دنیای اقتصاد: آمار ارائه شده از وضعیت تولید ۵۷‌محصول منتخب صنعتی، معدنی و پتروشیمی در پنج ماه منتهی به مرداد امسال، حکایت از روند رو به رشد این محصولات در این دوره دارد. گزارش رسمی اعلام شده از وضعیت واحدهای تولیدی بیانگر آن است که از ۳۲ محصول منتخب صنعتی در مدت زمان مورد بررسی، در مجموع ۲۳ محصول رشد مثبت را تجربه کردند. تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه مورد نیاز از یکسو و تزریق منابع مالی مورد نیاز از سوی دیگر، عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در مدت زمان مذکور را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند: در صورت ادامه روند کنونی شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. از ابتدای سال جاری تزریق ۱۶ هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنایع در دستور کار قرار گرفته که براساس آخرین آمار تاکنون نیمی از این رقم در اختیار متقاضیان قرار گرفته است؛ رقمی که تزریق کامل آن می‌تواند به رونق تولید کمک بسزایی کند. از سوی دیگر دولت در سال جاری مجددا طرح خروج از رکود را در دستور کار قرار داد، طرحی که فعالان اقتصادی معتقدند می‌تواند به شتاب گرفتن چرخه تولید کمک کند. با شدت‌ گرفتن رکود در سال‌های اخیر و انباشت انبار تولیدکنندگان از کالا، دولت برای دومین بار اقدام به ارائه طرح جدید برای خروج از رکود کرد؛ طرحی که اجرای درست آن می‌تواند رونق بازار را به همراه داشته باشد و به خروج از رکود کمک کند.

علاوه بر محصولات صنعتی منتخب، در بخش تولید کالاهای منتخب پتروشیمی به تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز شاهد رشد تولید بوده‌ایم، به‌طوری که از میان ۱۳ محصول منتخب در این بخش، ۱۱ محصول شیمیایی و پلیمری روند رو به رشد را در این دوره تجربه کرده‌اند، اما محصولات منتخب معدنی و صنایع معدنی که در چهار ماه منتهی به تیر امسال افت تولید را تجربه کردند، در مدت زمان مورد بررسی توانستند تا حدودی از رکود تولید خارج شوند و رشد تولید را تجربه کنند. از میان ۱۲ محصول مورد بررسی در این دوره، روند تولید ۵ محصول مثبت بوده است.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، «اتوبوس و مینی‌بوس»، «دوده»، «الیاف و تاپس و پلی استر»، «LAB» و «سموم دفع آفات نباتی» بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند. تولید «اتوبوس و مینی‌بوس» در این دوره برابر با ۶۶۹ دستگاه بوده که توانست رشدی نزدیک به ۱۳۹ درصدی را تجربه کند. پس از «اتوبوس و مینی‌بوس» در مدت زمان مورد بررسی دوده بیشترین رشد تولید را تجربه کرد، به‌طوری که در مدت زمان مذکور تولید این محصول برابر با ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۵۵ درصدی داشته است. از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۸۲ هزار و ۱۰۰ تن «الیاف و تاپس و پلی استر» در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۳۲ درصدی داشته است. «LAB» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۶۹ هزار و ۶۰۰ تن بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۰ درصد را ثبت کرده است. «سموم دفع آفات نباتی» پنجمین محصولی است که در مدت زمان مورد بررسی تولید ۱۵ هزار و ۶۰۰‌ تن داشته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۶ درصدی داشته است.

محصولات منتخب با رشد منفی

از سوی دیگر، در مدت زمان مورد بررسی «دی.‌ام.‌تی»، «نخ پلی‌استر»، «انواع تلویزیون تخت»، «انواع کاغذ» و «کامیون کشنده» بیشترین افت تولید را در میان ۳۲ محصول صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کردند. در میان محصولاتی که بیشترین افت تولید را داشته‌اند، در مدت زمان مذکور می‌توان به «دی.‌ام.‌تی» اشاره کرد که افت تولید بالغ بر ۹۵ درصدی را تجربه کرده است، براساس آمار اعلام شده تولید این محصول در پنج ماه منتهی به مرداد برابر با ۴۰۰ تن بوده است. بررسی روند تولید این محصول در ماه‌های گذشته می‌توان گفت که تولید «دی.‌ام.‌تی» چند ماهی است که به‌طور کامل متوقف شده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌شده تولید «نخ پلی‌استر» نیز برابر با ۸۵ هزار و ۶۰۰ تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به ۲۴ درصد را تجربه کرده است. «انواع تلویزیون تخت» سومین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرد، به‌طوری که براساس این آمار در مجموع ۳۹۳ هزار و ۳۰۰ دستگاه انواع تلویزیون تخت در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی نزدیک به ۲۳ درصد را ثبت کرده است. «انواع کاغذ» چهارمین محصولی است که در این دوره افت تولید را تجربه کرد، به‌طوری که براساس آمار پنج ماه منتهی به مرداد در مجموع ۲۱۸ هزار و ۵۰۰ تن انواع کاغذ در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افتی ۵/ ۶ درصد را ثبت کرده است. «کامیون کشنده» نیز در این دوره با تولید ۴ هزار و ۵۳۷ دستگاه بیش از ۵ درصد افت تولید داشته است.

