دنیای اقتصاد: در همایش همکاری تجاری و اقتصادی ایران و بلژیک که روز گذشته با حضور یک هیات عالی‌رتبه دولتی از سازمان‌های توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری ایالت‌های فلاندر، والونی و بروکسل و نیز یک هیات ۲۰۰ نفره متشکل از تجار و بازرگانان بلژیکی برگزار شد، یادداشت تفاهمی در ۹ زمینه میان سازمان توسعه تجارت ایران و آژانس توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری این سه ایالت به امضا رسید.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم امضای یادداشت تفاهم‌نامه همکاری میان دو کشور ایران و بلژیک گفت: ایران با ذخایر مادی و معنوی، منابع زیاد متنوع و وجود نیروی انسانی کارآمد، عزمی راسخ برای پیشرفت دارد و اگر ایران از دید دوستان بلژیکی، زمانی کشوری نفتی بود، باید بگوییم که امسال وابستگی بودجه ایران به نفت به کمتر از ۳۰ درصد رسید. مجتبی خسروتاج افزود: هم اکنون نیز محصولات غیرنفتی در تولید و تجارت ایران در حال افزایش است. وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های اولویت‌دار ایران، حرکت به سمت اقتصاد غیر نفتی است، افزود: در سال ۲۰۱۵ بازرگانان ایرانی توانستند رکورد ۱۲۰ میلیارد دلار را در تجارت داشته باشند و ۳۰میلیارد دلار هم در تجارت خدمات به ثبت رسانند. بنابراین در شرایط تحریم، بازرگانان توانستند تجارتی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار را در کالا، خدمات و نفت خام رقم بزنند.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران سابقه همکاری ایران و بلژیک را ۱۷۵ ساله عنوان کرد و گفت: ۱۲۸ سال پیش مستشاران بلژیکی در ایران اولین خط راه‌آهن تهران ـ شهرری را به طول ۹ کیلومتر ساختند. همچنین کارخانه تولید قند هم ازسوی بلژیکی‌ها ساخته شد.

خسروتاج با تاکید بر اینکه ایران میزبان شرکت‌هایی است که به دنبال رابطه با ایران هستند، گفت: سیاست ایران همواره بر پایه توسعه روابط بوده است و ما رشد پیشرفت کشور را در سایه این همکاری‌ها می‌بینیم. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ترجیح ما این است که فعالیت‌های تجاری و همکاری‌ها با مشارکت آحاد جامعه صورت گیرد، افزود: بلژیک رتبه دوم را در آموزش‌های ابتدایی دارد که این بیانگر اهمیتی است که این کشور برای علم و دانش قائل است. بنابراین آن دسته از همکاری‌ها که با تکیه بر دانش فنی باشد، حمایت لازم را از آن به عمل می‌آوریم. وی با تاکید بر اینکه ما خواهان افزایش بهره‌وری در ایران هستیم، بیان کرد: در این سال‌ها شرایط جنگ و تحریم، این اجازه را به ما نداد، اما مصمم هستیم که برای رشد بهره‌وری، اقداماتی انجام دهیم. خسروتاج یکی از موضوعات اساسی را در بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن امور دانست و افزود: قطعا به دنبال صادرات کالا با ارزش‌افزوده بالاتر هستیم. وی گفت: بخشی از صادرات مواد اولیه ما، ارزش افزوده بالایی ندارد. بنابراین به هر میزان که صادرات با ارزش افزوده بالاتر انجام گیرد، از تسهیلات و حمایت بیشتری در کشور بهره‌مند خواهید شد. رئیس سازمان توسعه تجارت، بلژیک را به‌عنوان کشوری با زیرساخت‌های قوی دانست و گفت: این کشور در بخش حمل و نقل بسیار قوی است و ما هم معتقدیم یکی از محورهای اولویت‌دار ما، توسعه بنادر، توسعه بزرگراه‌ها، ترمینال‌ها و لجستیک ایران در منطقه است. وی تصریح کرد: امیدواریم در مذاکراتی که با وزیر راه و شهرسازی خواهید داشت، به موضوع ترانزیت توجه شود؛ زیرا شرکت‌های ترانزیتی فرصت‌های خوبی دارند تا در توسعه خطوط راه‌آهن و ترمینال‌ها، با شرکت‌های ایرانی همکاری کنند. خسروتاج، سرمایه‌گذاری خارجی را یکی از مهم‌ترین موارد مورد توجه ایران دانست و گفت: نرخ پول در اروپا کمتر از ایران است. همچنین سود بانکی در ایران نسبت به اروپا بیشتر است. بنابراین اگر فضای امنیت سرمایه‌گذاری در ایران فراهم باشد، سرمایه‌ها به سمت کشور ما می‌آیند. خسروتاج گفت: به همین دلیل ما زمینه جذب سرمایه را برای تولید و صادرات فراهم می‌کنیم و امیدواریم سرمایه‌های خارجی به سمت ایران بیایند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت گاز، برق و پتروشیمی، همه از صنایع اولویت‌دار برای صادرات ما هستند، اظهار کرد: از ۱۵ شرکت نفت، گاز و پتروشیمی، ۱۲ شرکت در بلژیک حضور دارند و این صنایع متکی به صنعت بلژیک است. وی با اشاره به اینکه ما از حجم تجارت بین دو کشور راضی نیستیم، افزود: در حال حاضر حجم تجارت دو کشور بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون دلار است. در حالی که قبل از تحریم، این رقم بالای یک میلیارد دلار بوده است. خسروتاج اظهار امیدواری کرد همکاری‌های دو کشور در بخش علمی، تکنولوژیکی، سرمایه‌گذاری و زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند تا روابط دو کشور عمیق‌تر شود. رئیس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: برای همه شرکت‌های بلژیکی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کار داریم.

