دور زدن دلار در مبادلات تهران و سئول

گروه دیپلماسی: هفت ماه پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک؛ حال، یکی از مشکلات پیش روی برجام برچیده شده تا زمینه برای حل دیگر مشکلات باقیمانده نیز فراهم شود. در همین ارتباط، مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه تبدیل ارز کره‌جنوبی به یورو در معاملات تجاری با ایران را راه‌حل یکی از مشکلات اجرای برجام دانست و نوشت با این کار، شرایط لازم فراهم می‌شود که مشکل تبدیل برخی دیگر از ارزهای محلی و محدود خاص، به یورو نیز به‌طور کامل برطرف شود. کره‌جنوبی یکی از اصلی‌ترین خریداران نفت ایران است و تاکنون مبادلات دو کشور با «وون» صورت گرفته است.

کارشناسان معتقدند با توجه به محدودیت‌هایی چون امکان تبدیل واحد پول کره‌جنوبی به دلار آمریکا و همچنین تصمیم بانک مرکزی ایران برای عدم استفاده از دلار، این اقدام نوعی دور زدن دلار در مبادلات دو کشور و انجام معاملات تجاری با یک ارز معتبر به نام یورو است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، حمید بعیدی‌نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای، صبح جمعه در کانال تلگرامی خود پیرو این موضوع مهم، با انتشار مطلبی نوشت: «وزیر اقتصاد کره‌جنوبی رسما اعلام کرد که مبادلات با ایران از ۲۹ آگوست (روز دوشنبه هشتم شهریورماه) با یورو انجام خواهد شد.» بعیدی‌نژاد افزود: «این تصمیم گرفته شده است که براساس آن مبادلات تجاری دو کشور با یورو و در غیاب دلار انجام خواهد شد.» به نوشته او این اقدام، بسیاری از موانعی را که اکنون سر راه سرمایه‌گذاری تجارت با ایران وجود دارد هموار خواهد کرد و در این باره سه بانک «کپ هانا»، «شین هان» و «ووری» به‌عنوان بانک‌های حامی انتخاب شده‌اند.

این اقدام مهم که پیرو مذاکرات فشرده در قالب اجرای برجام انجام می‌گیرد یکی از موانع انجام معاملات با کره‌جنوبی را از میان برمی‌دارد. واحد پول کره‌جنوبی یا وون به دلیل اینکه از ارزهایی است که فقط در کره‌جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد براساس تصمیم این کشور طی دهه‌ها مبادلات اقتصادی با دیگر کشورهای جهان ابتدا ‌باید به دلار و سپس در صورت لزوم به ارز ثالثی مانند یورو تبدیل شود. بعیدی‌نژاد در ادامه درخصوص محدودیت‌های ارزی به دلار در روابط دو کشور نوشت: «درخصوص مراودات با ایران با توجه به محدودیت امکان تبدیل واحد پول کره‌جنوبی به دلار آمریکا و همچنین تصمیم بانک مرکزی ایران برای عدم استفاده از دلار، عملا امکان تبدیل وون کره به یورو در تبادلات تجاری ایران با کره‌جنوبی وجود نداشت و این به یک محدودیت در تبادلات تجاری دو طرف تبدیل شده بود بنابراین، با مذاکرات فشرده‌ای که در چارچوب برجام با فشار ایران طی ماه‌های گذشته میان آمریکا و کره‌جنوبی صورت گرفت، کره‌جنوبی توانست با موافقت آمریکا، برای اولین بار راهی فنی برای تبدیل وون کره‌جنوبی به یورو بدون وساطت مستقیم دلار پیدا کند.»

پیش‌تر مقامات سئول در نظر داشتند به جای تبدیل وون به یورو، از طریق یک مکانیزم باواسطه، یعنی انتشار اوراق مشارکت در بازارهای اروپایی و فروش آن به یورو، بدهی‌های خود به ایران را پرداخت کنند. بنابراین و به گفته حمید بعیدی‌نژاد، با این اقدام که به حذف یکی از مشکلات اجرای برجام در تبدیل یک ارز خاص به یورو می‌انجامد، شرایط لازم فراهم می‌شود که مشکل تبدیل برخی دیگر از ارزهای محلی و محدود خاص، به یورو نیز به‌طور کامل برطرف شود که این امر می‌تواند در سهولت تبادلات تجاری میان بازرگانان و شرکت‌های تجاری ایرانی با این کشورها نقش مهمی داشته باشد.

