تعداد نوشتار ویکی‌پدیای فارسی از مرز 500 هزار گذشت

آی‌تی ایران: ویکی‌پدیای فارسی به مناسبت ۵۰۰ هزارمین مطلب، جشن جالبی در کتابخانه ملی ایران برگزار کرد. در این جشن که اکثر میهمانان آن ویکی‌نویس بودند آمارهای جالبی از این وب‌سایت مطرح شد. ویکی‌پدیای فارسی از آذر ماه ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز کرد. تعداد نوشتارهای این دانشنامه بعد از گذشت یک‌ سال به ۱۰۰۰ مقاله رسید. این روند ادامه‌دار شد و تا لحظه نوشتن این گزارش تعداد مقالات ویکی‌پدیای فارسی دقیقا ۵۰۱ هزار و ۳۵ است.

اگر بخواهیم سری به گذشته ویکی‌پدیای فارسی بزنیم، تعداد نوشتارهای این دانشنامه دو سال پس از فعالیت به ۱۰ هزار مقاله رسید. همچنین سال ۸۹ به ۱۰۰هزار مطلب و سال ۹۳ هم این عدد به ۴۰۰هزار نوشتار رسید و امروز ۵۰۰هزار مطلب را تجربه می‌کند که این آمار یعنی اگر این دانشنامه را در کتاب‌های ۵۰۰صفحه‌ای چاپ کنیم، ۱۰۸ جلد کتاب خواهد شد. ویکی‌پدیا برای همه از اهمیت خاصی برخوردار است و همین موضوع باعث شده تا وب‌سایت این دانشنامه ششمین وب‌سایت پربازدید جهان باشد. این رتبه از بازدید بیش از ۵۰۰ میلیون‌بار در ماه خبر می‌دهد. اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، می‌توان گفت در هر ثانیه ۸ هزار نفر از این سایت دیدن می‌کنند. در مطالب مختلف ویکی‌پدیا به ۵/ ۱ میلیون آدرس منابع منحصربه‌فرد لینک داده شده است. یکی از افراد کلیدی در این جشن محسن سالک بود. سالک که از قدیمی‌ترین ویکی‌نویسان و یکی از ۳۰ مدیر ویکی‌پدیای فارسی است، آمارهای جالبی را از این دانشنامه منتشر کرد. به گفته سالک، ویکی‌پدیای فارسی در میان ۲۸۳ زبان فعال دنیا رتبه ۱۸ را دارد و همچنین در آسیا رتبه ۶ به این دانشنامه اختصاص دارد. جالب است بدانید با وجود فعالیت‌های ویکی‌پدیای عربی اما این ویکی‌پدیای فارسی است که در خاورمیانه رتبه اول را در اختیار دارد. این رتبه نشان می‌دهد که ویکی‌پدیای فارسی هر لحظه در حال قدرت گرفتن است و هر روز بزرگ‌تر می‌شود. آمارها هم این موضوع را کاملا تایید می‌کنند.

به ویکی‌پدیای فارسی انتقادهای زیادی هم وارد است. انتقادهایی از جمله ویرایش نکردن سریع مطالب، گفته‌های غیرعلمی یا اثبات نشده و غلط‌های املایی که البته بسیاری از این انتقادها درست است، اما یکی از مهندسان فنی تیم ویکی‌پدیای فارسی دلایل این اتفاقات را توضیح داد. به گفته‌ این کارشناس کامپیوتر، کاربرانی که در ماه ژوئن بین ۱۰ تا ۲۵ ویرایش انجام داده‌اند ۵۶۷ نفر بوده‌اند. کسانی که بین ۲۵ تا ۱۰۰ ویرایش انجام داده‌اند ۲۶۸ نفر بوده‌اند و افرادی که بیش از ۱۰۰ ویرایش را انجام داده‌اند تنها ۹۸ نفر بوده‌اند. این تعداد بسیار کم یکی از دلایلی است که متن‌ها کمتر اصلاح شده‌اند، البته به این نکته هم باید توجه داشت که از میان مطالب ویکی‌پدیای فارسی حدود ۲۵۸هزار نوشتار ویرایش شده است. اما اگر هر مشکل فنی، انتقاد یا شکایتی داشتید می‌توانید این مشکل را از طریق ایمیل بررسی کنید. ایمیل پاسخ‌گویی به شما info-fa@wikimedia.rog است.