خاطره بازی با کیا!

احمدرضا عابدزاده، محمد خاکپور، علی‌اکبر استاداسدی، افشین پیروانی، مهدی مهدوی‌کیا، کریم باقری، رضا شاهرودی، حمید استیلی، علیرضا منصوریان، علی دایی و خداداد عزیزی؛ ترکیبی خاطره‌انگیز به سرمربیگری محمد مایلی‌کهن؛ انتخابی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و شهر «دالیان». موشک‌هایی که از سمت فوتبال ایران یکی یکی به سمت دروازه «اُو چولیانگ» شلیک می‌شد تا با شلیک‌های مهدی مهدوی‌کیا پرچم‌های قرمز و زرد رنگی که پس از دو گل ابتدایی چین در ورزشگاه دالیان برافراشته می‌شد، یکی‌یکی پایین بیاید. تیم ایران در آن بازی خاطره‌انگیز با نتیجه ۴ بر ۲ پیروز شد که دو گل دیگر را کریم باقری و علی‌اصغر مدیرروستا به ثمر رساندند. شکستی تاریخی برای چینی‌ها رقم خورد تا پس از آن هر وقت صحبت از بازی با ایران شده، آنها یاد نحسی دالیان بیفتند و شاید همین مساله باعث شده این بار بازی با ایران را به شهر «شن یانگ» منتقل کنند. نه پکن، نه دالیان؛ این بار شهر مرزی چین با کشور موشکی (کره‌شمالی) میزبان فوتبال ایران است تا بلکه این بار ایرانی‌ها موشکی به سمت دروازه چین شلیک نکنند. چینی‌ها پس از ۱۷ سال بار دیگر در انتخابی جام جهانی و این بار در انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه مقابل ایران قرار می‌گیرند. هرچند بین این سال‌ها فوتبال دو کشور بارها به مصاف هم رفته‌اند و فوتبال ایران بارها آن برد را تکرار کرده است.

ایران و چین در شرایطی به مصاف هم می‌روند که این بار نه مهدی مهدوی‌کیا در ترکیب تیم ملی بازی می‌کند و نه جمهوری خلق چین اُو چولیانگ را در قفس توری خود دارد، اما شرایط متفاوت است. فوتبال ایران جوان شده و اکنون ستاره‌های جوان در نتایج تیم ملی تاثیرگذارند و چینی‌ها نیز با سرمایه‌گذاری زیادی که روی فوتبال انجام داده‌اند، هدف‌شان صعود به جام جهانی است. ایران در اولین بازی خود در خانه با نتیجه ۲ بر صفر قطر را شکست داده و چین در شرایطی که در بازی خارج از خانه مقابل کره‌جنوبی با نتیجه ۳ بر صفر عقب بود، توانست ۲ گل را جبران کنداما در نهایت شکست خورد. حالا دو تیم دومین بازی خود را پیش‌رو دارند. چین به دنبال جبران نتیجه بازی اول است تا شانس صعودش کم نشود و مطمئنا ایران هم به‌دنبال حفظ صدر جدول گروه A انتخابی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در منطقه آسیا است.

شاگردان کارلوس کی‌روش باید به یاد دالیان، مهدی مهدوی‌کیا و تیم محمد مایلی‌کهن به مصاف چین بروند و اگر توانستند شن‌یانگ را هم مانند دالیان خاطره‌انگیز کنند. فوتبال ایران پس از مدت‌ها در بازی با قطر متحد شد. حامی و منتقد، همه یکدل بودند تا تیم ملی در اولین بازی در راه صعود به جام جهانی پیروز میدان باشد و حمایت تماشاگران تا لحظه آخر این پیروزی را رقم زد. با دو گل رضا قوچان‌نژاد و علیرضا جهانبخش که جزو ستاره‌های حال حاضر تیم ملی هستند. در کنار ستاره‌هایی مانند سردار آزمون، سعید عزت‌اللهی و... که هرکدام می‌توانند نقشی موثر در ترکیب تیم ملی در این بازی داشته باشند. تنها ابهام درجمع بازیکنان هم مربوط به مصدومیت اشکان دژاگه است که مشخص نیست بازیکن ۹۰ دقیقه‌ای باشد یا نه. این مسابقه ساعت ۱۶ به وقت تهران در ورزشگاه المپیک شهر شن یانگ چین برگزار می‌شود.

هر دو مربی به‌دنبال برد

کارلوس کی‌روش قبل از دیدار با چین یک بازی سخت را پیش‌بینی کرد: «انتظار یک بازی سخت و فشرده را داریم. چون مقابل یک تیم قدرتمند مثل چین بازی خواهیم کرد.» اما او به دنبال امتیاز کامل مسابقه است: «برای صعود به جام جهانی باید همه امتیازات لازم را بگیریم که امیدوارم این امر نیز در دیدار مقابل چین محقق شود. تیمی می‌تواند به راحتی به جام جهانی صعود کند که چه در بازی‌های خانگی و چه در بازی‌های خارج از خانه امتیازات لازم را به دست بیاورد و این خواسته‌ای است که امیدوارم به آن دست پیدا کنیم.» گائو هونگ‌بو سرمربی چین هم قبل از دیدار با ایران از بازیکنانش خواست مثل بازی کره با انگیزه بجنگند: «اگر بتوانیم با همان روحیه‌ای که مقابل کره‌جنوبی بازی کردیم در دیدار مقابل ایران نیز با همان روحیه به میدان برویم، بدون شک نتیجه خوبی مقابل ایران کسب خواهیم کرد. تا پایان مسابقات ۹ دیدار دیگر باقی مانده و امروز اولین میزبانی چین در این مرحله حساس از مسابقات در راه صعود به جام جهانی رقم خواهد خورد.» هونگ‌بو به گرفتن نتیجه در خانه امیدوار است: «امیدواریم در بازی‌های خانگی نتیجه لازم را بگیریم چرا که مقابل هواداران خودی بازی می‌کنیم.»

تاریخچه دیدارهای دو تیم

تیم‌های ملی ایران و چین امروز برای بیست و چهارمین بار در تاریخ به مصاف هم می‌روند. در ۲۳ بازی برگزار شده بین ایران و چین ۱۲ پیروزی سهم ایران، ۵ پیروزی سهم چین و ۶ تساوی برای دو تیم به ثبت رسیده است. نکته قابل‌توجه اینکه کریم باقری با ۴ گل زده بهترین گلزن ایران مقابل چین بوده و بازیکنانی مانند علی دایی و غلامرضا فتح‌آبادی هر کدام ۳ بار مقابل چین گلزنی کرده‌اند.

چین دو پله بالاتر از قطر

تیم ملی فوتبال ایران در آخرین رده‌بندی فیفا با رتبه ۳۹ جهان در صدر تیم‌های آسیایی قرار گرفت و چین نیز با قرار گرفتن در رده ۷۸ به کار خود در رده‌بندی فیفا در ماه گذشته میلادی پایان داد. جالب اینکه از این لحاظ چینی‌ها تنها ۲ رده از قطر که در رده ۸۰ جهان قرار دارد، بهتر هستند. برنامه هفته دوم مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در گروه اول:

سوریه - کره‌جنوبی

ساعت ۲۰ استادیوم تانکو عبدالرحمان - ماکائو

چین - ایران

ساعت ۱۹و ۳۵ استادیوم شیانگ - چین (ساعت ۱۶:۰۵ به وقت ایران)

قطر - ازبکستان

ساعت ۱۹ استادیوم جاسم بن حمد - قطر