گروه جهان: حضور تانک‌ها و نیروهای ویژه ترکیه در خاک سوریه موجب شده است برخی بگویند در سوریه جبهه جدیدی ایجاد خواهد شد. روزنامه هافینگتون‌پست در گزارشی نوشت: روز ۲۴ اوت ساعت ۴ صبح، حضور نیروهای ترکیه در سوریه موجب شد معادلات جدیدی در این کشور رقم بخورد. این حضور البته با حرف و حدیث‌هایی روبه‌رو بوده است. به‌ویژه اینکه رسانه‌های ترکیه نوشتند که آنکارا پیش از ورود به خاک سوریه با روسیه هماهنگی‌های لازم را انجام داده بود. ترکیه پس از کودتا رویه تازه‌ای در برابر سوریه اتخاذ کرد. برخی می‌گویند این رویه تازه از نزدیکی این کشور به ایران و روسیه حاصل شده است.

نزدیکی ترکیه به ایران و سوریه با واکنش تلویحی مقامات عربستان سعودی روبه‌رو شده است که احتمال می‌رود از معادلات سوریه حذف شود. به نوشته روزنامه هافینگتون‌پست ترکیه پس از کودتا سه راهکار داشته است: اولین راهکار این بوده که برای تامین منافع خود راسا اقدام کند. دومین رویکرد این بوده که خود را به ایران و سوریه نزدیک کند و در معادلات منطقه‌ای با این دو کشور همکاری کند. سومین راهکار نیز بازگشت به اولویت‌های سابق خود و همکاری با کشورهای متحد خود یعنی عربستان و آمریکا برای حل بحران سوریه است. اما کارشناسان می‌گویند با کودتا ورق در ترکیه برگشته است. واکنش نه چندان مطلوب آمریکا و عربستان سعودی به موضوع کودتا موجب شده است ترکیه به ایران و روسیه‌ای نزدیک شود که قویا کودتا را محکوم کردند. جورج فریدمن یکی از استراتژیست‌های آمریکایی می‌گوید: راهکار اول که همان متکی به خود بودن است همیشه جذاب است. ترکیه مجددا در حال بازسازی نهادهای سیاسی و اجتماعی خود است اما برای اینکه بتواند قدرت منطقه‌ای خود را حفظ کند نیاز به متحدانی دارد.

اتحاد با روسیه برای این کشور منطقی است. استراتژی درست این است که دو قدرت ضعیف‌تر با یکدیگر همکاری کنند تا سد راه قدرت بزرگ‌تر شوند. برای همین نزدیکی ترکیه به روسیه دارای منافعی است. ورود ترکیه به سوریه هر چند با واکنش دمشق همراه بود اما ترکیه و سوریه بر سر مبارزه با کردها اشتراک منافع دارند. حضور بایدن در ترکیه به این دلیل صورت گرفته است تا ترکیه را مجاب کند به مهم‌ترین نیروی زمینی آمریکا، یعنی کردها آسیب وارد نکند. اما همزمان با ورود بایدن خبر می‌رسد که ترکیه در جرابلس، هم نیروهای داعش و هم نیروهای کرد را هدف قرار داده است. البته این موضوع تنها نارضایتی آمریکا را به دنبال نداشته است. عربستان نیز جزو کشورهایی است که از ورود ترکیه به سوریه و قرار گرفتن در کنار روسیه ناراحت و نگران است. روزنامه شرق‌الاوسط در گزارشی نوشته است که ترکیه خطای بزرگی مرتکب و سرفصلی تازه در سوریه باز شده است. از نظر این روزنامه صف‌بندی‌های تازه‌ای در حال رقم خوردن است.

اعتقاد بر این است که قطر در ادامه سیاست‌هایش که اصرار به‌جدایی از عربستان دارد خود را به ترکیه نزدیک کند. ترکیه و قطر بر سر حمایت از اخوان‌المسلمین اشتراک نظر دارند. حضور ترکیه در سوریه موجب می‌شود گروه‌های مسلحی که گرایشات اخوانی دارند، تقویت شوند و این امر با منافع عربستان سعودی در تضاد قرار خواهد گرفت. همچنین بی‌توجهی واشنگتن به درخواست مداخله بیشتر این کشور در سوریه موجب شده است تا آمریکا در برابر خواست سوریه و ایران کوتاه بیاید و این کوتاه آمدن به این دلیل است که ایالات متحده به رهبری باراک اوباما قصد دارد تا پیش از پایان دوره‌اش کار داعش را در عراق و سوریه یکسره کند. برخی معتقدند نگرانی سعودی‌ها از نادیده گرفته شدن در تعیین سرنوشت سوریه و سهم بردن از آن، می‌تواند آنها را بر آن دارد که بر پشتیبانی خود از نیروهای مسلح مورد حمایت خود در سوریه بیفزایند حتی اگر این نیروها برای حفظ قلمرو خود یا کسب قلمرو بیشتر با نیروهای مورد حمایت ترکیه درگیر شوند. رسانه‌های سعودی در این چند روز نشان داده‌اند به شدت نگران حذف عربستان از معادلات سوریه هستند. زیرا تضعیف یا حذف داعش در سوریه موجب می‌شود جبهه‌بندی‌های تازه‌ای در این کشور صورت بگیرد که عربستان در آن نقشی نداشته باشد. سفر جان کری به عربستان و همزمان سفر پادشاه بحرین به ترکیه که به نوعی سفیر عربستان محسوب می‌شود این گمانه‌زنی را تقویت کرده است که عربستان قصد دارد تا اوضاع منطقه را از دست ندهد.