کارنامه قبولی تولید صنعتی

دنیای اقتصاد: آمار تولید محصولات منتخب صنعتی در نیمه اول سال بیانگر مثبت شدن روند تولید است، به عبارتی می‌توان گفت میوه نارس برجام برای بخش صنعت در حال به بارنشستن است. علاوه بر آمارهای نیمه نخست سال جاری درخصوص وضعیت تولیدات صنعتی، آخرین آمارها از نتایج طرح نیروی کار نیز که چندی پیش اعلام شد بیانگر آن است که میزان شاغلان در تابستان سال ۹۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۲۸ هزار نفر افزایش داشته است که این رشد را نیز می‌توان به رشد بخش تولید نسبت داد، روندی که به گفته فعالان اقتصادی با توجه به نمایان شدن اثرات برجام در بخش‌های مختلف اقتصادی به مرور شاهد رشد بیش از پیش بخش صنعت در ماه‌های آینده خواهیم بود.

تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مورد نیاز از یکسو و تزریق منابع مالی مورد نیاز از سوی دیگر، عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید پس از برجام را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند: با گذشت زمان شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. آمار ارائه شده از وضعیت تولید ۴۴ ‌محصول منتخب صنعتی و معدنی در نیمه نخست سال جاری، حکایت از روند رو به رشد محصولات صنعتی به خصوص در گروه خودرو دارد. گزارش رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بیانگر آن است که از ۳۲ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۲۴ محصول رشد مثبت را تجربه کردند. اگرچه واحدهای صنعتی در نیمه نخست سال توانستند رشد تولید را تجربه کنند، اما محصولات معدنی همانند ماه‌های گذشته نتوانستند روند رو به رشد را تجربه کنند به‌طوری که از میان ۱۲ محصول مورد بررسی در این دوره، روند تولید تنها ۴‌محصول مثبت بوده است. رکود به وجود آمده در بازار از یکسو و چالش‌های به وجود آمده در بازارهای صادراتی از سوی دیگر عمده دلیلی است که فعالان این بخش افت تولید را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند تا زمانی که راهکاری برای خروج از رکود در بازار در نظر گرفته نشود و دولت برای چالش‌های به وجود آمده در بازارهای صادراتی راهکاری در نظر نگیرد، تولید محصولات معدنی همچنان با افت همراه خواهد بود.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده در نیمه نخست امسال، «دوده»، «الیاف و تاپس پلی استر»، «کمباین»، «اتوبوس و مینی‌بوس» و «ماشین لباسشویی» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. «دوده» در این دوره با تولید ۴۹ هزار و ۴۰۰‌تنی توانست رشدی نزدیک به ۴۶‌درصد را تجربه کند. پس از «دوده» در مدت زمان مورد بررسی «الیاف و تاپس پلی استر» بیشترین رشد تولید را تجربه کرد، به‌طوری که در مدت زمان مذکور تولید این محصول برابر با ۹۹ هزار و ۲۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۲۹ درصدی داشته است. از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۷۷ دستگاه «کمباین» در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۲۵ درصدی داشته است. «اتوبوس و مینی‌بوس» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۸۲۳‌دستگاه بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۹ درصدی را ثبت کرده است. «ماشین لباسشویی» پنجمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی ۲۳۶ هزار دستگاه تولید داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۱۹ درصدی داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی «دی.‌ام.‌تی»، «نخ پلی‌استر»، «انواع تلویزیون‌تخت»، «الیاف اکریلیک» و «کارتن» بیشترین افت تولید را در میان ۳۲ محصول صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند، در مدت زمان مذکور می‌توان به «دی.‌ام.‌تی» اشاره کرد که افت تولید بالغ بر ۹۶ درصدی را تجربه کرده است. براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در نیمه نخست سال جاری برابر با ۴۰۰ تن بوده است. با بررسی روند تولید این محصول در ماه‌های گذشته می‌توان گفت که تولید «دی.‌ام.‌تی» چند ماهی است که به‌طور کامل متوقف شده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «نخ پلی‌استر» نیز برابر با ۱۰۲ هزار و ۶۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت بیش از ۲۵ درصدی را تجربه کرده است. «انواع تلویزیون تخت» سومین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرده است، به‌طوری که براساس این آمار در مجموع ۴۵۳ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع تلویزیون تخت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۴ درصد را ثبت کرده است. «الیاف اکریلیک» چهارمین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرد، به‌طوری که براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مذکور در مجموع ۶هزار و ۹۰۰ تن «الیاف اکریلیک» در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی بالغ بر ۲۳ درصد را ثبت کرده است. «کارتن» نیز در این دوره با تولید۱۵۵ هزار و ۸۰۰ تنی بیش از ۵ درصد افت تولید داشته است.

وضعیت تولید محصولات معدنی

از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده از میان ۱۲ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی در نیمه نخست سال‌جاری نیز در مجموع تنها چهار محصول رشد تولید را تجربه کردند و مابقی محصولات معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند. براساس آمار مذکور، در مدت زمان مورد بررسی «کنسانتره زغال‌سنگ»، «سنگ‌آهن»، «ظروف شیشه‌ای» و «فولاد خام» رشد تولید را تجربه کرده‌اند. در این‌ خصوص می‌توان به تولید ۵۸۵ هزار و ۷۰۰ تنی «کنسانتره زغال‌سنگ» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۱۵ درصد را تجربه کرده است. در این دوره همچنین در مجموع ۱۶ میلیون و ۵۷۸ هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشد بیش از ۱۰ درصد همراه بوده است. «ظروف شیشه‌ای» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۲۲۶هزار و ۵۰۰ تن بوده که رشد نزدیک به ۵ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت افت تولید را تجربه کرده‌اند، «کاشی و سرامیک» با افت تولید بیش از ۲۸ درصد، «چینی بهداشتی» با افت تولید بیش از ۱۸درصد و «کاتد مس» با افت نزدیک به ۱۱ درصد همراه بوده است.

کارنامه قبولی تولید صنعتی