یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد شاخص با حمایت پالایشی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۹ واحدی (۳/ ۰ درصدی) همراه شد. افزایش احتمالی قیمت ۲۰ محصول از فرآورده‌های نفتی و تغییرات احتمالی در قیمت‌گذاری محصولات از جمله قیمت‌گذاری بر مبنای نرخ ارز آزاد (با توجه به بیشتر بودن حدود ۱۴ درصدی نرخ ارز آزاد نسبت به مبادله‌ای) خوش‌بینی به رشد سودآوری شرکت‌های پالایشی را تقویت کرده است. با این وجود، با توجه به اینکه این فرآورده‌ها محصولات اصلی پالایشگا‌ه‌ها نیستند و با تداوم ابهام در نرخ‌گذاری محصولات پالایشی با تاکید وزیر نفت بر کیفی‌سازی محصولات و عدم انتشار گزارش‌های ۳‌ماهه اکثر این شرکت‌ها، همچنان میزان اثرگذاری این عامل بر سودآوری پالایشگاه‌ها قابل تشخیص نیست. همچنان با توجه به رشدهای اخیر، شناسایی سود در قیمت‌های کنونی عامل فشار بر گروه‌هایی از جمله زغال‌سنگ، محصولات فلزی و کانه‌های فلزی است.

بازار ارز

عبور دلار از سقف ۳۶۰۰ تومانی

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 12 تومانی به نرخ 3607 تومان معامله شد. مطابق انتظارات با رشد ارزش دلار در سطح جهانی و رسیدن به سقف 9‌ماهه‌ روز جمعه، در بازار داخلی نیز رشد تقاضای آربیتراژی رقم خورد. با وجود افت اندک ارزش جهانی دلار روز دوشنبه، اما نوسانات آن نزدیک سقف مزبور تداوم یافت. موضوعی که نرخ درهم را تا سطح 987 تومانی افزایش داد و با توجه به نرخ ثابت برابری دلار و درهم، افزایش نرخ دلار را رقم زد. حمایت عوامل بنیادین نرخ معاملات فردایی دلار را تا سطح 3612 تومان افزایش داد. امری که از معاملات نقدی حمایت کرد. بنابراین مجددا روز گذشته سطح روانی 3600 تومانی دلار شکسته شد. پیش‌تر افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها نوسانات صعودی دلار را محدود کرد. اما کم شدن حجم عرضه روز گذشته عامل دیگر حمایت از نرخ دلار بود.

بازار سکه

رشد سکه با اهرم دلار

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۷ هزار تومانی همراه شد. رشد ۱۲ تومانی نرخ دلار در شرایط نوسان اندک اونس طلای جهانی عامل حمایت از سکه شد. روز گذشته با حمایت عوامل بنیادین پس از ۷ روز معاملاتی، مجددا نرخ دلار بالاتر از سطح ۳۶۰۰ تومانی قرار گرفت. امری که قیمت سکه را پس از ۳ هفته بالاتر از سقف روانی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی قرار داد. همچنین با بیش‌واکنشی سکه به رشد دلار، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه بزرگ‌تر شد. روز گذشته اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو از تدریجی شدن افزایش نرخ بهره آمریکا، پس از تعطیلی بازار داخلی سکه اونس را تا ۱۲۷۱ دلار افزایش داد. همچنان سخنرانی دو نماینده دیگر فدرال رزرو می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. اما حبس بازه‌ای طلا در بازه ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۲ دلاری دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا با سیگنال‌های فدرال رزرو

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1270 دلار معامله ‌شد. اظهارات یکی از نمایندگان فدرال رزرو در مورد تدریجی بودن افزایش نرخ بهره عامل حمایت از طلا شد. بولارد، نماینده سنت لوئیس در فدرال رزرو اعلام کرد با توجه به رشد اندک بهره‌وری، باید افزایش نرخ بهره به میزان کم و به صورت تدریجی در بلندمدت صورت بگیرد. همچنان اظهارات سایر نمایندگان فدرال رزرو می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. پیش‌تر از آن، با نوسان شاخص دلار نزدیک به سقف 9‌ماهه و کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران با آمارهای مناسب اروپا (شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای بیشتر از پیش‌بینی‌ها) نوسان اندک اونس طلا در سطح 1265 دلاری رقم خورد. در هفته‌های اخیر نوسان اونس طلا در بازه 1250 تا 1272 دلاری رقم خورد. عبور از کف 1250 دلاری با توجه به ریسک انتخابات آمریکا دور از انتظار است.

بازار اوراق مسکن

تشدید شیب نزول «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۱/ ۴ درصدی همراه شدند. با اینکه از ابتدای مهر شاهد روند نزولی قیمت اوراق بودیم، اما سطوح حمایتی مانع از افت شدید قیمت اوراق بود. اما از نیمه دوم مهر روند نزولی اوراق تشدید شد. به صورتی که در ۱۰ روز معاملاتی اخیر، افت ۱۰ درصدی قیمت اوراق رقم خورد. اوراق جدیدتر نیز در سطح ۷۸ هزار تومانی قرار دارند. با توجه به قیمت و نرخ سود اوراق، در شرایط کنونی نرخ سود اوراق به سطح ۹/ ۲۱ درصد رسیده است. از ابتدای سال با وارد شدن مسکن به فاز پیش‌رونق، تقاضا از اوراق حمایت کرد. بررسی روند قیمت اوراق نشان می‌دهد که کمترین سطح قیمت اوراق در سال جاری ۷۴ هزار و ۴۲۵ تومان است. بنابراین با وجود کمرنگ شدن تقاضای اوراق، اما سطح مزبور می‌تواند از «تسه»ها حمایت کند.

بازار نفت

افت نفت با کاهش خوش‌بینی به توافق

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 1/ 50 دلار معامله ‌شد. عدم تمایل عراق به همکاری برای کاهش تولیدات عامل فشار بر نفت شد. وزیر نفت عراق اعلام کرد به دلیل درگیری‌های داخلی، این کشور تمایل دارد از توافق اوپک برای کاهش سقف تولیدات در کنار ایران، لیبی و نیجریه مستثنی شود. نخست وزیر لیبی اظهار کرد تولیدات این کشور به زودی به 600 هزار بشکه در روز خواهد رسید. اما عدم همکاری عراق، دومین تولیدکننده بزرگ اوپک در این توافق می‌تواند مانعی جدی برای توافق 30 نوامبر اوپک باشد. علاوه بر این، روز گذشته وزیر انرژی روسیه با رئیس کل اوپک در مورد استراتژی‌های مناسب برای ثبات بازار نفت دیدار داشت. همچنان در صورت توافق انتظار می‌رود به دلیل بازگشت تولیدات شیل و تداوم مازاد عرضه، نفت در بازه 50 تا 60 دلاری نوسان کند.