انتخابات ریاست جمهوری آمریکا طی هفته قبل بالاترین اثر را روی بازارهای جهانی به خصوص در حوزه فلزات بر جای گذاشت. بررسی‌ها نشان می‌دهند رشد قیمت‌ها در همه حوزه‌ها تقریبا مشهود بود و در این بین بهای فولاد و اجزای متشکله آن تاثیرات بالایی را پذیرفته‌اند. کارشناسان می‌گویند هرچند این اثرات موقتی به نظر می‌رسد، اما دیر یا زود روند افزایشی قیمت‌ها در بازار فولاد بازخواهد گشت چراکه تقاضا به بازارها تزریق شده و این افزایش تقاضا خود به‌عنوان مولفه‌ای مهم عمل می‌کند.

قیمت ورق در آمریکا سرانجام بالا رفت

بازار نقدی ورق در آمریکا سرانجام با توجه به روند صعودی بازارهای مواد اولیه خود را بالا کشید. ورق گرم ۱۱ دلار در هر تن بالا رفته و ۵۱۸ تا ۵۲۹ دلار در کارخانه رسیده که از اواخر ماه مه ‌تاکنون اولین رشد قیمت بوده است.از طرفی بازار ورق سرد فعلا در ثبات است و قیمت ۷۷۱ تا ۷۸۳ دلار در هر تن در کارخانه اعلام می‌شود. این بازار البته فعلا نسبت به رشد قیمت قراضه و سنگ آهن مقاومت کرده ولی شکی نیست به زودی بهبود خواهد یافت.در این بین آخرین قیمت قراضه خرد شده در بازار داخلی آمریکا ۲۴۰ تا ۲۴۵ دلار در هر لانگ تن ثبت شده که نسبت به هفته قبل ۲۰ دلار بالا رفت.

میلگرد صادراتی ترکیه رو به بالا

در این بین میلگرد صادراتی ترکیه همچنان صعودی است و ۴۳۰ تا ۴۴۵ دلار در هر تن فوب شده است، درحالی‌که برخی قیمت پیشنهادی را ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار نیز اعلام کرده‌اند. این در حالی است که خریدار زیاد در بازار وجود ندارد و اخیرا آمریکا در ۴۴۵ دلار معامله داشته است. به علاوه فولادسازان ترکیه امیدوارند کاهش فشار از جانب چینی‌ها تقاضای میلگرد صادراتی آنها را بهبود بخشد. این در حالی است که انتظار می‌رود هفته جاری نیز قیمت میلگرد ترکیه بالاتر برود چون قراضه و بیلت صعودی هستند. در این بازار قیمت قراضه همچنان رو به بالا است و در آخرین خریدها از اروپا نیز این رشد قیمت‌ها مشاهده شده است. قراضه مخلوط بلژیک در ۲۶۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر نهایی شده و متوسط قیمت قراضه سنگین ۲۵-۷۵ اروپا از ۲۴۷ دلار به ۲۵۱ تا ۲۵۳ دلار رسیده است. قیمت خرید قراضه از بازار داخلی ترکیه بین ۱۹۶ تا ۲۲۶ دلار در هر تن بدون ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده بود که تا ۱۹ دلار رشد داشت. هفته گذشته میلگرد صادراتی ترکیه تا ۱۵ دلار در هر تن بالا رفت و ۴۲۰ تا ۴۳۵ دلار در هر تن ثبت شد. قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه در حدود ۴۳۰ دلار در کارخانه شنیده شده و انتظار می‌رود باز هم بالا برود.