ندا لهردی: رویدادهای اپل برای علاقه‌مندانش اهمیت زیادی دارد. طرفداران دو آتشه اپل همیشه منتظر هستند تا شخص اول اپل -که تا سال‌ها استیو جابز محبوب بود و حالا تیم کوک است- یک محصول جدید و جالب را با پسوند i رونمایی کند. با این وجود آخرین رویداد اپل که در هفتم سپتامبر جاری برگزار شد، ذوق و شوق کمتری را در میان طرفداران برانگیخت. جدیدترین موبایل هوشمند این شرکت یعنی آی‌فون ۷ با دوربین بهتر، پردازنده سریع‌تر و صفحه نمایش شفاف‌تر رونمایی شد، اما در نهایت این گوشی بهبود چشمگیر و قابل توجهی نسبت به مدل‌های قبلی خود نداشت. مهم‌ترین تازگی در این گوشی این است که آی‌فون جدید دیگر جک هدفون معمول و قدیمی آی‌فون‌های دیگر را ندارد. هدفون‌های جدید اپل با نام AirPod ساختاری بی‌سیم دارند که با استفاده از یک پورت شارژر، انرژی مورد نیاز خود را تامین می‌کنند. این هدفون‌های جدید و جالب با قیمت ۱۶۰ دلار به بازار عرضه شده‌اند.

این کمبود نوآوری به تدریج عشاق اپل را ناامید و مایوس خواهد کرد، اما آی‌فون جدید به شکلی منظم و دقیق حال و تمایل بازار موبایل هوشمند را به‌صورت یک کپسول درآورده است. بعد از حدود ده سال رشد سریع که از زمان عرضه اولین آی‌فون در نیمه سال ۲۰۰۷ شروع شده است، در ماه‌های اخیر هم رشد بازار و هم روند نوآوری به طرز قابل‌توجهی کند شده است. البته قیمت‌ها هم کاهش پیدا کرده‌اند. حالا کم‌کم بعضی‌ها درباره پایان عصر موبایل‌های هوشمند حرف می‌زنند؛ درست شبیه به چند سال پیش که حکمرانی کامپیوترهای شخصی به پایان رسید.فروش جهانی موبایل‌های هوشمند حالا به سختی روند رشد خود را طی می‌کند. در حال حاضر موبایل‌های هوشمند بازار برای نیازهای اغلب کاربران مفید و مناسب هستند و ضریب نفود موبایل هوشمند در کشورهای ثروتمند و توسعه یافته به ۹۰ درصد رسیده است. با این حال اما موسسه تحقیقاتی IDC اعلام کرده است که میزان صادرات جهانی موبایل‌های هوشمند تا پایان سال جاری میلادی به ۴۶/ ۱ میلیارد دستگاه می‌رسد و انتظار می‌رود این میزان تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۷۶/ ۱ میلیارد دستگاه برسد.

این اعداد و ارقام موبایل هوشمند را از عنوان محبوب‌ترین ابزار الکترونیک جهان، دور می‌کند. از طرفی فروش جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند مانند ساعت‌های هوشمند و دستبندهای تناسب اندام به سرعت رو به افزایش است. آمار منتشر شده از سوی موسسه CCS Insight در این مورد نشان می‌دهد که میزان فروش جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند تا پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد. با این حال اما این رقم قطعا تحت الشعاع فروش جهانی ۳۴۷ میلیارد دلاری موبایل‌های هوشمند در سال ۲۰۱۶ قرار می‌گیرد. محصولات جدیدی که به آنها اسپیکرهای هوشمند می‌گویند، مانند Echo شرکت آمازون - که امکان پخش موسیقی، روشن کردن لامپ‌ها و همچنین سفارش خرید از فروشگاه‌های آنلاین را تنها با فرمان‌های صوتی ساده به کاربرانش می‌دهد- در حال رواج و محبوب شدن در میان کاربران مختلف هستند. با این همه به نظر می‌رسد چنین محصولاتی توانایی تبدیل شدن به یک کالای ضروری را ندارند. محصولات و ابزارهای واقعیت افزوده و مجازی هم هنوز به تولید و عرضه انبوه نرسیده‌اند و احتمالا هرگز محصولاتی نخواهند شد که به راحتی و سادگی داخل جیب کاربرانشان بروند و همیشه همراه‌شان باشند.

با این اوصاف اگر موبایل‌های هوشمند همچنان محبوب‌ترین محصول دیجیتال مصرفی افراد هستند، پس چطور بازار محصولات دیجیتال رشد و تکامل پیدا کند. «بن وود» یکی از کارشناسان موسسه تحقیقاتی CCS Insight معتقد است که نوآوری سخت‌افزاری بیشتر حالت تدریجی و رو به رشد خواهد داشت. گوشی‌های جدید قطعا صفحه نمایش‌های بهتر، پردازنده‌های سریع‌تر و مواد اولیه جدیدتری خواهند داشت. همزمان هوش مصنوعی هم به سرعت در حال رشد و توسعه در عرصه‌های مختلف است. بن وود انتظار دارد که شرکت‌های زیادی، برای بهبود دستیارهای هوشمند دیجیتال مانند Siri اپل یا Google Now سرمایه‌گذاری بکنند. بنابراین گوشی‌ها می‌توانند واقعا هوشمند شوند، اطلاعات رسیده از دستگاه‌های مختلف را ترکیب کنند تا راحت‌تر و سریع‌تر کارهایی مانند رزرو یک رستوران را تنها با یک فرمان صوتی یک کلمه‌ای انجام دهند. سرمایه‌گذاری و ایجاد راهکارهای جدید می‌توانند صنعت تکنولوژی را به پیش برانند. تحلیلگران بازار معتقدند که اپل از آمریکا، هوآوی از چین و سامسونگ از کره‌جنوبی احتمالا کاندیداهایی هستند که آینده صنعت تکنولوژی را شکل می‌دهند. اغلب برندهای دیگر فعالیت چشمگیر و پررنگی ندارند.

منبع: اکونومیست

نوآوری موبایل‌ها به پایان رسید؟