تازه‌های تکنولوژی در IFA 2016

دنیای اقتصاد: بسیاری نمایشگاه IFA ۲۰۱۶ را مهم‌ترین رویداد تکنولوژی در اروپا می‌دانند که رفته‌رفته جای نمایشگاه Cebit را در این منطقه گرفته است. نمایشگاه ایفا که همه ساله در برلین برگزار می‌شود عمدتا جای محصولات مصرفی تکنولوژی است و هر چند با تغییر مدل‌های بازاریابی شرکت‌ها محصولات انقلابی در آن معرفی نمی‌شود اما حداقل شاهد طیف متنوعی از گجت‌های جدیدی هستیم که پا به بازار می‌گذارند. این کنفرانس به‌طور رسمی از پنج‌شنبه گذشته شروع به کار کرد و تا ۱۶ شهریور نیز ادامه خواهد داشت، اما به رسم هر سال برخی از مهم‌ترین معرفی‌ها طی یکی دو روز قبل از شروع نمایشگاه انجام شد. در ادامه نگاهی داریم به مهم‌ترین محصولات ارائه شده در این نمایشگاه.

ساعت هوشمند سامسونگ

شرکت سامسونگ در روز اول IFA ۲۰۱۶ از ساعت هوشمند جدید خود یعنی Gear S۳ رونمایی کرد. محصولی که از سیستم‌عامل تایزن بهره می‌برد و بدنه آن از جنس فولاد ضدزنگ است و قاب دور صفحه‌نمایش آن امکان چرخش دارد. صفحه‌نمایش ۳/ ۱ اینچی با رزولوشن ۳۶۰ در ۳۶۰ پیکسل، قابلیت ارتباطی LTE، تکنولوژی MST برای استفاده از سیستم پرداخت الکترونیکی Samsung Pay، اسپیکر و میکروفن ویژه برقراری تماس، جی‌پی‌اس، وای‌فای، بلوتوث و فشارسنج از دیگر مشخصات این ساعت هوشمند است. ضخامت Gear S۳ از ۴۴ میلی‌متر در نسل پیشین (Gear S۲) به ۴۶ میلی‌متر افزایش یافته است. این محصول از تراشه دوهسته‌ای Exynos با فرکانس کاری یک گیگاهرتز، ۷۸۶ مگابایت رم، ۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی داخلی و باتر ۳۸۰ میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد. این ساعت هوشمند، استاندارد IP۶۸ را هم درخصوص مقاومت در برابر نفوذ آب و گرد و غبار یدک می‌شود.

نسخه کلاسیک این ساعت فاقد قابلیت ارتباطی LTE بوده و نسخه ضخیم‌تر یعنی Frontier این قابلیت ارتباطی را پیش روی کاربران قرار می‌دهد. سامسونگ مدعی شده با یک‌بار شارژ می‌توانید ۳ تا ۴ روز از این ساعت استفاده کنید. صفحه‌نمایش این ساعت هوشمند از جنس گوریلا گلس SR+ که به‌طور ویژه برای ساعت‌های هوشمند طراحی شده، بهره می‌برد که مقاومت بیشتری در مقابل خط و خش دارد. هنوز اطلاعاتی درخصوص قیمت این محصول اعلام نشده اما احتمالا تا پیش از پایان سال جاری شاهد عرضه این ساعت به بازار خواهیم بود.

لنوو باریک‌ترین لپ تاپ جهان

لنوو مراسم خود در IFA ۲۰۱۶ را با رونمایی از چند لپ‌تاپ شروع کرد. یوگا ۹۱۰ که ادعا شده باریک‌ترین لپ‌تاپ جهان است، در هنگام بسته بودن در، ۳/ ۱۴ میلی‌متر ضخامت دارد. این در حالی است که محصول یادشده باریک‌ترین محصول مجهز به پردازنده Core i اینتل هم به‌حساب می‌آید. صفحه‌نمایشی با رزولوشن ۴K، باتری با طول عمر ۵/ ۱۵ ساعته (برای صفحه‌نمایش ۱۰۸۰)، ویندوز ۱۰ و وزن ۳۸/ ۱ کیلوگرمی از دیگر مشخصات این محصول است. فروش این لپ‌تاپ با قیمت پایه ۱۲۹۹ دلار از اکتبر آینده آغاز خواهد شد. لنوو در این نمایشگاه همچنین از یوگا بوک، لپ‌تاپ-تبلت هیبریدی جدید خود که امکان استفاده از اندروید مارشملو یا ویندوز ۱۰ را دارد و از صفحه‌کلید لمسی به نام Create Pad بهره‌مند شده نیز رونمایی کرد. این محصول از یک قلم ویژه هم پشتیبانی می‌کند. Miix ۵۱۰ هیبریدی دو در یک با صفحه‌نمایش جدا شونده هم با قیمت شروع ۵۰۰ دلار از اکتبر به بازار عرضه می‌شود. علاوه بر این، یوگا تب ۳ پلاس، تبلت اندرویدی ارزان‌قیمت با صفحه‌نمایش K۲ هم با قیمت ۲۹۹ دلار معرفی شد.