روند محصولات منتخب پتروشیمی

آمار اعلام شده درخصوص کالاهای منتخب پتروشیمی حکایت از آن دارد که از مجموع ۱۳ محصول منتخب شیمیایی و پلیمری، ۱۱ محصول در دوره مورد بررسی رشد تولید را تجربه کرده‌اند و تولید یک محصول پلیمری نیز به‌طور کامل متوقف شده است. تصویر آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که با تفکیک محصولات شیمیایی و پلیمری نیز در پنج ماه منتهی به مرداد سال جاری، ۸ محصول منتخب پلیمری توانستند رشد ۷/ ۶ درصدی تولید را تجربه کنند. آمار اعلام‌شده بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS) در میان محصولات پلیمری در مدت زمان مورد بررسی با تولید ۲۵ هزار تن رشد تولید نزدیک به ۴۳ درصدی را تجربه کرد. «استایرن بوتادین رابر» (SBR) دومین محصول پلیمری است که دراین مدت با تولید ۱۶ هزار تن توانست رشد تولید بیش از ۳۳ درصدی را تجربه کند. «پلی‌استایرن» (PS) نیز با تولید ۸۱ هزار تن رشد نزدیک به ۳۳ درصدی را تجربه کرد.از سوی دیگر، «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET) نیز با تولید ۱۹۴ هزار تن رشد نزدیک به ۲۰ درصدی را در میان محصولات پلیمری در این دوره ثبت کرده است. «پلی‌پروپیلن» (PP) نیز با تولید ۳۵۸ هزار تن رشد ۵/ ۱۸ درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر، درخصوص کالاهای منتخب شیمیایی نیز آمار اعلام شده از رشد بیش از ۴/ ۲ درصدی در تولید این محصولات حکایت دارد؛ به‌طوری که در این مدت «اوره» با تولید ۲ میلیون و ۱۱۷ هزار تن توانست رشد بیش از ۲۲ درصدی را کسب کند. از سوی دیگر، در این دوره برابر با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن آمونیاک در کشور تولید شده که این میزان تولید از رشد نزدیک به ۱۹ درصدی آمونیاک در کشور حکایت دارد، اما تولید سایر محصولات شیمیایی نیز در این دوره برابر با ۱۵میلیون و ۸۲ هزار تن بوده و به این طریق افت بیش از یک درصدی برای این گروه ثبت شده است.

وضعیت تولید محصولات معدنی

براساس آمار اعلام شده از میان ۱۲ محصول منتخب معدنی و صنایع معدنی در پنج ماه منتهی به مرداد سال‌جاری نیز در مجموع تنها پنج محصول رشد تولید را تجربه کردند و مابقی محصولات معدنی در این دوره با افت تولید مواجه بوده‌اند. براساس آمار مذکور، در مدت زمان مورد بررسی «کنسانتره زغال‌سنگ»، «سنگ‌آهن»، «ظروف شیشه‌ای»، «محصولات فولادی» و «کاتد مس» رشد تولید را تجربه کرده‌اند. در این‌ خصوص می‌توان به تولید ۴۷۲‌ هزار و ۴۰۰ تنی «کنسانتره زغال‌سنگ» اشاره کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشدی نزدیک به ۱۲ درصدی را تجربه کرده است. در این دوره همچنین در مجموع ۱۳ میلیون و ۴۸۴ هزار تن «سنگ‌آهن» در کشور تولید شده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل با رشدی نزدیک به ۱۰ درصد همراه بوده است. «ظروف شیشه‌ای» تولید شده در این مدت نیز برابر با ۱۸۸هزار و ۴۰۰ تن بوده که رشد نزدیک به ۶ درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل داشته است. در مقابل محصولات معدنی که در این مدت رشد تولید را تجربه کرده‌اند، «کاشی و سرامیک» با افت تولید نزدیک به ۲۹ درصد، «ظروف چینی» با افت تولید نزدیک به ۱۰درصد و «چینی بهداشتی» با افت تولید نزدیک به ۱۸ درصد همراه بوده است.

انعکاس رشد در تولید صنعتی

انعکاس رشد در تولید صنعتی