تاثیر بازگشایی مدارس بر بازار کتاب

دنیای اقتصاد: با شروع سال تحصیلی به نظر می‌رسد دانش‌آموزان آن‌قدر درگیر کتاب‌های درسی‌شان شده‌اند که هنوز وقت نکرده‌اند سری به کتابفروشی‌ها بزنند. بازار کتاب تهران در هفته ابتدایی مهرماه با کاهش نسبی فروش آثار ادبیات داستانی و رمان روبه‌رو شد و به گفته اغلب مدیران و مسوولان کتابفروشی‌ها، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در این هفته، در میزان استقبال از رمان‌های پرفروش هفته گذشته تاثیری غیرقابل انکار داشته است.

همچنین حضور کمرنگ آثار تالیفی در صدر فهرست پرفروش‌های کتابفروشی‌های تهران از نکات قابل توجه در هفته گذشته بوده و آثاری چون «من پیش از تو»، «هری پاتر و فرزند نفرین شده»، «شازده کوچولو»، «ملت عشق»، «پس از تو»، «۴ اثر از فلورانس اسکاول‌شین»، «جنگ چهره زنانه ندارد» و «بوطیقای گسست» که همگی به‌جز مورد آخر از آثار حوزه ترجمه هستند، صدر این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.همچنین براساس این گزارش کتاب‌هایی چون «زنی با موهای قرمز»، «یک به علاوه یک»، «مغلطه»، «رویکردهایی به تحولات طبقاتی»، «جنایات نامحسوس»، «کجا می‌روی»، «دشمنان»، «موج‌ها»، «استخوان خوک و دست‌های جذامی»، «اتحادیه ابلهان» و «جانی پینک و انجیل رویاها» نیز از آثاری بودند که برای نخستین‌بار به فهرست پرفروش‌های بازار کتاب تهران راه یافته‌اند.از آثاری که این هفته برای نخستین بار جزو پرفروش‌ها بوده و از آثار تالیفی محسوب می‌شود می‌توان به رمان معروف مصطفی مستور اشاره کرد.

داستان «استخوان خوک و دست‌های جذامی» در آپارتمان هفده طبقه‌ خاوران اتفاق مى‌افتد که ساکنان هرطبقه و هر واحد مشکلاتى را در یک روز از سر مى‌گذرانند که نتیجه عملکرد بعضى‌ها تا فرداى آن روز و بعضى‌ها مثل ملول و بندر تا دو هفته به درازا مى‌کشد. محسن و زنش قصد دارند از هم طلاق بگیرند اما به خاطر دختر ۹ ساله‌شان، درنا، از این کار منصرف مى‌شوند. الیاس پسر دکتر محمد و دکتر افسانه مهرپور گرفتار سرطان مغز استخوان است. دکتر ظرف چند روز داوطلبى را پیدا مى‌کند که در سایت بانک خون جهانى، قیمت عضو اهدایى‌اش را براى پیوند ۷۵ هزار دلار اعلام کرده است. سوسن در واحد خود هر شب مردانى را به «فریز» مى ‌آورد و از آنان پول مى‌گیرد. در این میان شاعرى که از زندان آزاد شده و از طرف غلام سگى با سوسن آشنا شده است برخلاف دیگران، شب‌ها نزد سوسن صوفى‌منشانه شعر مى‌گوید و در نهایت پس از به وجود آمدن یک عشق مجازى از او دور مى‌شود تا سوسن براى همیشه از احتمال برخوردارى از زندگى سالم در آینده محروم بماند.

گروه جوانان اهل آواز و موسیقى و رقص و پارتى هم تعللى در کارشان به وجود مى‌آید که آن را در دفتر فروش لوازم پزشکى در طبقه پانزدهم حل مى‌کنند و باز به عیش و عشرت جمعى‌شان مى‌پردازند. نوذر که سه نفر اجیر کرده است تا عباس محتشم را بعد از پیاده شدن در فرودگاه سر به نیست کنند تا او ملکش را با امضاها و مهرهاى جعلى به فروش برساند، سرانجام به دست همان آدم‌کش‌ها کشته مى‌شود. مادر دانیال هم با فوران فلسفه پسرش کنار مى‌آید که گاهى (اول داستان بر سر مردم داد مى‌کشد که زندگى و مرگ‌شان بیهوده است) در ادامه با کتاب‌هایش سروصدا به راه مى‌اندازد و گاه هم اسباب‌بازى‌ها را در صف فرضى کودکان مى‌چیند و براى آنها فلسفه‌بافى مى‌کند... این کتاب که سال ۱۳۸۳ برگزیده جایزه ادبی اصفهان به عنوان بهترین رمان سال شده تاکنون به چاپ بیست و پنجم رسیده است.به جدول پرفروش‌های برخی کتابفروشی‌های معروف تهران از ۳ تا ۸ مهر ۱۳۹۵ که خبرگزاری ایبنا تهیه کرده نگاهی می‌اندازیم.

تاثیر بازگشایی مدارس بر بازار کتاب