یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد بورس با عوامل غیربنیادی

شاخص کل بورس با رشد هفتگی 26/ 0 درصدی همراه شد. در هفته اخیر با وجود تشدید فشار فروش از سوی حقیقی‌ها، اما حمایت حقوقی‌ها مانع از افت شاخص شد. در هفته اخیر غلبه فضای اصلاحی افت 15 درصدی حجم و 25 درصدی ارزش معاملات نسبت به 20 روز ابتدایی مرداد را رقم زد. همچنان انتظار برای نشانه‌های پایداری قیمت‌ جهانی کالاها، تدریجی بودن خروج اقتصاد از رکود و رشد انتظارات بیشتر از واقعیات در کنار نرخ سود بالای دارایی‌های کم‌ریسک‌ (اوراق و نرخ سود بانکی) عامل فشار بر بازار سهام است. با این وجود تصویب امکان تسویه بدهی دولت به بانک‌ها از محل درآمدهای ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی توسط مجلس و پررنگ شدن چشم‌انداز یکسان‌سازی نرخ ارز عوامل خوش‌بینی به بازار سهام است. صورت‌های مالی سه‌ماهه شرکت‌های با سال مالی منتهی به شهریور نیز می‌تواند بر روند بازار تاثیر بگذارد.

تلاش ناکام دلار برای عبور از سقف؟

هر دلار آمریکا در پایان معاملات هفتگی با رشد ۱۲ تومانی (معادل ۳/ ۰ درصد) به نرخ ۳۵۴۸ تومان رسید. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته افت قیمت اونس طلای جهانی با آمار مناسب از اقتصاد آمریکا بر قیمت سکه فشار وارد کرد. در این شرایط با توجه به رابطه الاکلنگی سکه و ارز، بار دیگر افت قیمت سکه به رشد نرخ دلار کمک کرد. با این وجود دلار از شکستن سطح مقاومتی ۳۵۵۰ تومانی بازماند. قیمت اونس در بازار جهانی (تا ساعت تنظیم این گزارش) نسبت به ساعات پایانی معاملات روز پنج‌شنبه بیشتر بود، پایداری قیمت اونس در سطوح کنونی می‌تواند با حمایت از قیمت سکه در معاملات امروز، برخلاف پنج‌شنبه بر نرخ دلار فشار وارد کند. بر این اساس به‌نظر می‌‌رسد دلار همچنان با ادامه روند کم‌نوسان هفته‌های اخیر به حرکت در بازه ۳۵۳۰ تا ۳۵۵۰ تومان ادامه دهد.

سکه در انتظار سیگنال‌ «فد»

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی 9/ 0 درصدی همراه شد. روز پنج‌شنبه با وجود رشد 6 تومانی نرخ دلار، اما افت طلای جهانی افت 4 هزار تومانی سکه را رقم زد؛ آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا با رشد شاخص دلار (با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره) اونس طلا را به 1317 دلار (کمترین سطح در 4 هفته اخیر) رساند. اما رسیدن اونس به سطح مزبور در میانه معاملات طلای جهانی و پس از تعطیلی بازارهای داخلی صورت گرفت. روز جمعه نیز با وجود بازگشت طلا از سطح مزبور اما همچنان پایین‌تر از ساعات ابتدایی روز پنج‌شنبه بود. در بازار ارز نیز شاهد تداوم حبس بازه‌ای دلار در یک ماه اخیر در بازه 3530 تا 3550 تومانی هستیم، اما همچنان در بازار طلای جهانی شاهد شرایط انتظاری برای سخنرانی رئیس فدرال رزرو هستیم که می‌تواند بر قیمت سکه اثرگذار باشد.

بازگشت طلا از کف 4 هفته‌ای

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۲۶ دلار معامله شد. روز جمعه تشدید فضای احتیاطی پیش از سخنرانی جنت یلن با افت شاخص دلار، عامل حمایت از طلای جهانی شد. همچنین شناسایی کف قیمتی نیز توسط معامله‌گران پس از رسیدن اونس طلا در روز پنج‌شنبه به کمترین سطح در ۴ هفته اخیر (۱۳۱۷ دلار) روز گذشته عامل دیگر حمایت از طلای جهانی بود. روز پنج‌شنبه آمارهای مناسب اقتصادی آمریکا (رشد سفارش کالاهای بادوام بیشتر از پیش‌بینی و تعداد متقاضیان کار کمتر از پیش‌بینی‌ها) با تقویت چشم‌انداز مناسب اقتصادی آمریکا عامل رشد شاخص دلار شد. در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به سیگنال‌ها برای زمان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است؛ سخنرانی جنت یلن می‌تواند تصویر روشن‌تری از این اقدام ارائه دهد. این عامل در روزهای اخیر بازارهای سهام را نیز در حالت انتظاری فرو برد.

آغاز شیب نزولی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند93 (تسه9312) با افت هفتگی 9/ 6 درصدی همراه شدند. از ابتدای خرداد تا پایان مرداد شاهد رشد 22 درصدی «تسه»ها بودیم. اما با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان (فصل رونق مسکن) و تقویت سمت عرضه روند نزولی «تسه»ها از هفته اخیر رقم خورد. به این ترتیب شاهد بازگشت «تسه»ها از سطح 100 هزار تومانی و افت نرخ سود واقعی وام (با توجه به رابطه مستقیم نرخ سود و قیمت اوراق) به زیر 23 درصد هستیم. اما کماکان قرار گرفتن در فاز پیش‌رونق مسکن از ابتدای سال باعث رشد شتاب تقاضا شده است. در این رابطه، آمارها نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته با رشد 1/ 30 درصدی و قیمت مسکن با رشد 6/ 7 درصدی در همین دوره مواجه شده است؛ بنابراین افت شدید «تسه»ها دور از انتظار است.

نوسانات نفت با ابهام

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۷ دلار معامله شد. پیش از سخنرانی جنت یلن (عامل اثرگذار بر شاخص دلار) نوسانات اندک نفت رقم خورد. همچنان ابهامات در مورد احتمال توافق میان صادرکنندگان بزرگ نفتی در نشست غیررسمی اوپک در ماه سپتامبر عامل فشار بر نفت است. روز جمعه، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد که ایران با سایر اعضای اوپک برای بهبود بازار نفت همکاری خواهد کرد. اما پیش‌تر وزیر انرژی عربستان، خالد الفالح اعلام کرد که بازار نیاز چندانی به مداخله ندارد و مکانیزم بازار به سمت تعادل در حال حرکت است. کارشناسان معتقدند با توجه به حجم بالای کنونی تولیدات اوپک، اثرگذاری توافق بر بازار نفت مورد تردید است. همچنان نگرانی از حجم بالای تولیدات نفت با توجه به رشد ۵/ ۲ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت تجاری در هفته اخیر نیز عامل فشار بر نفت است.