یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فشار بر شاخص با شناسایی سود

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۷ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۳۷۰ واحدی ایستاد. روز گذشته نمادهای «شپنا» و «وغدیر» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در روزهای اخیر تثبیت قیمت نفت بالاتر از ۵۰ دلار (بدون توجه به رشد همزمان بهای تمام‌شده تولید و قیمت فروش محصولات) عامل اقبال سهامداران از نمادهای پالایشی شد اما عدم پایداری رشد اخیر، روز گذشته اکثر نمادهای این گروه را نزولی کرد. همچنین با توجه به پیش‌خور شدن انتظارات برای تعدیل مثبت سودآوری، رشدهای اخیر در شرایط کنونی فرصت فروش را برای سهامداران ایجاد کرده است. به این ترتیب روز گذشته نمادهای «کگل» و «کچاد» از گروه کانه‌های فلزی و «فولاد» بیشترین اثر منفی را بر شاخص گذاشتند. تداوم فشار عرضه در نمادهای بزرگ‌تر می‌تواند فشار بر شاخص را تشدید کند و معامله‌گران را مجددا به سمت تک‌سهم‌ها سوق دهد.

بازار ارز

بازار متعادل ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد یک تومانی به نرخ ۳۵۹۵ تومان معامله شد. در روزهای اخیر تعادل نسبی در بازار ارز را شاهد هستیم. با وجود حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار، اما تقویت احتیاط میان معامله‌گران پایین‌تر از سطح روانی ۳۶۰۰ تومانی نوسانات ارز را در سطح ۳۵۹۰ تومانی رقم زده است. ارزش جهانی دلار به میزان ۶/ ۳‌درصد در یک ماه اخیر رشد داشت و روز جمعه به سقف ۷‌ماهه رسید. اما در بازه مزبور، نرخ دلار در بازار داخلی تنها با رشد ۸/ ۰‌درصدی همراه شد. چشم‌انداز افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها، باعث تقویت احتیاط و شناسایی سود در سطوح کنونی دلار است. امری که بازار را نسبتا متعادل کرده است. با این وجود، با توجه به چشم‌انداز تک‌نرخی شدن ارز، در بازه مزبور شاهد رشد ۱/ ۱ درصدی نرخ دلار مبادله‌ای هستیم.

بازار سکه

نوسان آرام سکه زیر سطح روانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد هزار تومانی همراه شد. رشد اندک نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی، رشد سکه را رقم زد. با وجود حمایت عوامل بنیادین، شاهد نوسان نرخ دلار در نزدیکی سطح ۳۶۰۰ تومانی بودیم. عبور دلار از سطح مزبور دور از انتظار است. در هفته اخیر نیز حبس بازه‌ای طلا در سطح ۱۲۵۰ تا ۱۲۷۳ دلاری رقم خورد. رشد شاخص دلار به سقف ۷‌ماهه، مانع از رشد طلا است اما افت طلا زیر سطح ۱۲۵۰ دلاری نیز با ریسک‌های موجود، دور از انتظار است. پیش‌تر سطح یک میلیون و صد هزار تومانی از قیمت سکه حمایت می‌کرد، اما ریزش ۶۰ دلاری اونس طلا، سکه را پس از ۲ماه پایین‌تر از سطح مزبور قرار داد. همچنان مقاومت سکه در برابر افت شدید باعث بزرگ‌تر شدن حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه شده است.

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا پس از 3 هفته

اونس طلای جهانی با رشد هفتگی ۲/ ۱ درصدی همراه شد. حمایت تقاضای فیزیکی طلا با رشد تقاضای مناسبتی طلای چین و هند و صندوق‌های با پشتوانه طلا، با وجود رشد شاخص دلار(به سقف ۷ماهه)، اونس طلا را پس از سه هفته افت، صعودی کرد. تقویت احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا در ماه دسامبر با آمارهای مناسب اقتصادی در کنار افت یورو (با چشم‌انداز تداوم سیاست‌های انبساطی) از شاخص دلار حمایت کرد. نشست نوامبر فدرال رزرو در کنار آمارهای مهم اقتصادی به‌ویژه آمار تولید ناخالص داخلی سه‌ماهه سوم آمریکا می‌تواند تصویر روشن‌تری از روند افزایش نرخ بهره آمریکا ارائه دهد. احتمال حمایت سطح ۱۲۵۰ دلاری با توجه به ریسک انتخابات آمریکا (۸ نوامبر) تقویت شده است. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس)، ۱۰ نفر روند صعودی، ۴ کارشناس حرکت نزولی و ۲ نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

نزول بدون توقف اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۱ درصدی به قیمت ۸۰ هزار و ۵۲۴ تومان معامله شدند. روز گذشته برای هشتمین روز در ۹ روز اخیر شاهد افت قیمت «تسه»ها بودیم. به نظر می‌رسد از روزهای آخر مهر روند نزولی «تسه»ها شدت گرفته است. به این ترتیب روز گذشته اوراق در کمترین سطح از ۸ خرداد قرار گرفتند. با توجه به رابطه مستقیم میان قیمت و نرخ سود، در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۱/ ۲۲ درصدی قرار گرفته است. این در حالی است که در اوج تقاضای «تسه»ها در مرداد، به دلیل رشد تقاضای فصلی، نرخ سود واقعی وام به ۴/ ۲۳ درصد رسیده بود. با این وجود در ۶ ماه ابتدایی سال جاری تعداد معاملات با رشد ۱۴ درصدی و قیمت مسکن با رشد ۲/ ۳ درصدی همراه شد؛ موضوعی که بر حمایت تقاضا از اوراق تاکید دارد.

بازار نفت

صعود 18 درصدی نفت در 5 هفته

هر بشکه نفت خام آمریکا در هفته گذشته با رشد یک درصدی برای پنجمین هفته متوالی صعودی شد. پس از توافق اولیه اعضای اوپک برای کاهش سقف تولیدات، در کنار چشم‌انداز همکاری روسیه با صادرکنندگان بزرگ نفتی رشد ۱۸ درصدی قیمت نفت در پنج هفته اخیر رقم خورد. با این وجود همچنان در ماه اکتبر شاهد رشد تولیدات روسیه نسبت به ماه پیش و ثبت رکورد بیشترین تولیدات از سال ۱۹۹۱ بودیم. وزیر انرژی روسیه، نواک از کاهش تولیدات حمایت کرد و امروز با بارکیندو، دبیرکل اوپک ملاقات می‌کند. همچنان نشست ۳۰ نوامبر اوپک می‌تواند تصویر روشن‌تری ارائه دهد. همچنین رشد (۱۱ موردی) تعداد دکل‌های نفتی آمریکا برای هشتمین هفته متوالی رقم خورد. افزایش قیمت نفت، با بازگشت تولیدات شیل، چشم‌انداز حبس بازه‌ای نفت در سطح ۵۰ تا ۶۰ دلاری را در میان‌مدت تقویت کرده است.