مترجم: سیده محبوبه حسینی

منبع: Entrepreneur

درک روندهای فعلی، کلید موفقیت کسب‌وکار نیست و در حقیقت اگر شما در حال برنامه‌ریزی هستید برای رشدی که بر پایه این حقیقت است که شما دانش کامل در مورد آنچه در حال وقوع است دارید، احتمالا شکست می‌خورید. روی رادار صدها کارآفرین دیگر قرار گرفته‌اند، ضربه زدن به آنها، چیزی بیشتر از یک شکست را نصیب شما نمی‌کند. در حال حاضر چیزی که اینجا اهمیت دارد توانایی تشخیص روندها نیست، بلکه توانایی پیش‌بینی روندهایی است که هنوز اتفاق نیفتاده‌اند. تمایل به اقدام کردن درزمانی که هرکس دیگری فکر می‌کند که شما دیوانه‌اید چیزی است که نبوغ را ایجاد می‌کند.

استیو جابز نمونه یک فرد نوآور بود. درحالی‌که مشاوران مدیرعامل شرکت اپل، به او برای تلاش درحرکت به سمت کسب‌وکارهای موسیقی و تلفن همراه اخطار دادند و در آن زمان صنعت موسیقی دیجیتال به دلیل دانلودهای غیرقانونی خدشه‌دار شده بود و دسترسی به اینترنت برای تلفن‌های همراه ضعیف و کم‌سرعت بود. او بر اساس آنچه در آن زمان محبوبیت داشت تصمیم‌گیری نکرد و چیزی که او می‌دانست محبوبیت در آینده بود.

در یک مثال از فقدان دوراندیشی، اینتل غول پردازنده کامپیوترهای شخصی، همه چیزهایی که کشش زیادی ندارند، به دست آورده و در بازار تلفن‌های هوشمند تسلیم شده است. این غول پردازنده، سیستم‌عامل‌های SOFIA و Broxton در حقیقت فرصت طراحی تراشه‌های آی‌فون را از دست داد و بر این عقیده بود که فروش آنها به‌اندازه‌ای نخواهد بود که هزینه‌های آنها را پوشش دهد. نیک وبر مشاور ارشد گفته که «شما می‌توانید همه بینش‌های موجود در جهان را داشته باشید اما اگر نتوانید آن را برای فهمیدن آنچه در آینده قرار است اتفاق بیفتد به‌کار ببرید، اساسا بی‌ارزش است». وبر می‌گوید که تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی فقط مختص شرکت‌های بزرگ با توان کافی در پرداخت هزینه عملیات عظیم انبار داده، نیست. او می‌گوید که این مساله برای شرکت‌های کوچک و متوسط بسیار قابل‌دسترس است.

«مقدار زیادی اطلاعات در خارج از شرکت و فقط در اینترنت وجود دارد، که شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای خود به آنها دسترسی پیدا کنید». در حقیقت بنگاه‌های کارآفرینی می‌توانند فقط با استفاده از یک مرورگر وب و یک صفحه گسترده به تفحص در تجزیه‌وتحلیل پیش‌بینی بپردازند. وبر اشاره می‌کند درحالی‌که شرکت‌های بزرگ پول زیادی را به تجزیه ‌و تحلیل‌های پیش‌بینی اختصاص می‌دهند، شرکت‌های کوچک‌تر می‌توانند تنها با یک بودجه کم و بدون تجهیزات پیچیده، به میزان زیادی به این قدرت دسترسی داشته باشند. وی اظهار می‌کند که «اطلاعات زیادی را شما می‌توانید از آمارهای صندوق بین‌المللی پول یا دیگر منابع به‌دست آورید.» «شما می‌توانید این اطلاعات را از اینترنت دانلود کنید و بفهمید که بسته‌های فرصت و رشد کجا قرار دارند.»