رزومه بانک‌های کره‌ای

به گفته مدیرکل وزارت امور خارجه، سه بانک «شین هان»، «کپ هانا» و «ووری» به‌عنوان بانک‌های حامی برای معاملات تجاری با ایران انتخاب شده‌اند.

شین‌هان بانک: این بانک از نظر تاریخی نخستین بانک کره است که با نام هانسئونگ بانک در سال ۱۸۹۷ تاسیس شد. این بانک در سال ۱۹۸۲ دوباره تاسیس شد و اکنون به همراه ججو بانک بخشی از گروه مالی شین‌هان محسوب می‌شود.

شین‌هان بانک کار خود را به‌عنوان یک کارآفرین کوچک با سرمایه ۲۵۰ میلیون وون و ۲۷۹ کارمند در سه شعبه آغاز کرد. اکنون این بانک به یک بانک بزرگ تبدیل شده است و براساس آمار سال ۲۰۱۳ دارایی کل این بانک ۶/ ۳۱۳ هزار میلیارد وون و کل سهام آن ۵/ ۲۸ هزار میلیارد وون است. این بانک از لحاظ رتبه‌بندی دومین بانک کره‌جنوبی محسوب می‌شود و هزار و ۲۶ شعبه دارد. در سال ۲۰۱۳ نیز در رتبه‌بندی ۱۰ بانک بزرگ آسیا، بانک شین‌هان در رتبه نهم قرار گرفت.

کپ‌هانا بانک: این بانک یکی از زیرمجموعه‌های گروه مالی هانا است. گروه مالی هانا یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کره‌جنوبی به‌شمار می‌رود. این بانک دومین ارائه‌کننده خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری در کره است. این گروه مالی در سال ۱۹۷۱ تاسیس شد و شعبه مرکزی آن در شهر سئول واقع شده است. براساس آمار سال ۲۰۱۴ دارایی کل این گروه مالی ۵/ ۳۰۴ هزار میلیارد وون است و در رتبه سومین بانک‌های بزرگ کره‌جنوبی قرار دارد. این گروه مالی دارای ۱۲ هزار و ۳۸۰ کارمند است.

ووری بانک: این بانک زیرمجموعه گروه مالی ووری است و در اصل در سال ۱۸۹۹ تاسیس شده است. این بانک در کشورهای بسیاری ازجمله چین، بنگلادش، اندونزی و هند فعالیت می‌کند. براساس آمار سال ۲۰۱۴ دارایی کل این بانک ۶/ ۳۳۶ هزار میلیارد وون بوده است. این بانک در رتبه نخست بانک‌های کره قرار دارد.

افزایش واردات نفت کره از ایران

در شرایطی که بهای نفت‌خام کاهش داشته است، واردات نفت کره‌جنوبی، بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام آسیا از ایران در ماه ژوئن (خرداد)، ۱۱۵ درصد افزایش داشته است. انتظار می‌رود واردات نفت خام کره‌جنوبی از ایران با امضای قرارداد جدید افزایش یابد. به گزارش رویترز، طبق اطلاعات اداره گمرک کره‌جنوبی، ماه ژوئن، سئول یک میلیون و ۴۰‌هزار تن نفت خام، یعنی روزانه ۲۵۴ هزارو ۶۵۳ بشکه، از ایران وارد کرده است که دوبرابر واردات ۴۸۵ هزار و۱۸۲ تنی سال قبل و پیش از رفع تحریم‌ها است. داده‌ها نشان می‌دهد کره‌جنوبی، پنجمین وارد‌کننده بزرگ نفت خام جهان، در نیمه اول سال جاری، ۶ میلیون و ۱۲۰ هزار تن معادل ۲۴۶ هزارو ۵۲۲ بشکه نفت خام در روز وارد کرده است. این میزان، تقریبا ۱۰۸ درصد بیشتر از ۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تن در همان دوره سال ۲۰۱۵ است.