لزوم توسعه قطار حومه‌ای برای تدوین برنامه کلان‌شهرها

علیم یارمحمدی، نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: وسعت زیاد و همچنین تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی در اطراف کلان‌شهرها، راه‌آهن را بر آن داشته تا برنامه‌های توسعه‌ای را برای شهرهای بزرگ تدوین و در دستور کارهای خود قرار دهد تا مردم در این مناطق بتوانند با استفاده از حمل‌ونقل ریلی به سهولت تردد کنند. به گزارش روابط‌عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علیم یارمحمدی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی.

با بیان اینکه مسوولان و تمام دست اندرکاران صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور باید با رویکرد مثبت برنامه‌های توسعه حمل‌و‌نقل ریلی را دنبال کنند، اظهار کرد: نمایندگان مجلس برای توسعه حمل‌ونقل کشور به خصوص صنعت ریلی و اینکه کشور به سمت و سوی کاهش آلودگی هوا و سرعت و ایمنی بالا در جابه‌جایی برسد، تلاش‌های بسیاری برای تحقق اهداف راه‌آهن دارند. نماینده مردم زاهدان در مجلس با بیان اینکه توسعه حمل‌ونقل ریلی بسیار ضرورت دارد، بیان کرد: با توجه به کمبود منابع مالی در این عرصه در صورتی که بتوانیم این بخش از حمل‌ونقل را برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران سوق دهیم، به مرور شاهد تحولات مثبتی در عرصه حمل‌ونقل ریلی به‌ویژه در بخش ترانزیت و در نتیجه بازارهای جهانی خواهیم بود. وی توسعه ریلی درون و برون شهر را نیازمند همکاری و تعامل بیشتر سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط با حمل‌ونقل دانست و افزود: توسعه خطوط حومه‌ای در کلان‌شهرها در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیرات مثبتی بر رشد اقتصاد ملی، حفظ محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت خواهد گذاشت و سهم حمل‌و‌نقل ریلی را در جابه‌جایی مسافر افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه استان‌هایی با ظرفیت بالای مسافر، باید از توسعه خطوط ریلی حومه‌ای بهره‌مند شوند، افزود: وسعت زیاد و تقاضا برای حمل‌ونقل ریلی در اطراف کلان‌شهرها، راه‌آهن را بر آن داشته تا برنامه‌های توسعه‌ای برای شهرهای بزرگ تدوین و در دستور کارهای خود قرار دهد تا مردم در این مناطق بتوانند با استفاده از حمل‌ونقل ریلی به سهولت تردد کنند.

نماینده زاهدان در مجلس اضافه کرد: با حرکت به سوی خصوصی‌سازی و واگذاری فعالیت‌ها به بخش‌خصوصی، به‌طور حتم شبکه حمل‌ونقل ریلی کشور به اهداف اصلی خود خواهد رسید. وی افزود: در چشم انداز توسعه حمل‌ونقل ریلی، توسعه خطوط ریلی و خطوط حومه‌ای به خصوص تهران به مقاصد مختلف هدف‌گذاری شده، بنابراین احداث و توسعه خط آهن کشور باید با سرعت بیشتری دنبال شود.