خبرگزاری مهر: وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به زودی نمایندگان ایرباس برای امضای قرارداد نهایی به ایران خواهند آمد، ابراز امیدواری کرد قبل از پایان سال ۲۰۱۶، هواپیماها وارد کشور شود. عباس آخوندی در یک برنامه تلویزیونی با موضوع «حمل و نقل» به ارزیابی اقدامات یک سال گذشته در حوزه‌های تحت نظارت خود پرداخت وگفت: در حوزه حمل و نقل بزرگ‌ترین اتفاق موضوع هوانوردی است؛ چراکه موفق شدیم در بحث ایرباس موضوع تامین مالی آن را نهایی کنیم که پیشرفت بسیار بزرگی است به‌طوری‌که قرارداد با ایرباس در مراحل نهایی قرار دارد. وی با اشاره به اینکه پس از ماه آگوست نمایندگان ایرباس به ایران خواهند آمد و قرارداد نهایی می‌شود، افزود: با این حال همچنان منتظر تاییدیه سازمان اوفک (OFAC)هستیم البته از آنجا خبرهای مثبتی رسیده است که به زودی مجوز اوفک داده خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه دو بار نمایندگان شرکت بوئینگ به ایران آمدند و پیشنهادهایی را ارائه کردند، تصریح کرد: مذاکرات به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم قبل از پایان سال ۲۰۱۶ هواپیماها وارد کشور شود. البته وی این نکته را نیز مد نظر قرار داد که عاملی در این بین وجود دارد که در کنترل ما نیست و آن اوفک است، چنانچه بوئینگ و ایرباس در اسرع وقت مجوز اوفک را بگیرند مسائل نهایی می‌شود.آخوندی در مورد رفتارهای کارشکنانه آمریکا در این قرارداد نیز گفت: ما موظف هستیم به مذاکرات تکیه کنیم و فضا، فضای مثبتی است و طرف‌ها تعهد کردند. البته سیاست دنیای پیچیده‌ای دارد و باید ببینیم در عمل چه می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اکثر خطوط راه آهن موجود یک خطه بوده‌اند، گفت: برای افزایش ضریب بهره‌وری ناوگان حدود ۲ هزار کیلومتر خط دوم و در بعضی جا‌ها خط سوم و چهارم اجرایی شده که با همین عدد می‌توان نرخ بهره‌وری را از ظرفیت ۲۵ میلیون تن به ۴۲ میلیون تن در سال افزایش داد. وی در مورد نوسازی و بازسازی خطوط شبکه ریلی کشور نیز گفت: برخی از این شبکه‌ها همچون خطوط جنوب ۶۰ سال است که بازسازی نشده‌اند که بازسازی اساسی ۷۲۶ کیلومتر آن مدنظر است و مقرر شده ۳۰۰ کیلومتر آن در سال جاری به اتمام رسد و مابقی سال آینده اجرایی شود. وی با بیان اینکه در حوزه مسافری بنا داشتیم چهره خطوط را عوض کنیم به‌طوری که بتوانند با دنیا رقابت کنند، گفت: اکنون در تهران پنج قطار پنج ستاره داریم و اخیرا‌ نیز سیستم کترینگ و آشپزخانه‌ای که استاندارد بین‌المللی داشت را افتتاح کردیم. وزیر راه و شهرسازی افزود: سال گذشته ۱۵۰ واگن بالای ۵۵ سال را از خط خارج کردیم و امسال هم ۳۵۰ واگن که عمری بالای ۴۵ سال دارند از رده خارج خواهد شد و امیدواریم سال آینده نیز قطارهای بالای ۳۵ سال را از خطوط خارج و قطارهای نو را جایگزین آنها کنیم. عضو کابینه دولت یازدهم ادامه داد: در مورد قطارهای سریع‌السیر که فناوری بالایی در حوزه ریلی دارند، نیز بعد از برجام قرارداد آن با چین بسته شده و پس از آن ال‌سی باز شد و کارگاه‌ها فعال شدند.به گفته وی، درحوزه ریل در سال جاری، ۸۲۰ کیلومتر خط جدید، ۶۳۰ کیلومتر خط حومه‌ای، ۳۰۰ کیلومتر نوسازی و بازسازی خطوط شبکه‌ای و ۲۸۰ کیلومتر بهسازی این خطوط را داریم.آخوندی با اشاره به اینکه ترانزیت ریلی طی یک سال اخیر سه برابر شده است ابراز امیدواری کرد که در سال جاری ۲۰۰ واگن باری جدید و ۲۳۰ واگن مسافری جدید و ۵۰ دستگاه لکوموتیو توسط بخش خصوصی افزوده شود. وی همچنین در مورد راه‌های روستایی گفت: ۸ هزارو ۹۰۰ کیلومتر راه روستایی ساخته شده یا روکش آسفالت شده است و با این حساب میزان دسترسی روستاییان به راه از ۸۵ درصد به ۹۱ درصد افزایش یافته که امیدواریم این رقم به ۹۵ درصد افزایش یابد.آخوندی به ظرفیت بنادر نیز اشاره کرد وگفت:ظرفیت بنادر کشور ۱۸۰ میلیون تن بود که اکنون با ۱۶ درصد افزایش به ۲۰۹ میلیون تن رسیده که البته این جدا از امکانات پشت بندری و تجهیزات مورد نیاز بوده است.وی با بیان اینکه در چابهار ظرفیت بندری ۵/ ۲ میلیون تن بود، گفت: فاز اول آن از طریق محل صندوق توسعه ملی با تسهیلات ۴۳۰ میلیون تنی سرمایه‌گذاری شده و ظرفیت آن در همین فاز به ۵/ ۸ میلیون تن افزایش یافته است و همزمان قرارداد با هندی‌ها بسته شده تا بندر چابهار، ورودی و کریدور جنوب به شمال شود.