یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد بورس با حمایت فلزی-معدنی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۵۹۹ واحدی (۸/ ۰ درصدی) همراه شد. در روزهای پایانی هفته گذشته، رشد قابل توجه قیمت جهانی کالاهای پایه به ویژه فلزات با چشم‌انداز تداوم رشد تقاضای جهانی از سوی چین و آمریکا با تاکید ترامپ بر نوسازی زیرساخت‌‌های این کشور، رقم خورد. به این ترتیب روز گذشته «فملی»، «فولاد»، «کگل»، «کچاد»، «وامید» و «فخوز» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. با وجود این تداوم روند نزولی نفت و تثبیت آن زیر ۴۵ دلار، عامل فشار روانی (با وجود کاهش همزمان بهای تمام‌شده و قیمت فروش محصولات) بر نمادهای پالایشگاهی شد. پیش‌تر حجم قابل توجهی از نقدینگی بازار در گروه خودرویی متمرکز بود، بنابراین حرکت بازار به سمت صنایع کالایی یکی از عوامل فشار بر این گروه است. همچنان نامشخص بودن سیاست‌های خارجی ترامپ، روند قیمت جهانی کالاها و بازگشایی بانک‌ها ریسک‌های موجود در بورس هستند.

بازار ارز

نوسان اندک دلار در تقابل عوامل

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۲ تومانی به نرخ ۳۶۵۹ تومان معامله شد. رشد ارزش جهانی دلار و رسیدن به سقف ۱۰‌ماهه عامل حمایت از دلار است. موضوعی که در ماه‌های اخیر نیز با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کرد. علاوه بر این، روز جمعه افت ۵/ ۲ درصدی قیمت اونس طلای جهانی رقم خورد. بنابراین تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، تقاضای معامله‌گران برای دلار را افزایش داد تا اهرم حمایت از سکه شود (رابطه الاکلنگی ارز و سکه). به این ترتیب نرخ دلار در ساعاتی از معاملات بالاتر از سطح ۳۶۶۰ تومانی قرار گرفت. اما در ادامه افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها افت نرخ دلار را از سطح مزبور رقم زد. بنابراین با وجود حمایت عوامل بنیادین، همچنان چشم‌انداز تقویت سمت عرضه توسط صرافی بانک‌ها می‌تواند فشار بر دلار را تقویت کند.

بازار سکه

مقاومت سکه در برابر ریزش

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۷ هزار تومانی همراه شد. ریزش اونس طلای جهانی روز جمعه در شرایط رشد اندک نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه بود. روز جمعه با رشد شاخص دلار (رسیدن به سقف ۱۰‌ماهه) و کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران اونس طلا به کمترین سطح در ۵ ماه اخیر (۱۲۲۷ دلار) رسید. افت ۵/ ۲ درصدی اونس طلا در آخرین روز معامله، معامله‌گران سکه را به سمت افزایش تقاضای دلار سوق داد (اهرم دلار برای سکه). اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر دلار شد. بنابراین رشد ۲ تومانی نرخ دلار رقم خورد. تمایل معامله‌گران برای کاهش نوسانات سکه، مانع از همگامی سکه با اونس طلا شد و به این ترتیب حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه به بالاتر از ۴۰ هزار تومان، بالاترین سطح از شهریور ۹۲ رسید.

بازار طلای جهانی

بیشترین افت هفتگی طلا در 3 سال

اونس طلای جهانی با افت هفتگی ۹/ ۵ درصدی، بیشترین افت هفتگی از ژوئن ۲۰۱۳ را ثبت کرد و به قیمت ۶/ ۱۲۲۷ دلار معامله شد. در روزهای اخیر پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شاهد تداوم روند صعودی شاخص دلار بودیم. چشم‌انداز تقویت وضعیت اقتصادی آمریکا، با تاکید ترامپ بر نوسازی زیرساخت‌ها (عامل افزایش نرخ تورم) و احتمال تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا (با وضعیت مناسب اقتصادی آمریکا) روز جمعه شاخص دلار را به سقف ۱۰ ماهه رساند. استنلی فیشر نماینده فدرال رزرو اعلام کرد چشم‌انداز رشد مناسب اقتصادی زمینه افزایش تدریجی نرخ بهره را فراهم می‌کند. بنابراین رشد شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران روز جمعه اونس طلا را به کمترین سطح در ۵ ماه (۳ ژوئن) اخیر رساند. همچنان قیمت‌های کنونی اونس طلا می‌تواند تقاضای فیزیکی اونس طلا را افزایش دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند کم‌نوسان اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳(تسه۹۳۱۲) با افت ۶/ ۰درصدی به قیمت ۷۸ هزار و ۲۲۹ تومان معامله شدند. همچنان اوراق جدیدتر نزدیک سطح ۷۹ هزار تومانی معامله می‌شوند. در شرایط کنونی تعادل نسبی میان عرضه و تقاضا، حبس بازه‌ای اوراق در سطح ۷۵ تا ۸۰هزار تومانی را رقم زده است. چشم‌انداز خروج تدریجی مسکن از رکود، با حمایت تقاضا، رشد ۱۱ درصدی معاملات و افزایش ۲/ ۳ درصدی قیمت مسکن را در ۷ ماه اخیر رقم زد. با وجود این، همچنان قدرت خرید پایین متقاضیان، با توجه به میانگین ۳۳ درصدی سهم مسکن از بودجه خانوار، مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. با توجه به رکود مسکن در سال‌های اخیر، همچنان تقاضای موجود نمی‌تواند مازاد عرضه مسکن را جبران کند. این عامل در کنار کاهش صدور پروانه‌های ساخت، در ماه‌های اخیر بر زمان‌بر بودن خروج عرضه مسکن از رکود تاکید دارد.

بازار نفت

افت 15 درصدی نفت در 3 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی ۵/ ۱ درصدی به قیمت ۴۱/ ۴۳دلار معامله شد. رشد شاخص دلار به بیشترین سطح در ۱۱ ماه اخیر، کاهش خوش‌بینی‌ها به توافق اوپک در ۳۰ نوامبر و بازگشت توجه معامله‌گران به مازاد عرضه موجود، افت ۱۴ درصدی نفت را در سه هفته اخیر رقم زده است. در ماه اکتبر تولیدات اوپک به ۶۴/ ۳۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به ماه سپتامبر و عمدتا به دلیل افزایش تولیدات لیبی، نیجریه و عراق رشد داشت. پیش‌تر نیز شرط عربستان برای همکاری ایران در توافق و تمایل عراق به افزایش تولیدات خوش‌بینی‌ها به توافق را کمرنگ کرده بودند. همچنان آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از تداوم مازاد عرضه در سال ۲۰۱۷، در صورت عدم توافق اوپک و رشد (۲ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا عوامل فشار بر قیمت نفت هستند.