها وارد ایران می‌شود.هانگ در پاسخ به سوالی مبنی بر علت انتخاب ایران برای پایگاه صادراتی شدن BYD گفت: ایران به دلیل ثبات اقتصادی و امنیت بالا و همین طور وجود زیرساخت‌های لازم و دسترسی به آب‌های آزاد از طرف ما به‌عنوان پایگاه مناسب برای صادرات به منطقه ارزیابی و در همین راستا کارمانیا به‌عنوان شریک تجاری ما انتخاب شد.

سالاری با اشاره به افزایش ساخت داخل‌قطعات خودروهای مونتاژ شده BYD در بم گفت: ما قطعه سازان توانمندی در داخل کشور داریم که مورد تایید شریک تجاری ما هم هستند و در راستای قوانین وزارت صنعت، معدن و تجارت، داخلی‌سازی قطعات خودروهای خود را به سرعت افزایش داده و به حدود ۴۰ درصد خواهیم رساند.مدیرعامل کارمانیا در پاسخ به نارضایتی‌های موجود از خودروهای چینی و نگاه مردم به‌عنوان کالای درجه دو یا سه به این کالاها گفت: «کالاهای چینی دارای کیفیت‌های متفاوت هستند و برای مثال از گوشی‌ آی‌فون تا گوشی‌های بی کیفیت ساخت چین هستند. برند BYD همان‌گونه که در تست‌ها اثبات کرده است، کیفیت و خدمات بعد از فروش در آنها نقش بارزی دارند و به این ترتیب BYD اثبات خواهد کرد که لزوما کالاهای چینی بدون کیفیت نیستند.»