ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی گفت: برخی از بانک‌ها بخشی از عملیات صرافی خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌دهند.

به گزارش شبکه خبری «ایبنا» پس از گشایش‌های بانکی در پسابرجام برخی از بانک‌ها اقدامات جدید ارزی را کلید زده‌اند و از طرح‌های تازه‌ای برای ارائه خدمات بانکی، ارزی و الکترونیکی برای مشتریانشان رونمایی کرده‌اند. بر این اساس اخیرا برخی از بانک‌ها پرداخت‌های ارزی از طریق دستگاه‌های خودپردازشان را آغاز کرده‌اند؛ به‌طوری که با نصب آیکون مربوط به پرداخت ارزی در دستگاه‌های عابربانک خود ارز موردنیاز را مانند اسکناس ریال در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند. در اصل مشتریان این بانک‌ها از طریق کارت‌های بانکی خود می‌توانند از خدمات ارزی و صرافی بانکی استفاده کنند و بانک‌های مذکور این طرح را صرافی الکترونیک می‌نامند. ارزهایی مانند یورو و دلار در دستگاه‌های خودپرداز قابل‌دریافت است.

این در حالی است که بانک مرکزی اخیرا به بانک‌ها اجازه فعالیت و خرید و فروش ارز در بازار آزاد را صادر کرده است. برخی اقدام بانک‌ها در پرداخت ارزهای اصلی را باعث برهم ریختن بازار ارز می‌دانند و می‌گویند که اگر همه بانک‌ها بخواهند به این طرح ورود کنند ممکن است که تبعاتی در بازار ارز به همراه داشته باشد و بنابراین بانک مرکزی لازم است که قوانینی را برای آن وضع کند. در عین حال بانک‌ها باید در اجرای این طرح مانند پرداخت اسکناس ریال از خودپردازها، سقف‌هایی را رعایت کنند و محدودیت‌هایی را قائل شوند. از سوی دیگر برخی‌ها این اقدام را باعث کسادی کار دلالان ارزی، کاهش سوءاستفاده‌های ارزی و توزیع احتمالی دلار تقلبی در بازار می‌دانند.

از نظر فنی پرداخت ارزی در دستگاه‌های خودپرداز امکان‌پذیر است و از این لحاظ بانک‌ها با مشکلی مواجه نیستند، البته در این زمینه بانک‌های مذکور باید فعالیت ارزی خود را با عملیات نظارت بر بانک‌ها، نظارت بر صرافی‌ها و مقررات ارزی مربوط به خرید و فروش ارز مطابقت دهند.ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در گفت‌وگویی با «ایبنا» در این‌باره گفت: برخی از بانک‌ها بخشی از عملیات صرافی خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌دهند.او افزود: ظاهرا برخی از بانک‌ها بخشی از عملیات صرافی خود را از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌دهند و افزوده شدن این آیکون به دستگاه‌های ATM بر این مبنا است.

حکیمی عنوان کرد:‌ البته بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست و تصمیم‌گیر در این زمینه بخش ارزی بانک مرکزی است که باید عملیات مذکور با مقررات خرید و فروش ارز مطابقت داشته باشد و بخش نظارت بانک مرکزی درخصوص تطبیق این اقدام با عملیات ناظر بر صرافی‌ها و عملیات مجاز بانک‌ها اعلام‌نظر کند.