ابراهیم جمیلی
روز گذشته انتخابات زودهنگام ریاست اتاق بازرگانی ایران با تمام فراز و نشیب‌های آن برگزار و پس از گمانه‌زنی‌ها و کش و قوس‌های بسیار سرانجام نتیجه آن مشخص شد، انتخاباتی که در کنار اهمیت و حساسیت آن نگران بروز برخی بداخلاقی‌ها، بی‌مهری‌ها و بی‌توجهی‌ها بودیم، اما با تمام این اوصاف در رقابتی نزدیک سرنوشت پنجمین رئیس اتاق بازرگانی ایران مشخص شد.

دو رفیق رقیب

نکته حائز اهمیت در انتخابات روز گذشته رقابت دو فرد توانمند و از مدیران اتاق بود، دو نفری که پیش از آنکه رقیب هم باشند دو رفیق و دو یار برآمده از دل اتاق بودند؛ کسانی که از جمله مدیران زحمتکش اقتصاد و بخش خصوصی ایران به‌شمار می‌روند و به‌رغم شرایط خاص، مشکلات عدیده اقتصاد کشور و ریسک بالای این پست همت عالی به خرج دادند و خود را کاندیدا کردند تا رقابتی داغ و مهم شکل بگیرد که دیگر اعضای اتاق و مسوولان و افراد اقتصادی مرتبط با اتاق را وادار به حرکت کند. رای نزدیک و تنها ۴ رای اختلاف نیز حاکی از این فضای رقابتی قابل‌توجه و قابلیت‌ها و توانمندی‌های نزدیک هر دو کاندیدا بود.

اتاق پس از انتخابات

باید گفت از ساعت ۱۲ روز چهاردهم شهریور باید پرونده انتخاب رئیس اتاق بازرگانی ایران بسته شود و فصل نوینی که باید فصل کار و همدلی باشد، آغاز شود. به باور بنده یکی از نخستین کارهای آقای شافعی،رئیس جدید اتاق، دیدار با آقای خوانساری رقیب و رفیق خودش خواهد بود تا در این دیدار ضمن تحکیم دوستی و همدلی‌ها برنامه‌ها، استراتژی‌ها و اهدافی را که آقای خوانساری برای آینده اتاق کشیده بود بشنود و با یک هم‌افزایی فکری نکات مثبت و قوت آن را گرفته و از ایشان نیز مانند یکی از همکاران اصلی مدد جوید تا در سایه یک همفکری و همدلی مشترک زمینه برای رشد و اعتلای هرچه بیشتر اتاق ایران فراهم شود.

همچنین طرفداران دو کاندیدا باید اختلافاتی را که در حین انتخابات داشتند فراموش کنند، طبیعی است هر کس باید آزادانه و بی‌محدودیت به کاندیدای موردنظر خود رای دهد، اما اینک دیگر انتخابات تمام شده است و باید همه اعضا برای موفقیت گروهی با یکدیگر هم‌قسم شوند و در یک روند مشارکتی برای پیشبرد اهداف عالیه اتاق که در راستای منافع کشور و نظام جمهوری اسلامی است هم‌قدم شوند.

لزوم حمایت از اتاق

همچنین در زمان فعلی باید هیات‌رئیسه اتاق حداکثر همکاری و همراهی را با رئیس جدید داشته باشد و بسان یک تیم و سازمان نیرومند در زمان کوتاه‌تر و با کیفیت مناسب‌تری اقدامات لازم جهت رفع و حل مشکلات موجود در اتاق صورت پذیرد. بدیهی است کمیسیون‌های مختلف اتاق بازرگانی هم در این زمان به‌طور کامل در پشت سر رئیس جدید قرار بگیرند و سعی کنند با همکاری بیشتری ظرفیت‌های گسترده باقی‌مانده در اقتصاد کشور و به‌خصوص در بخش خصوصی را به سمت بالفعل شدن حرکت دهند. از سوی دیگر هیات دولت باید پیام انتخابات اتاق ایران را با جان و دل بپذیرد و نماینده این انتخابات را به مثابه یکی از مدیران موثر کشور مورد حمایت جدی قرار دهد و همچنین نهایت همکاری خود را با اتاق ایران به‌عنوان نماد و مغز متفکر بخش خصوصی ایران مبذول دارد آن هم در شرایط فعلی که برای خروج کشور از رکود و مشکلات عدیده اقتصادی و نیز عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی، نوعی اراده و عزم راسخ ملی متشکل از دولت و بخش خصوصی را می‌طلبد. مجلس شورای اسلامی نیز به‌عنوان سمبل تصمیم‌گیری و اراده ملت باید از فضای جدید به‌وجود آمده در اتاق برای برداشتن گام‌های مشترک و موثرتری در اقتصاد به شدت تشنه خروج از رکود کشور بردارد.

فصل همدلی

تعمدا عنوان این یادداشت را فصل همدلی نهاده‌ام؛ چراکه به‌عنوان یک فعال اقتصادی و کسی که خود سال‌ها در اتاق‌های مختلف بازرگانی کشور مشغول به خدمت بوده‌ام با توجه به شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد یکی از مهم‌ترین راهکارها را ایجاد اتحاد داخلی در کشور و به‌خصوص در بخش خصوصی کشور می‌دانم. بنابراین نه تنها اتاقی‌ها، تشکلی‌ها، کمیسیون‌ها، دولت و مجلس باید به همکاری با رئیس جدید اتاق ایران بپردازند، بلکه باید افراد و گروه‌های دیگر اعم از تولیدکننده و فعالان حوزه‌های مختلف در تعاملی دو سویه نوعی همدلی و همکاری را ایجاد کنند تا در زمان کمتری از مشکلات عدیده اقتصادی مردم بکاهند. بنابراین به این منظور در فصل جدیداتاق باید حرف اول و آخر را بزند، باید دلسوزان و متخصصان گرد هم آیند، در فصل جدید باید به فکر اصلاح برخی از قوانین و بوروکراسی دست و پاگیر در اتاق برای چابک، سریع و کاربردی‌تر شدنش بود. باید در این فصل نوین همدلی، اتاق باید بیشتر از هر زمان دیگری به فکر امور بین‌الملل، حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای و افزایش توان بازیگری خود در راستای منافع ملی کشور باشد. در فصل جدید باید از هزینه‌های اضافی، ریخت و پاش‌ها و برخی روش‌ها و راه‌های سنتی که هزینه آنها از فایده شان بیشتر بوده و هست اجتناب کرد و طرحی نو درانداخت. فصل نو، فصل بلوغ فکری بخش خصوصی باید باشد و بیاییم از صمیم قلب و دست در دست هم در هرکجا و با هر ایده و مرامی که هستیم برای اعتلای اتاق و بخش خصوصی گام‌های بلندتر و مطمئن‌تری برداریم که بی‌شک چنین روندی منجر به شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد کشور، افزایش ظرفیت‌های عملی و مهم‌تر از همه کاهش مشکلات مردم و رضایت آنها خواهد شد.