دیپلماسی بانکی روحانی در نیویورک عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد: نخستین روز حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در نیویورک با دیدارهای او با نخست‌وزیران بریتانیا و ایتالیا و روسای جمهور فرانسه و ترکیه همراه بود. دیدارهایی که می‌تواند برای ایران تضمین در روابط بانکی میان ایران و اروپا را به همراه داشته باشد. همچنان‌که روز گذشته «ترزا می» نخست‌وزیر تازه‌نفس بریتانیا اعلام کرد که لندن به‌زودی یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند و از سوی دیگر «متئو رنتزی»، نخست‌وزیر ایتالیا نیز از آمادگی بیمه دولتی ساچه ایتالیا برای ارائه تضمین‌های لازم در بحث روابط بانکی خبر داد.

در همین حال حسن روحانی روز گذشته در این دیدارها تاکید کرد تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده است. او همچنین در این دیدارها که در حاشیه هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد گفت که سران اروپا باید به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند.پیش از این ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران که بهار سال جاری برای شرکت در کنفرانس «اتصال مجدد ایران به جامعه مالی جهانی» به لندن سفر کرده بود خواستار جدیت طرف‌های مقابل در اجرای تعهدات مرتبط با برجام در زمینه امور مالی و بانکی شده بود. مقامات ایرانی تا‌کنون بارها از کارشکنی بانک‌های اروپایی برای برقراری روابط بانکی با تهران انتقاد کرده و اعلام کرده‌اند که تاکنون ایران تنها با بانک‌های کوچک اروپایی روابط بانکی خود را برقرار کرده است.براساس گزارش‌ها، بانک‌های مهم غربی همچنان به‌دلیل نگرانی از مجازات‌های دولت آمریکا، تمایلی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ندارند. از همین رو ۳۱ اردیبهشت سال جاری، آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان در بیانیه‌ای مشترک از بانک‌ها و موسسات مالی خواستند تا از انجام معاملات مشروع با ایران اجتناب نکنند. آنها همچنین در این بیانیه اعلام کردند در راه شرکت‌های بین‌المللی و موسسات مالی که قصد دارند در ایران فعالیت کنند تا زمانی که قوانین فعلی را رعایت می‌کنند مانع ایجاد نخواهند کرد.جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا هم ۲۳ اردیبهشت سال جاری در نشستی با مدیران بانک‌های اروپایی گفته بود که هیچ‌گونه مانع و هشداری برای معامله قانونی بانکی با ایران وجود ندارد.با تمام اینها، نتایج یک نظرسنجی که در همان زمان منتشر شد، نشان می‌داد که بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی علاقه‌مند به تجارت با ایران به دلیل ابهام در قوانین تحریمی آمریکا و بیم از نقض این قوانین از ورود به بازار ایران خودداری می‌کنند. موضوعی که بی‌تردید نمی‌توان از نقش لابی صهیونیستی در آن چشم‌پوشی کرد. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در سفری که خردادماه به سه کشور اروپایی فنلاند، سوئد و لتونی داشت از آمریکا خواست بانک‌های اروپایی را که خواهان انجام معامله با ایران هستند تنبیه نکند و برای اطمینان بخشی به بانک‌ها بیشتر تلاش کند. حالا پس از تمامی این جنجال‌ها به‌نظر می‌رسد اروپا تصمیم گرفته راهی تازه را برای ارتقای مناسبات بانکی‌اش با تهران در دوران پسا برجام طی کند. از این‌رو، روز گذشته مقامات بلندپایه بریتانیا و ایتالیا در دیدار با حسن روحانی در حاشیه هفتادویکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در نیویورک به نوعی از تقویت مناسبات بانکی خود با ایران خبر داده‌اند.

اولین دیدار پس از برگزیت

اما آنچه در کنار گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری با مقامات بریتانیا و ایتالیا در مورد تسهیل در روابط بانکی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت‌وگوی روز گذشته حسن روحانی با ترزا می، نخست‌وزیر جدید بریتانیا است. ترزا می به‌دنبال کناره‌گیری دیوید کامرون نخست‌وزیرسابق بریتانیا در تیرماه سال جاری پس از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت) برای چهار سال آینده عهده‌دار این مقام شد، از این‌رو می‌توان این دیدار را به‌عنوان اولین دیدار حسن روحانی با نخست‌وزیر جدید بریتانیا در دوران پس از برگزیت، مهم ارزیابی کرد. این دیدار در شرایطی صورت گرفته است که تهران و لندن به تازگی سفرای جدید خود را پس از چند سال به پایتخت‌های یکدیگرمعرفی کرده‌اند. رابطه ایران و بریتانیا در زمان دیوید کامرون نخست‌وزیر سابق بریتانیا در سال ۹۳ پس از سه سال قطع روابط دیپلماتیک و بسته شدن سفارتخانه‌های دو کشور، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک از سر گرفته شد. درواقع دیدار کامرون با روحانی در سال ۹۳، اولین دیدار نخست‌وزیر بریتانیا با رئیس‌جمهور ایران در طول ۳۵ سال گذشته بود. پس از آن رئیس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر سابق بریتانیا یک باردیگر در سال ۹۴ و پس از بازگشایی سفارت انگلیس در تهران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر ملاقات کردند. حالا می‌توان از دیدار ترزا می نخست‌وزیر ۶۰ ساله بریتانیا با حسن روحانی در دوران برگزیت به‌عنوان مسیر تازه‌ای در روابط دوکشور یاد کرد.

