گروه بازرگانی: روسای گمرک ایران و افغانستان برای ایجاد مسیر سبز گمرکی با محوریت ترانزیت به توافق اولیه رسیدند. به گزارش روابط‌عمومی گمرک ایران، این توافق در دیدار احمد رشاد پوپل رئیس‌کل گمرک افغانستان با مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران در تهران حاصل شد. با اجرایی شدن این توافق بندر چابهار به‌عنوان هاب کالاهای صادراتی و وارداتی افغانستان قلمداد خواهد شد و به تجار، فعالان اقتصادی و شرکت‌های حمل‌ونقل افغانستان اجازه خواهد داد در کمترین زمان ممکن و با تسهیلات ویژه‌ای کالاهای خود را از طریق بندر چابهار به داخل مرزهای سرزمینی و بالعکس ترانزیت کنند.

علاوه بر این زمینه‌ای فراهم خواهد شد که همزمان با رونق بندر چابهار شرایط بهتری برای فعالیت‌های اقتصادی در مرزهای دو کشور به‌خصوص میلک، ماهیرود و دوغارون در طرف ایران و هرات، نیمروز و فراه در طرف افغانستانی فراهم شود. همچنین شرایط برای فعالیت‌های اقتصادی در نیکشهر، قصرقند و سرباز بهبود خواهد یافت. مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران در این دیدار گفت: گسترش ارتباطات اقتصادی موجب پیوندهای عمیق‌تری میان دو کشور می‌شود. وی در ادامه با اشاره به وضعیت مرزهای گمرکی دوغارون، میلک و ماهیرود از رئیس گمرک افغانستان درخواست کرد تا در رابطه با روان‌سازی و رفع موانع تجارت در مرز ماهیرود اهتمام بیشتری بورزد.

همچنین رئیس‌کل گمرک ایران محور ترانزیتی هندوستان، ایران و افغانستان را یکی از بهترین کریدورهای ترانزیتی و بازدید عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان را از بندر چابهار حاکی از اهمیت راهبردی این بندر برای کشور افغانستان عنوان کرد. رئیس‌کل گمرک ایران تهیه پیش‌نویس جدید موافقت‌نامه گمرکی، مبادله الکترونیکی اطلاعات گمرکی، ایجاد دروازه‌های مشترک مرزی و اجرایی شدن کارنه تیر را از جمله محورهای مهم در توسعه مناسبات گمرکی میان دو کشور توصیف کرد. احمد رشاد پوپل، رئیس‌کل گمرک افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به اینکه هدف اصلی این دیدار ایجاد ارتباط تجاری و ترانزیتی مناسب با ایران است، اظهار کرد: ما باید برای رسیدن به این هدف سهولت‌های بیشتری ایجاد کنیم و این موضوع نیاز به تعامل بیشتر گمرکات با یکدیگر دارد.

وی افزود: موضوع تخلفات تجاری در تجارت دوجانبه بسیار مهم است و ما می‌توانیم از طریق تفاهم‌نامه این مشکلات را برطرف کنیم. رئیس‌کل گمرک افغانستان در ادامه با اشاره به اینکه انجام یک‌بار تشریفات گمرکی برای هر دو طرف کفایت می‌کند و طرف دیگر هم می‌تواند آن را قبول کند، از پیشنهاد اضافه کردن یک گمرک برای توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور خبر داد. وی آموزش را دیگر محور گفت‌وگوهای گمرکی دو کشور عنوان و تصریح کرد: خوشبختانه تاسیسات زیربنایی مناسبی در نقاط صفر مرزی دو کشور ساخته شده است. احمد رشاد پوپل در پایان با اشاره به پنجمین کمیسیون همکاری‌های مشترک ایران و افغانستان، چابهار را بهترین مسیر حمل‌ونقل توصیف و بیان کرد: در حال بررسی هستیم که ببینیم چطور دولت ما می‌تواند برای توسعه فعالیت‌ها در این بندر سرمایه‌گذاری کند.

از سویی استقبال افغان‌ها از نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک ایران و اقدام برای خرید ماشین‌آلات صنعتی کشورمان نشان داد افغانستان به زودی به بزرگ‌ترین بازار ایران در این حوزه تبدیل می‌شود. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، مدیر برگزاری نخستین نمایشگاه ماشین‌آلات صنعتی ایران در کابل در این‌باره گفت: تاکنون نمایشگاهی در خارج از کشور برای معرفی و عرضه ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی و تولیدی ایران برگزار نشده بود و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد برگزاری این نمایشگاه، کلید صادرات ماشین‌آلات و خطوط تولیدی کشور را زد. سیدعلیرضا صدرزاده با اشاره به تفاهم‌های انجام شده بین دو طرف، اظهار کرد: با توجه به نیازهای افغانستان، مقرر شد که ایران کارخانه‌های تولید آرد، فرآورده‌‌های لبنی، تولید بستنی و همچنین کارخانه‌های تولیدی برخی صنایع غذایی را در این کشور دایر کند. صدرزاده با بیان اینکه زمینه‌سازی برای‌ سرمایه‌گذاری مشترک در تولید برخی لوازم‌خانگی که تکنولوژی بالایی ندارند، موفقیت دیگری بود که در این نمایشگاه کسب شد، افزود: مسوولان افغانی به دنبال خودکفایی در تولید محصولاتی هستند که به سرمایه زیاد و تکنولوژی بالا نیاز ندارد و این نمایشگاه فرصتی را برای آشنایی افغان‌ها با ماشین‌آلات صنعتی ایران و تامین نیازهایشان فراهم کرد. این فعال صنعت نمایشگاهی عنوان کرد: در خلال برگزاری نخستین نمایشگاه ماشین‌آلات صنعتی برای افزایش صادرات ورق‌های فولادی ایران به افغانستان نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت و قرار شد فولاد مبارکه اصفهان، سهم خود را در بازار افغانستان افزایش دهد. صدرزاده در ادامه به تفاهم‌نامه‌های انجام شده در زمینه بسته‌بندی خشکبار اشاره کرد و گفت: افغانستان ظرفیت خوبی در تولید خشکبار دارد و در طول برگزاری نمایشگاه دو طرف تفاهم کردند که ایران کارخانه‌های ظروف بسته‌بندی را در افغانستان ایجاد کند. به گفته وی تامین نیازهای افغانستان در صنایع چوب و خرید ماشین‌آلات ایرانی این صنعت نیز از دیگر دستاوردهای نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک و خطوط تولیدی ایران در افغانستان بوده است. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه تجارت، نخستین نمایشگاه تخصصی صنایع کوچک و ماشین‌آلات تولیدی ایران در شهر کابل ۲۸ تیرماه با حضور ۳۵ شرکت توانمند ایرانی و ۱۰ شرکت صنعتی افغان در فضایی به مساحت هزار متر مربع در محل تالار اورانوس شهر کابل برگزار شد.