دنیای اقتصاد، نیما صبوری: در آستانه سفر هیات تجاری- اقتصادی ایران به وین و مونیخ که قرار است ۳۰ آبان به منظور رایزنی‌های اقتصادی صورت گیرد، «دنیای اقتصاد» در گزارشی وضعیت تجاری این سه کشور را مورد بررسی قرار داده است.

در رتبه‌بندی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۱۶ که براساس تولید ناخالص داخلی کشورها صورت می‌گیرد، اقتصاد ایران در رده بیست‌وهفتم جهان ایستاده است. این درحالی است که اقتصاد آلمان در جایگاه چهارم و اقتصاد اتریش در دو پله پایین‌تر نسبت به ایران در جایگاه بیست‌ونهم دنیا ایستاده است. تراز حساب جاری ایران، آلمان و اتریش در سال ۲۰۱۵ به ترتیب مثبت ۲/ ۸، ۲/ ۲۸۴ و ۶/ ۹ میلیارد دلار بوده است. از طرفی این تراز در سال ۲۰۱۵ برای ایران، ۱/ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بود و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال جاری به مثبت ۲/ ۴ درصد برسد. این درحالی است که میانگین تراز حساب جاری آلمان و اتریش در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، به ترتیب ۵/ ۸ درصد و ۶/ ۲ درصد تولید ناخالص داخلی است.

در سال ۲۰۱۵، صادرات ایران در سه بخش تولیدات کشاورزی، تولیدات صنعتی، و مواد سوختی و معدنی به ترتیب ۶، ۱۸ و ۲۸ میلیارد دلار بوده است (مهم‌ترین محصولات صادراتی ایران مواد سوختی و معدنی هستند). از طرفی صادرات این سه محصول برای آلمان در سال ۲۰۱۵ به ترتیب ۸۶، ۱۱۵۰ و ۶۶ میلیارد دلار و صادرات اتریش در سه محصول نام‌ برده شده به ترتیب ۱۵، ۱۲۹ و ۸ میلیارد دلار بوده است. در سال ۲۰۱۵ واردات ایران در سه بخش تولیدات کشاورزی، صنعتی و مواد سوختی و معدنی نیز به ترتیب ۱۰، ۲۹ و یک میلیارد دلار بوده است. این درحالی است که واردات آلمان در سه بخش نام برده به ترتیب ۱۰۴، ۷۸۷ و ۱۴۱ میلیارد دلار و واردات اتریش در این سه بخش به ترتیب ۱۶، ۱۱۹ و ۱۹ میلیارد دلار بوده است.

در کنار این آمار و ارقام، سازمان تجارت جهانی در گزارش روز چهارشنبه گذشته خود، وضعیت تجاری کشورها را براساس آخرین داده‌های موجود (که مربوط به سال ۲۰۱۵ است) مورد بررسی قرار داد. براساس این گزارش، در سال ۲۰۱۵ رتبه تجارت جهانی ایران در بخش صادرات کالا و خدمات به ترتیب ۴۲ و ۵۸ و در بخش واردات کالا و خدمات به ترتیب ۵۳ و ۵۰ بوده است. همچنین مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی ایران در سال ۲۰۱۵ انواع آجیل تازه و خشک‌شده و مهم‌ترین محصولات کشاورزی وارداتی، غلات و برنج بوده است. همچنین در بخش محصولات غیرکشاورزی، مهم‌ترین محصول صادراتی نفت خام و مهم‌ترین محصول وارداتی آهن و فولاد غیرآلیاژی محسوب می‌شود. از طرفی براساس داده‌های سال ۲۰۱۱، اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، کشورهای چین (۱/ ۴ درصد)، عراق (۶/ ۳ درصد)، امارات (۳/ ۳ درصد) و هند (۲ درصد) و همچنین اصلی‌ترین کشورهایی که واردات از آنها صورت گرفته امارات (۶/ ۲۶ درصد)، اتحادیه اروپا (۸/ ۱۸ درصد)، چین (۳/ ۱۰درصد) و کره‌جنوبی (۶/ ۶درصد) بوده‌اند. به‌علاوه براساس آمارهای سال ۲۰۱۴، مهم‌ترین خدمات صادراتی به ترتیب مربوط به بخش مسافرت و حمل‌ونقل است.

آلمان در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۵ تجارت جهانی، در بخش صادرات کالا و خدمات به ترتیب در جایگاه ۳ و ۴ و در بخش واردات کالا و خدمات در جایگاه سوم دنیا ایستاده است. مهم‌ترین شرکای تجاری این کشور در بخش صادرات به ترتیب اتحادیه اروپا (۸/ ۵۷ درصد)، آمریکا (۵/ ۹ درصد)، چین (۶ درصد) و سوئیس (۲/ ۴ درصد) و در بخش واردات به ترتیب اتحادیه اروپا (۱/ ۵۷ درصد)، چین (۷/ ۹ درصد)، آمریکا (۴/ ۶ درصد) و سوئیس (۶/ ۴ درصد) بوده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۵، مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی این کشور شکلات و انواع مختلف گوشت و مهم‌ترین محصولات وارداتی آن پنیر، کشک و قهوه بود‌ه‌اند. در بخش غیر کشاورزی هم مهم‌ترین محصول وارداتی و صادراتی این کشور انواع وسیله نقلیه است.

و در نهایت اتریش در رتبه‌بندی ۲۰۱۵ تجارت جهانی، در بخش صادرات کالا و خدمات به ترتیب رتبه‌های ۲۹ و ۲۲، و در بخش واردات کالا و خدمات رتبه ۲۹ را تصاحب کرده است. مهم‌ترین محصولات صادراتی و وارداتی این کشور تولیدات صنعتی است. از طرفی در سال ۲۰۱۵ مهم‌ترین شرکای تجاری اتریش در بخش صادرات اتحادیه اروپا (۵/ ۶۷ درصد)، آمریکا (۶/ ۶ درصد) و سوئیس (۸/ ۵ درصد) و در بخش واردات به ترتیب اتحادیه اروپا (۵/ ۶۹ درصد)، چین (۹/ ۵ درصد) و سوئیس (۸/ ۵ درصد) بوده‌اند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی این کشور به ترتیب آب با شکر افزودنی و نان و شیرینی هستند. همچنین دارو و انواع وسایل نقلیه به ترتیب مهم‌ترین محصولات غیرکشاورزی صادراتی و وارداتی این کشور تلقی می‌شوند.