نویسندگان: دارسی هیچکاک و مارشا ویلارد

مترجم: مهدی نیکوئی

منبع: کتاب حرکت به سمت پایداری

پایداری و انطباق فعالیت‌های اقتصادی با شرایط محیط زیست و جامعه یکی از مسائلی است که به مرور، توجه بیشتری را به سمت خود جلب خواهد کرد. با این حال، پایداری فقط مختص کسب‌وکارهای تولیدی نیست و فعالان حوزه خدمات هم بیش از پیش باید نسبت به آن حساسیت به خرج دهند. یکی از دلایل این موضوع، خطراتی است که آینده آنها را تهدید می‌کند؛ خطراتی که اگر از هم‌اکنون نسبت به آنها هوشیار نباشیم، نمی‌توانیم راه‌حل‌های مناسبی برای مهار پیامدهای آنها انجام دهیم.

بقای صنعت بیمه، به ارزیابی دقیق خطرات وابسته است. به همین دلیل جای تعجب ندارد که بیمه‌گرها اولین افراد و سازمان‌های خدماتی باشند که موضعی محکم در مقابل تغییرات آب و هوایی جهان اتخاذ کرده و برای حفظ پایداری تلاش کنند. هم «مونیخ ری» (که بزرگ‌ترین شرکت بیمه اتکایی جهان است) و هم «سوئیس ری» (که دومین شرکت بیمه جهان در این زمینه است) مطالعات خود را برای واکنش به این مساله آغاز کرده‌اند.

سوئیس ری به‌تازگی یک ویدئوی زیست محیطی ساخت که مردانی کت و شلوار پوش به در آغوش کشیدن درختان و گردش در طبیعت مشغول بودند. آنها در پایین این ویدئو این پیام را مخابره کردند که اکنون دقیقا همان زمانی است که باید برای به پیش بردن کسب‌وکارها و عاشق طبیعت بودن اقدام کنیم.

شرکت‌های بیمه را هیچ‌گاه به‌عنوان شوخ‌طبع‌های کسب‌وکار نشناخته‌ایم. پس چه عاملی باعث ساختن چنین کلیپ‌هایی شده است؟ جواب آن است که آنها ابرهای سیاهی را دیده‌اند که روی حوزه‌های عمده فعالیت‌شان سایه انداخته است. با توجه به آنکه انتظار می‌رود تکرار و شدت فجایع زیست محیطی و آب و هوایی افزایش یابد، بیمه‌گرها پیش‌بینی می‌کنند که در آینده زیان‌های زیادی را متحمل شوند و افراد بسیاری برای دریافت خسارت به سراغ آنها بیایند. برخی حتی نگران آن هستند که تغییرات آب و هوایی منجر به ورشکست شدن این صنعت شود.

همچنین انتظار می‌رود که تغییرات آب‌وهوایی به گسترش بیماری‌ها بینجامد. بیماری‌هایی که در گذشته به مناطق حاره‌ای و دورافتاده محدود بود (مانند مالاریا، ابولا، تب استخوان شکن و حتی زیکا)، با گرم شدن جهان در سراسر کره زمین انتشار خواهد یافت. گسترش این بیماری‌ها با افزایش سفرهای بین‌المللی تسهیل هم می‌شود. ویروس «نیل غربی» نشان داد که بیماری‌ها با چه سرعتی می‌توانند شیوع پیدا کنند. این ویروس در عرض ۲سال، تمام خاک ایالات متحده آمریکا را آلوده کرد. اگر بیماری‌ها باعث چند برابر شدن مرگ انسان‌ها شود، صنعت بیمه عمر چه خواهد کرد؟ چه اتفاقی می‌افتد اگر یک سوپر باکتری پدید آمده از زیاده‌روی ما در مصرف آنتی‌بیوتیک به یک منطقه پرجمعیت راه پیدا کند؟ نزدیک به ۴۰ درصد از درآمدهای شرکت بیمه سوئیس ری (Swiss Re) از بیمه عمر به دست می‌آید. به همین دلیل، آنها نیاز دارند که تا حد توان از روند منفی موجود و فعالیت‌های ناپایدار کسب‌وکارها جلوگیری کنند. آنها باید ریسک این اقدامات را به حداقل برسانند.

