اولین واکنش وزیر ارشاد به ماجرای استعفا

دنیای اقتصاد: خبر استعفای علی جنتی، وزیر ارشاد دولت یازدهم، روز گذشته با اظهارنظر او درباره طرح استعفایش در رسانه‌ها رنگ تازه‌ای به خود گرفت. علی جنتی روز گذشته در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات نماینده مدیران مسوول در هیات نظارت بر مطبوعات با بیان اینکه «قرار نیست در این رابطه صحبتی کنم، اما در چند روز آینده همه چیز مشخص خواهد شد.» در مورد شایعه استعفا یا رفتن و ماندن خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نظر کرد. واکنشی که می‌تواند به معنای انتظار او برای پاسخ رئیس‌جمهوری به طرح و تایید استعفایش از دولت باشد. پیش از این حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد گفته بود که در نهایت حسن روحانی رئیس‌جمهوری تصمیم نهایی را در مورد ماندن یا رفتن علی جنتی از وزارت ارشاد خواهد گرفت.

هرچند هنوز تکلیف استعفای علی جنتی مشخص نیست، اما اخبار حاکی از آن است که تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعی شده است. موضوعی که هنوز از سوی دولت به‌طور رسمی تایید یا تکذیب نشده است. این ماجرا با کوتاه آمدن علی جنتی از برگزاری کنسرت در شهر مشهد کلید زده شد. به این ترتیب در پی انتقادهای گسترده سید‌احمد علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی درخصوص برگزاری کنسرت در شهر مشهد، وزیر ارشاد اعلام کرد که «وزارت ارشاد در این شهر به‌نوعی کوتاه آمده و برای رعایت حرمت امام رضا(ع) از برگزاری کنسرت در این شهر خودداری می‌کند.» تسلیم وزیر ارشاد در این زمینه موجب شد تا انتقادهای گسترده‌ای نسبت به عملکردش در قبال منتقدان سیاست‌های دولت یازدهم صورت بگیرد. در این میان حسن روحانی رئیس‌جمهوری در اقدامی که برخی آن را خارج از عرف توصیف کردند در یک برنامه خبری به شدت از کوتاه آمدن وزیرش در قبال هجمه انتقادها واکنش نشان داد و ضمن انتقاد از علی جنتی گفت: «یک جا می‌خواهد کنسرتی برگزار شود مجلس قانون‌گذاری شکل می‌گیرد در حالی که ما مجلس شورای اسلامی داریم و هر کسی که صبح بیدار می‌شود و یک تریبون پیدا می‌کند نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و وزیر نیز نباید تبعیت کند؛ چراکه وزیر باید تابع قانون باشد.»

هنوز این انتقادها ادامه داشت که این بار برگزاری یک همخوانی در شهر قم که منتقدان از آن به‌عنوان اجرای کنسرت یاد می‌کنند، منجر به اعتراض طیفی از روحانیون قم و برخی از نمایندگان این شهر در مجلس از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس به وزارت ارشاد شد. عاقبت این اعتراض‌ها هم استعفای عباس دانشی مدیرکل ارشاد قم که خود نیز روحانی است در پی داشت، اما ماجرا به این جا ختم نشد چراکه همان روزاستعفای مدیر کل ارشاد قم، (۱۸ مهرماه) خبری مبنی بر استعفای علی جنتی از وزارت ارشاد نیز درفضای مجازی منتشر و به‌دنبال آن گمانه‌زنی‌ها در مورد جانشین احتمالی علی جنتی هم آغاز شد. تمام اینها در حالی است که روز شنبه عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور بررسی این موضوع را به جلسه روز گذشته هیات دولت موکول کرد. جلسه‌ای که تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجه آن مشخص نشده است. نتیجه هر چه باشد نمی‌توان در ماجرای استعفای علی جنتی از کابینه یازدهم، دو عامل فشارهای منتقدان دولت در عملکرد آن وزارتخانه و دیگری نارضایتی خود رئیس‌جمهوری از «کوتاه آمدن مقابل منتقدان» را نادیده گرفت.

در همین ارتباط روز گذشته احد آزادی‌خواه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با میزان گفت: در پی انتشار برخی خبرها پیرامون استعفای وزیر ارشاد، باید بگویم که هنوز موضوع استعفای آقای جنتی از مسوولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح نشده است. او همچنین استعفای وزیر به دلیل یک مساله جزئی مثل موضوع کنسرت‌ها را بعید دانست. از سوی دیگر عبدالله ناصری، عضو بنیاد باران در گفت‌وگو با عصر ایران، در مورد عملکرد علی جنتی در سه سال گذشته گفت: وزارت فرهنگ را وزارتخانه موفقی می‌دانم. انصافا آقای جنتی و بخش قابل‌توجهی از معاونان او بسیار خوب عمل کردند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مورد گلایه برخی از اهالی هنر از عقب‌نشینی‌های علی جنتی در ماجرای کنسرت‌ها خاطرنشان کرد: بله این گلایه بحقی است، اما وزارت فرهنگ به تنهایی نمی‌توانست در برابر این فشارها بایستد و دولت و شخص رئیس‌جمهور باید از تصمیمات وزارت ارشاد حمایت و حفاظت می‌کردند.

ناصری در مورد احتمال پذیرش استعفای احتمالی وزیر ارشاد از سوی رئیس‌جمهور گفت: امیدوارم آقای روحانی با استعفای جنتی موافقت نکند چون این یک شکست قابل تامل برای دولت خواهد بود و حتما در وضعیت انتخاباتی ایشان اثر خواهد گذاشت. او همچنین معرفی یک اصلاح‌طلب به‌عنوان وزیر ارشاد را به یک رویا تشبیه کرد. در همین حال روز گذشته برخی از رسانه‌ها نام‌های تازه‌ای را به لیست احتمالی جانشینان علی جنتی اضافه کرده‌اند. بر این اساس در کنار نام‌هایی چون چون سید‌رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، احمد مسجد جامعی عضوشورای شهر تهران، حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهوری، جدیدترین نامی که به گوش می‌رسد محمدحسین ایمانی خوشخو است. به گزارش خبرگزاری مهر، ایمانی خوشخو در کارنامه خود تجربه معاونت هنری وزارت ارشاد در سه دولت را دارد.

در میان این گمانه‌زنی‌ها، برخی خبرها از رایزنی برای ماندن علی جنتی در پست وزارت ارشاد حکایت می‌کند؛ چراکه به باور بسیاری از سیاسیون این تغییر با توجه به ماه‌های پایانی عمر دولت یازدهم به صلاح دولت نیست. حالا همه چشم‌ها به پاستور و تصمیم رئیس‌جمهوری برای قبول استعفا یا ابقای علی جنتی در پست وزارت ارشاد دوخته شده است.