لزوم اطمینان اروپا به بانک‌های بزرگ

حسن روحانی روز گذشته در این دیدار، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تحولی بزرگ و پایه‌ای برای همکاری‌ها دانست و تاکید کرد که همه طرف‌ها باید به اجرای دقیق و بهنگام تعهدات خود در برجام پایبند باشند. به گزارش «ایرنا» روحانی، بهره‌مندی ایران از فضای مثبت اقتصادی را جزو تعهدات برجام برشمرد و اظهار کرد: تا برخی مشکلات فنی در زمینه بانک و بیمه حل نشود، تعهدات طرف مقابل به انجام نرسیده و دولت‌های اروپایی باید به بانک‌های بزرگ برای همکاری با ایران اطمینان دهند و لندن می‌تواند قدم اصلی را در این زمینه بردارد.رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به موضوعات منطقه حساس خاورمیانه اشاره کرد و گفت: «ایران آماده همکاری با اتحادیه اروپا، انگلیس و کشورهای منطقه برای ثبات و امنیت به‌ویژه در سوریه، عراق و یمن است.»ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا نیز در این دیدار، با اعلام حمایت از افزایش سطح مناسبات دو کشور در همه عرصه‌ها اظهار کرد: «لندن حمایت خود را از گام مهم برجام ادامه خواهد داد و معتقد است طرفین باید به اصول توافق شده متعهد باشند.»اوبا بیان اینکه برای حل مشکلات بانکی و بیمه‌ای و بهره‌مندی اطمینان بخش ایران از فرصت‌های اقتصادی در حال هماهنگی با طرفین برجام برای اقدامات لازم هستیم، تصریح کرد: بریتانیا یک هیات بانکی را برای مذاکرات و همکاری‌های فنی با بانک مرکزی ایران راهی تهران می‌کند.

فرصت نخستین شراکت اقتصادی

رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته در ادامه دیدارهایش در حاشیه هفتادویکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار کرد. به گزارش «ایرنا» روحانی گفت: ایتالیا این فرصت را در دوره پسابرجام در اختیار دارد که بار دیگر به نخستین شریک و همکار اقتصادی و تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.به گزارش «ایرنا» او در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و با تاکید براینکه مطابق برجام طرفین متعهد به تامین فضای لازم برای فعالیت اقتصادی ایران هستند، گفت: رهبران اروپا باید به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی تضمین و اطمینان دهند. وی همچنین تصریح کرد: ملت‌ها و شرکت‌های ما و منطقه باید از فواید برجام منتفع شوند.متئو رنتزی، نخست‌وزیر ایتالیا نیز در این دیدار با اشاره به اعزام یک هیات بلندپایه ایتالیا به تهران طی ماه‌های آینده تاکید کرد: در بحث روابط بانکی، بیمه دولتی ساچه ایتالیا آماده ارائه تضمین‌های لازم است.

پایداری به تعهدات

در ادامه این دیدارها، حسن روحانی و فرانسوا اولاند رئیس‌جمهوری فرانسه، بر اجرای دقیق و کامل مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کردند.به گزارش «ایسنا» روحانی با تاکید بر اینکه ایفای تعهدات موجب پایداری توافق خواهد بود، اظهار کرد: اینکه در مسیر اجرای توافق، کشوری بخواهد با ایجاد محدودیت‌های غیرسازنده در مسیر اجرای توافقات، خواسته‌های خود را فرامرزی کند، قابل‌قبول نیست. رئیس‌جمهوری همچنین خواستار تضمین رهبران اروپا به بانک‌ها و بیمه‌ها برای همکاری مالی با ایران شد. روحانی تاکید کرد: نباید اجازه داد دستاوردهای برجام تضعیف شود و همه طرفین علاوه بر پایبندی، اعضا را به اجرای کامل تعهدات خود یادآور شوند.رئیس‌جمهوری همچنین روز گذشته با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه دیدار کرد. هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد عصر روز سه‌شنبه با سخنرانی بان‌کی‌مون، دبیرکل این سازمان افتتاح شد. قرار است حسن روحانی امروز در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.

ادامه خبر ...