علاوه‌برآنکه میزان خسارت به دارایی‌ها افزایش یافته و امید به زندگی هم کاهش می‌یابد، سوئیس‌ری نگران ریسک‌های قانونی هم هست. شرکت‌های بیمه این روند را مشاهده می‌کنند که تغییرات آب‌وهوایی به‌زودی تبدیل به یک جنجال قانونی می‌شود و اقامه دعوی‌ها و شکایت‌های فراوانی در پی خواهد داشت؛ دقیقا مانند اتفاقاتی که در قرن گذشته و در تجارت پنبه نسوز و تنباکو روی داد. بسیاری از شرکت‌های بزرگی که آنها بیمه می‌کنند، تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای هستند و با شروع اقامه دعوی‌های جهانی درباره بی‌مسوولیتی آنها، شرکت‌های بیمه هم درگیر پرونده‌ها و جلسات طولانی دادگاه خواهند شد. سهامداران شرکت‌های بیمه هم شرایط ناآرامی تجربه می‌کنند و میزان تصمیم‌گیری‌های آنها افزایش یافته است که بسیاری از این تصمیمات درباره تغییرات آب‌وهوایی است. آنها همچنین در رویکردهای جدید خود مدیران بیشتری را نسبت به دوران گذشته، فاقد شرایط بیمه شدن می‌دانند و آنها را از ارائه خدماتشان محروم می‌کنند.

موسساتی مانند سوئیس‌ری از این طریق پیغام مهمی را به گوش مدیران کسب‌وکارهای جهانی رسانده‌اند: در صورتی که نسبت به تغییر روندهای آب‌وهوایی و گرمایش زمین، اقدام مناسبی انجام ندهند، مورد حمایت‌های قانونی شرکت‌های بیمه خود قرار نخواهند گرفت. با توجه به آنکه می‌توان در روندهای دادرسی، فقط مدیرها را مقصر اقدامات ناپایدار یک شرکت دانست، این موضوع بیش از پیش مورد توجه آنها قرار می‌گیرد.

در هر صورت، شرکت‌های فعال در صنعت بیمه، تنها فعالانی در محیط کسب‌وکار نیستند که از ناپایداری فعالیت‌ها آسیب خواهند دید. تهدیدهای بالقوه بسیاری وجود دارد که دیگر شرکت‌ها را هم تهدید می‌کند و نیازمند توجه آنها به این مسائل است. در حال حاضر بسیاری از مقاصد گردشگری ورزش‌های زمستانی هم باید نسبت به گرمایش کره زمین حساس باشند. هرچند شاید به تنهایی کارهای زیادی از عهده آنها برنیاید، اما دست کم می‌توانند نسبت به تهدیدهای آینده هوشیار باشند و اقداماتی مناسب برای کاهش ضربه‌های ناشی از آن انجام دهند. به عنوان مثال این مقاصد متوجه شده‌اند که هم‌اکنون هم طول فصل سرد سال به شدت کاهش یافته و ممکن است در آینده‌ای نزدیک هیچ نشانی از زمستان در مناطق آنها باقی نماند. در این صورت شاید آنها مجبور شوند به تدریج راه دیگری برای کسب درآمد پیدا کنند.

گاهی تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های ناپایدار می‌تواند غیرمستقیم هم باشد. به‌عنوان مثال، بسیاری از رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و پارکینگ‌های شهرهای کوچک و ییلاقی می‌توانند در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند؛ به‌ویژه شهرهایی که به‌دلیل داشتن یک دریاچه و ایجاد فضای مناسب برای ماهیگیران شهرت یافته بودند. آنها هم ممکن است نتوانند کار چندانی برای مقابله با این وضعیت انجام دهند اما دست‌کم می‌توانند نسبت به تهدیدها هوشیار بوده و پیش از وقوع حادثه به فکر چاره آن باشند.

nikoueimahdi@gmail.com