عارفه مشایخی: روز دوشنبه عرضه‌های محصولات پلیمری در تالار محصولات پتروشیمی بورس کالا در شرایطی صورت گرفت که روز قبل از آن قیمت‌های پایه با جهت‌گیری مثبت قیمتی استراتژی خود را در این معاملات نشان داد. این در حالی است که بیشتر گریدهای محصولات این صنعت در بازار داخلی روند کاهشی را تجربه کردند. عرضه این هفته محصولات چیزی در حدود ۴۵ هزار و ۳۳۱ تن بود که در معاملات دیروز حجم عرضه‌ها به‌طور چشمگیر و به میزان بیش از ۱۶ هزار تن کاهش داشت و در این بین بیشترین کاهش مربوط به PVC نزدیک به ۶ هزار تن بود.

تقاضا هم روندی مشابه را در پیش گرفت به گونه‌ای که از ۱۴۹ هزار و ۶۶۲ تن در هفته گذشته به رقم ۱۱۲ هزار و ۷۶۹ تن در این هفته رسید. طبیعتا با عملکرد این دو شاخص حجم معاملات هم کاهش یافت و به رقمی حدود ۳۹ هزار و ۶۸۸ تن در این هفته رسید. در معاملات روز دوشنبه همچنان PVC‌ها از جمله کالاهای جذاب بودند که با تفاوت فاحشی میان عرضه و تقاضا معامله شدند.

به عقیده کارشناسان این بازارها از جمله عوامل وقوع چنین اتفاقی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ۱) قیمت‌های پایه گرید‌های مختلف PVC درست روز قبل به صورت یکپارچه با کاهش پا در مسیری نزولی گذاشتند که این امر باعث شده تولید‌کنندگان این محصولات تمایل کمتری برای عرضه PVC‌ها در بورس داشته باشند. ۲) به علت مصادف شدن روز عرضه با تعطیلی رسمی برنامه پتروشیمی‌ها برای عرضه محصولات به روز دوشنبه موکول شد که معمولا در شرایط مشابه بازار با روند معکوس روبه‌رو می‌شود و عرضه‌کنندگان کمتر از مقدار انتظار محصولات تولیدی خود را به بازارها عرضه کردند.۳) شائبه عرضه در بازار آزاد به جای عرضه در بورس کالا تقویت شده که دلیل آن نیز بالاتر بودن قیمت‌ها در این بازار است. به علت اینکه نهاد‌های تولیدی از اورهال‌ها خارج می‌شوند ترجیح می‌دهند برای سودآوری بیشتر محصولات خود را در بازارهای آزاد با قیمت‌های بالاتر ارائه کنند. ۴) هفته گذشته عرضه پی وی سی سازها تا مرز ۱۶ هزار تن افزایش یافته بود و این موضوع سبب کاهش قیمت این کالا تا مرز ۲۰۰ تومان نیز شد، به نظر می‌رسد این موضوع سبب شده تا پی وی سی سازها با کاهش میزان عرضه، از ریزش مجدد قیمت پی‌وی‌سی در بازار جلوگیری کنند.

با این حال پیش‌بینی می‌شود معاملات پی‌وی‌سی‌ها همچنان با رقابت‌های قیمتی معقول انجام شود.از دیگر کالاهای جذاب معاملات روز دوشنبه می‌توان به گریدهای مختلف پلی‌اتیلن ترفتالات بطری اشاره کرد که عملکردی همچون PVC‌ها در پیش گرفتند و از جمله علت‌های به وجود آمدن این اتفاق می‌توان به فرا رسیدن محرم و استفاده بیشتر از این محصول اشاره کرد. به گفته کارشناسان این بازارها مورد دیگر هم شائبه بازارسازی، تقاضای بالا در بورس کالا و نهایتا فروش بخش عمده‌ای از این محصولات در بازارهای آزاد است.از دیگر نکات معاملات دیروز می‌توان به کاهش شدید عرضه‌های پلی‌اتیلن سبک فیلم اشاره کرد که بنابر تجربه می‌توان گفت این محصولات به دلیل تغییر فصل و فرارسیدن فصل سرما، کاهش تقاضا را تجربه می‌کنند و به همین علت عرضه‌های آنها به‌طور چشمگیری پایین آمده است. تنها گروه‌هایی که با افزایش اندک عرضه مواجه شده‌اند؛ پت گرید بطری، پلی‌اتیلن سنگین بادی، پلی‌استایرن‌ها به خاطر عرضه‌های بانیار پلیمر و در نهایت پلی‌پروپیلن‌های نساجی است.