موتورولا و گوشی موتو زد

موتورولا به‌عنوان زیرمجموعه لنوو، از Moto Z Play به‌عنوان ارزان‌ترین گوشی از سری Moto Z رونمایی کرد. نکته قابل توجه درخصوص این محصول، امکان استفاده از لنز ویژه شرکت هاسلبلاد در قالب طرح موتومد است که عکسبرداری با کیفیت بالا را برای کاربران فراهم می‌کند. این محصول از صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی AMOLED بارزولوشن تمام اچ‌دی، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی در پشت و ۵ مگاپیکسلی واید در جلو، تراشه اسنپدراگون ۶۲۵، سه گیگابایت رم، باتری ۳۵۱۰ میلی‌آمپرساعتی و اندروید ۶.۰.۱ بهره می‌برد. موتوزدپلی از ۸ سپتامبر و با قیمت ۴۰۸ دلار از طریق ورایزون و با قیمت ۴۴۹ دلار به‌صورت آنلاک عرضه خواهد شد.

اولین دستگاه پوشیدنی ایسوس

شرکت ایسوس از زن‌واچ ۳ به‌عنوان یکی از اولین دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی که از تراشه جدید اسنپدراگون ۲۱۰۰ کوالکام بهره می‌برد رونمایی کرد. این ترکیب به معنای بهبود ۲۵ درصدی مصرف باتری و امکان استفاده از تکنولوژی شارژ سریع HyperCharge در این ساعت هوشمند است. صفحه‌نمایش ۳۹/ ۱ اینچی OLED این ساعت از رزولوشن ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل بهره می‌برد. ایسوس از چند نمایشگر جدید هم در کنار زن‌بوک ۳ رونمایی کرد. این محصول، با به‌روزرسانی سخت‌افزاری، حالا از پردازنده Core i۷ Kaby Lake بهره‌مند شده است. در میان نمایشگرها هم ZenScreen MB۱۶AC با وزن ۸۰۰ گرم و ضخامت ۸میلی‌متر، سبک‌ترین و نازک‌ترین نمایشگر قابل حمل جهان با رزولوشن تمام اچ‌دی است که اهمیت بیشتری در مقایسه با محصولات دیگر داشت.

اسپیکرهای جدید B&O

بنگاند اولافسون از نسل جدیدی از اسپیکرها با عنوان BeoSound ۱ رونمایی کرد. این محصول که در واقع اسپیکر قابل حمل بی‌سیم با کیفیت بالا است، امکان کنترل به‌واسطه استفاده از گوشی‌های هوشمند را برای کاربر فراهم می‌کند و صدایی ۳۶۰ درجه را در کنار قابلیت‌هایی مانند Google Cast، ایرپلی و DLNA پیش روی کاربران قرار می‌دهد. BeoSound ۲ به عنوان نسخه قدرتمند‌تر، از سه آمپلی‌فایر اضافه بهره می‌برد. این شرکت از تلویزیون جدید ۴K با عنوان BeoVision Horizon هم رونمایی کرد. این محصول، شرایط پخش محتویات را بر اساس وضعیت محیط پخش یعنی اتاق یا سالن شما تنظیم می‌کند. این تلویزیون با قیمت پایه ۳۳۰۰ دلار روانه بازار خواهد شد.

