دنیای اقتصاد: سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در یک نشست خبری اعلام کرد: شورای نگهبان تا قبل از تصویب اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس شورای اسلامی نسبت به صلاحیت داوطلبان اعلام نظر کرده و این نظر همچنان باقی است.

عباسعلی کدخدایی همچنین با انتقاد از بعضی رسانه‌ها پیرامون موضع‌گیری شورای نگهبان درباره سیاست‌های کلی انتخابات گفت:‌ گاهی بعضی افراد در رسانه‌ها به خوبی اظهارات ما را تبیین نکرده و مواردی را به صحبت‌های ما اضافه کردند.این سخنان در حالی روز گذشته ازسوی عباسعلی کدخدایی مطرح شد که سخنان اخیر سخنگو و دبیر شورای نگهبان در مورد نظارت بر نمایندگان طی دوره ۴ ساله فعالیت آنها در مجلس، بازتاب گسترده‌ای در میان نمایندگان مجلس و چهر‌های سیاسی داشت.عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، شنبه اول آ‌با‌ن‌ماه در برنامه نگاه یک که از شبکه اول سیما پخش شد در سخنانی در مورد حدود نظارت شورای نگهبان، به‌نوعی بر نظارت بر نمایندگان طی دوره نمایندگی آنها تاکید کرده بود. او البته این مطلب را هم عنوان کرده بود که «اکنون سازوکار قانونی برای استمرار نظارت شورای نگهبان بر صلاحیت کاندیداها وجود ندارد و نهاد متولی اجرای این قانون را باید قانون‌گذار تعیین کند.» پس از او آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز ۵ مهر ماه در سخنانی با تاکید بر سیاست‌های کلی انتخابات بر نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی از عدم‌نظارت بر نمایندگان انتقاد کرد و تصریح کرد که نظارت بر نمایندگان نباید تشریفاتی باشد.به‌دنبال این سخنان و واکنش‌های صورت‌گرفته، سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در یک نشست خبری، در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون طرح استفساریه مجلس مبنی بر اینکه هر داوطلبی که بتواند در انتخابات موفق شود شورای نگهبان نمی‌تواند مجددا درباره صلاحیت آن نظر دهد، گفت: این استفساریه که اعاده شده ازسوی شورای نگهبان به مجلس بود یک مرتبه در شورا مورد بررسی قرار گرفت و سپس برای اصلاح به مجلس ارسال شد که مجلس نیز اخیرا آن را اصلاح کرده است و به شورا ارسال کرد؛ ولی هنوز در دستور کار شورا قرار نگرفته است.

به گزارش میزان، او تصریح کرد: بنده در مقطع فعلی با توجه به اینکه این مصوبه هنوز در دستور کار شورا قرار ندارد درباره آن اظهارنظر نمی‌کنم؛ اما آنچه از ابتدا در دستور کار شورا قرار داشته است این است که شورای نگهبان قبل از روند بررسی اعتبارنامه‌ها می‌تواند درباره روند صلاحیت‌ها اعلام نظر کند و این جزئی از وظایف شورای نگهبان محسوب می‌شود. سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: بدون‌شک زمانی که سیاست‌های کلی انتخابات در مجلس تصویب شود ما آن را اجرایی می‌کنیم. از این رو اینکه می‌گویند شورای نگهبان می‌خواهد در بحث سیاست‌های کلی انتخابات و مواردی از این قبیل اعمال نظارت کند درست نیست. از این رو از دوستان می‌خواهیم در انتشار اخبار دقت کنند.

مرجعی برای نظارت مشخص نشده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره بند ۱۳ سیاست‌های کلی انتخابات که مربوط بر نظارت بر حسن اجرای عملکرد نمایندگان است نیز گفت: بند ۱۳ سیاست‌های کلی انتخابات که بر دو موضوع نظارت بر اجرای عملکرد نمایندگان و شرایط نمایندگی آنها صدق می‌کند، هنوز مرجعی درباره نهاد نظارتی برای این موضوع تعیین نشده است، بنابراین شورای نگهبان بدون شک تابع مقرراتی است که در آینده در این باره تصویب می‌شود. کدخدایی افزود: تا به این لحظه صحبتی نشده است که شورای نگهبان این نظارت را برعهده بگیرد و از نظر ما تنها خلأیی در این رابطه وجود داشت که برطرف شد.

سخنگوی شورای نگهبان درادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه اگر شورای نگهبان بخواهد بر مجلس نظارت کند ناظری هم باید بر عملکرد این شورا نظارت داشته باشد، تاکید کرد: اینگونه موارد مباحثی نیستند که بشود در شرایط فعلی در مورد آن تصمیم گرفت بنابراین باید دید که چه چیزی در این باره رخ می‌دهد، اما ما معتقدیم از نظرات شخصی در این باره باید پرهیز شود.کدخدایی درادامه اظهار کرد: ما معتقدیم اصل نظارت هیچ گونه مسوولیتی ایجاد نمی‌کند و این موضوع درهمه جا وجود دارد اما اینکه چگونه نظارتی باشد قانون تعیین می‌کند.