وبر روند پیش‌بینی را با بودجه‌بندی برای کارآفرینان کوچک مقایسه می‌کند. ابزارهای بودجه‌بندی پرهزینه به‌صورت طبیعی در دسترس هستند، اما همه‌چیزی که شما نیاز دارید یک صفحه گسترده و برخی راهنمایی‌های عمومی برای شروع است. «اگر شما هیچ بودجه‌ای ندارید من تضمین می‌کنم که می‌توانید جست‌وجو کنید که «چطور اعتبار به‌دست آورید و تا حد زیادی وضعیت مالی خود را بهبود دهید». همین مساله با تجزیه ‌و تحلیل پیش‌بینی همخوانی دارد. شما می‌توانید اطلاعات را دانلود کرده و تجزیه ‌و تحلیل ساده به‌کار ببرید تا مشخص کنید که آینده به کجا می‌رود، این به شما در اولویت‌بندی سرمایه‌گذاری خود برای اینکه در چه نوع محصولاتی سرمایه‌گذاری کنید یا چه کانالی را دریافت کنید، کمک خواهد کرد». هنگامی‌که یک کسب ‌و کار کوچک راه‌اندازی می‌شود یا یک کارآفرین می‌خواهد یک استراتژی بر مبنای پیش‌بینی ایجاد کند، به تجهیزات گران و انبار داده‌های عظیم نیاز نیست.

شرکت‌های بزرگ که موفقیت‌هایی در پیش‌بینی به‌دست آورده‌اند اغلب داده‌های خودشان را جمع‌آوری می‌کنند. اما دولت آمریکا بزرگ‌ترین جمع‌آوری‌کننده داده در جهان است و بسیاری از آنها آزادانه در دسترس هستند. با استفاده از داده‌هایی که در حال حاضر وجود دارند، می‌توانید شروع کنید.

شرکت‌های بزرگ معمولا اهرم‌های بسیار پیچیده مدل‌سازی داده و ابزارهای تجسمی را به‌کار می‌برند. اما شما به هیاتی از تحلیلگران برای تعیین جهت وزش باد نیاز ندارید. ابزار تجسم داده‌هاDTV مانند اینفوگرافیک، توانایی دیدن و درک داده‌ها را فراهم می‌کند و برای بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک مقرون‌به‌صرفه است. شما حتی می‌توانید از مجموعه دسکتاپ استاندارد خود و صفحات گسترده عمومی مانند اکسل برای شروع استفاده کنید.

پیش‌بینی به معنای دقیق نگریستن به آینده است و فرض این است که شما نمی‌خواهید صددرصد زمان خود را به آن اختصاص دهید. تلاش کنید بفهمید که چه چیزی رخ می‌دهد و چه چیزی می‌تواند از نتایج غیرمنتظره آن جلوگیری کند اما غیرمنتظره‌ها همیشه اتفاق خواهند افتاد. یک طرح ثانویه برای زمانی که پول کم می‌آورید، داشته باشید. داشتن یک منبع آماده برای دستیابی به پول برای تازه‌کارها همیشه ساده نیست.

بنابراین فعال باشید و بدانید که چه منابعی از دارایی‌های قابل‌نفوذ، برنامه‌های نظیر به نظیر، وام‌های شخصی یا دیگر انواع وام جایگزین، همیشه در دسترس هستند. وبر می‌گوید «هنگامی‌که شما نقشه می‌کشید ممکن است، شروع کنید به دانستن در مورد اینکه واقعا چطور پویایی‌هایی که شما در مورد آنها دوراندیشی کرده‌اید، محصولات و دسته‌بندی شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند و شما می‌توانید ایده بسیار دقیقی در مورد چگونگی تاثیرگذاری آن پویایی‌ها بر محصولات خود داشته باشید».

شما ممکن است مسیری را که دنبال می‌کنید، باور داشته باشید و شما ممکن است متقاعد شده باشید که آینده را می‌دانید اما هنوز بیشتر کارآفرینان با غریزه پیش می‌روند. تجزیه ‌و تحلیل‌های پیش‌بینی به شما امکان ایجاد دانشی را می‌دهد که قبلا وجود نداشته است و نقشه‌ای برای آینده ایجاد می‌کند.