Nubia و گوشی برای عکاسی

Nubia به‌عنوان زیربرند ZTE، در نمایشگاه IFA ۲۰۱۶ از محصول جدید خود یعنی گوشی هوشمند Nubia Z۱۱ رونمایی کرد. این محصول از دوربین ۱۶ مگاپیکسلی (با کیفیتی هم‌پای دوربین‌های DSLR)، صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن تمام اچ‌دی، پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۲۰ و چهار (یا ۶) گیگابایت رم بهره می‌برد. این محصول از ماه سپتامبر با قیمت ۵۵۰ دلار برای نسخه ۴ گیگابایت رم و ۶۶۰ دلار برای نسخه ۶ گیگابایت رم به بازار عرضه می‌شود.

پاناسونیک

اگرچه بخش اعظمی از کنفرانس پاناسونیک در IFA ۲۰۱۶ به بحث درخصوص شهرهای هوشمند و قابلیت‌های ارتباطی درون منازل مربوط می‌شد، اما این شرکت از رونمایی محصولات الکتریکی و الکترونیکی هم غافل نشد. پاناسونیک در IFA ۲۰۱۶ از نسخه اولیه یک تلویزیون OLED جدید رونمایی کرد. علاوه بر این، DMP-UB۷۰۰ به‌عنوان بلوری پلیر جدید این شرکت هم پیش روی بازدیدکنندگان قرار گرفت.

دستبندهای هوشمند تام تام

شرکت TomTom نیز در نمایشگاه IFA ۲۰۱۶ از سه دستبند سلامتی جدید رونمایی کرد. اولین محصول تام‌تام که Touch نام دارد، دستبند سلامتی است که در ظاهر طراحی معمولی دارد، اما می‌تواند میزان چربی یا حجم عضلانی بدن را به کاربر نشان دهد. در کنار این این دستبند می‌تواند تعداد گام‌های طی‌شده، رهگیری وضعیت خواب و تعداد ضربان قلب را هم نمایش دهد. دو دستبند دیگر این شرکت در واقع به‌روزرسانی‌هایی برای سری Spark خواهند بود که رهگیری فعالیت‌ها را به واسطه استفاده از GPS، به شکلی پیشرفته و دقیق امکان‌پذیر می‌سازند. Touch با قیمت ۱۲۹ دلار از هشتم سپتامبر به بازار عرضه خواهد شد. این محصول از صفحه‌نمایش لمسی بهره می‌برد و در کنار قابلیت نمایش هشدارها روی گوشی‌های هوشمند، ضد آب بوده و باتری آن با یک بار شارژ برای پنج روز قابل استفاده خواهد بود. تام‌تام از راهکاری که «تحلیل مقاومت بیوالکتریکال» نام دارد برای سنجش حجم عضلانی و میزان چربی بدن بهره می‌برد. این دستبند، زمانی که سیگنال ارسالی برای رفتن به نیم‌تنه بالایی بدن و بازگشت به دستگاه نیاز دارد را اندازه‌گیری و بر این اساس، میزان چربی و حجم عضلانی بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

سایر برندها

فیت‌بیت که بزرگ‌ترین برند در حوزه دستبندهای هوشمند است در دسته دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی همیشه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما تنها چند روز پیش از آغاز نمایشگاه، این شرکت از دستبندهای جدید خود یعنی Flex ۲ و Charge ۲ رونمایی کرد. این شرکت تمرکز خودش را روی تشریح قابلیت‌های این دو دستبند الکترونیکی جدید گذاشت. هر چند هنوز از ال‌جی در نمایشگاه چیز جدیدی ندیده‌ایم، اما به ‌نظر می‌رسد این شرکت در IFA رونمایی از نسل سوم گوشی‌های سری فلکس را در دستور کار قراردهد. گزارش وب‌سایت فون‌آرنا هم حکایت از آن دارد که فلکس ۳ به صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰، تراشه اسنپ‌دراگون ۸۲۰، چهار گیگابایت رم، دوربین ۱۶ مگاپیکسلی و طراحی ماژولار تجهیز خواهد شد. ال‌جی پیش از آغاز IFA از سری جدید اسپیکرهای بلوتوثی هم رونمایی کرده بود. PH۱، PH۲، PH۳ و PH۴ اسپیکرهایی خواهند بود که احتمالا در این رویداد اطلاعات بیشتری از آنها دریافت خواهیم کرد. علاوه بر این، ال‌جی اعلام کرده سه تلویزیون جدید را در قالب تجهیز به تکنولوژی HDR و HLG رونمایی خواهد کرد.