عقب‌نشینی نمی‌کنیم

به گزارش «ایسنا» سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «آقای مطهری با اشاره به دیدار نمایندگان دور هشتم مجلس با مقام معظم رهبری، منظور از نظارت را از دید رهبری خودنظارتی دانستند، نه نظارت سازمان دیگری و نظر شما در این رابطه چیست؟» گفت: دو نکته در بند ۱۳ ابلاغیه وجود دارد؛ یکی نظارت بر حسن اجرای نمایندگان و دیگری نظارت بر استقرار شرایط نمایندگی که این دو به نظر قانون‌گذار بستگی دارد که چه مرجعی را تعیین می‌کند. ممکن است مرجع داخلی باشد یا یک مرجع بیرونی. مثلا قوه‌قضائیه یا نهاد دیگر که در آینده به تصویب خواهد رسید. ما اصلا هیچ استنباطی نکردیم، هیچ صحبتی هم نشده که شورای نگهبان گفته باشد ما می‌خواهیم انجام بدهیم یا نه.

او افزود: ما یک بار توضیح دادیم و دفعه بعد که توضیح دادیم، شخصی گفت عقب‌نشینی کرد. ما اهل عقب‌نشینی نیستیم. نظری که می‌دهیم روی نظرمان می‌ایستیم و تا انتها هم خواهیم رفت، اما نظر ما این است که ما اعلام کردیم این خلأ وجود داشته و در بند ۱۳ خلأ تکمیل شده در نتیجه هر مرجعی قانون‌گذار تعیین کند، تابع هستیم.

انتخابات الکترونیکی

او درباره برگزاری انتخابات به‌صورت الکترونیکی نیز تاکید کرد: پس از ارسال نامه ازسوی شورای نگهبان برای ارائه توضیحات بیشتر هنوز ازسوی این وزارتخانه پاسخی به شورا ارسال نشده است و ما منتظر اعلام نظر آنها هستیم.

واکنش مطهری

به‌دنبال این سخنان روز گذشته علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مجدد سخنگوی شورای نگهبان درباره نظارت این شورا بر نمایندگان در دوره نمایندگی، تاکید کرد که نظارت ناظر دیگر بر مجلس آفات زیادی از جمله محافظه‌کاری نمایندگان را در پی دارد. او در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: آقای کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه دوم گفته‌اند؛ قبول دارم که در سیاست‌های کلی انتخابات، مرجع نظارت مستمر بر نمایندگان مجلس مشخص نشده است، ولی بهتر است ناظر بیرون مجلس باشد چون «خودنظارتی» مجلس کارساز نیست. نماینده مردم تهران تاکید کرد: اگر بنا باشد شورای نگهبان ناظر مجلس باشد، باید مرجع دیگری ناظر شورای نگهبان باشد و تسلسلی لازم می‌آید که محال و نشدنی است. مطهری پیش از این هم در واکنش به سخنان کدخدایی و دبیر شورای نگهبان گفته بود «نظارت بر نمایندگان در طول دوره نمایندگی اگر بخواهد شامل اظهارنظرهای نمایندگان شود، حریت و آزادگی آنها را از بین می‌برد.»

واکنش عارف

ازسوی دیگر روز گذشته محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات ازسوی رهبر معظم انقلاب، آن را سندی بالادستی در موضوع انتخابات توصیف کرد. به گزارش «ایسنا» او افزود: سیاست‌های کلی انتخابات مطمئنا به‌دنبال محدود کردن نمایندگان مجلس نیست و نباید به‌گونه‌ای تفسیر شود که وظایف نمایندگان مجلس در خانه ملت که براساس نص صریح قانون از مصونیت برخوردار هستند با اعمال برخی نظارت‌ها محدود شود. عارف همچنین تاکید کرد: نمایندگان باید بتوانند با آزادی کامل و در چارچوب قانون اساسی مطالبات مردم را پیگیری کنند و وظیفه خطیر نمایندگی را انجام دهند.

بررسی نامه شورای نگهبان

از سوی دیگر محمد حسین مقیمی، معاون سیاسی وزیر کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به سخنان کدخدایی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک گفت: بررسی شرایط فنی شورای نگهبان برای الکترونیکی شدن انتخابات در وزارت کشور در حال انجام است. او همچنین در مورد نامه مورد اشاره کدخدایی در مورد انتخابات الکترونیکی گفت: این نامه الان در وزارت کشور و توسط کارشناسان این وزارتخانه درحال پیگیری و بررسی است و هر زمانی که به نتیجه مورد نظر برسیم به شورای نگهبان اعلام می‌کنیم.