ایجاد دفتر تجاری بلژیک در ایران

از سوی دیگر، «گرت بورژوا» نخست‌وزیر ایالات فلاندر بلژیک در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و بلژیک گفت: بلژیکی‌ها شرکای قابل اتکایی برای ایران هستند و تاکنون موافقت‌نامه‌های زیادی را در سراسر جهان به امضا رسانده‌ و آماده‌اند که این موافقت‌نامه‌ها را با ایران هم امضا کنند. وی با بیان اینکه شرکت‌های بلژیکی نقش مهمی در خدمات و تولید در سطح جهان دارند، افزود: این خدمات ازسوی بنگاه‌های کوچک و متوسط که ستون فقرات بلژیک هستند، ارائه می‌شوند. نخست‌وزیر ایالات فلاندر بلژیک با بیان اینکه فضای کسب‌وکار ما فرصت مناسبی برای شرکت‌های ایرانی فراهم می‌کند و ما مطمئن هستیم که در سال‌های آینده شرکت‌های ایرانی را در بلژیک می‌بینیم، افزود: فلاندر، دروازه شرکت‌های ایرانی برای بازارهای اروپایی است و شرکت‌های ایرانی برای اتصال به اروپا می‌توانند از این ایالت استفاده کنند. بورژوا با تاکید بر اینکه ایران شریک تجاری مهمی برای کشور ما در منطقه بوده است، اظهار کرد: این روابط به دنبال تحریم‌ها قطع شد و ما دوباره به دنبال بازسازی این شراکت هستیم. زیرا تا سال ۲۰۱۰ بندر مهم ما یکی از پایگاه‌های کشتی‌های ایرانی بود. وی ادامه داد: در ماه مارس امسال، شرکت کشتیرانی ایران دوباره به بندر ما بازگشت و نخستین کشتی کانتینربر را پس از سال‌ها تحریم به این بندر فرستاد؛ همچنین تفاهم‌نامه همکاری بین بندر آنتورپ و بندر شهیدرجایی منعقد شده است. نخست‌وزیر ایالات فلاندر بلژیک با بیان اینکه امیدواریم هیات‌های اقتصادی بتوانند روابط موجود دو کشور را تقویت کنند، افزود: هیات‌های اقتصادی به‌دنبال تماس با مردم هستند، زیرا این نکات برای رابطه تجاری و کسب‌وکار درازمدت مورد نیاز است. نخست‌وزیر ایالت فلاندر بلژیک با اعلام اینکه این دولت در حال ایجاد دفتر تجاری در ایران است، گفت: هدف ما ارتقای روابط اقتصادی بین سه منطقه بلژیک (فلاندر، والونی و بروکسل) و ایران است. براساس این گزارش، این یادداشت تفاهم در زمینه اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، امور نمایشگاهی، مطالعات و تحقیقات بازار، فعالیت‌های تشویقی در راستای توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مشترک میان تجار و سرمایه گذاران دو کشور، همکاری‌های اقتصادی و فنی، برگزاری همایش‌های اقتصادی و تجاری و نشست‌های رودررو میان تجار و بازرگانان دو کشور، اطلاع‌رسانی درخصوص توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران - بلژیک و نیز قوانین و مقررات تجاری دو کشور است که در جهت توسعه همکاری و روابط اقتصادی و تجاری میان دو طرف خواهد بود.