شانا: برخی از اعضای اوپک خواهان آغاز دوباره بحث درباره تثبیت تولید نفت این سازمان هستند.به گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، برخی منابع اعلام کردند با توجه به موفقیت ایران در بازستانی سهم خود از بازار، چند عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پیشنهاد آغاز دوباره گفت‌وگو درباره تعیین سقف تولید برای این سازمان را مطرح کرده‌اند. اعضای یاد شده که ونزوئلا، اکوادور و کویت جزو آنها هستند، امید دارند که بار دیگر برای هماهنگی تولید میان ١٤ عضو اوپک و تولیدکنندگان نفت غیر‌عضو آن، مانند روسیه، تلاش کنند.

پیش از این و در ماه آوریل سال جاری میلادی، کارشکنی عربستان به دلیل پافشاری این کشور درباره لزوم همراهی ایران با طرح تثبیت تولید، سبب شده بود گفت‌وگوی تولیدکنندگان نفت عضو و غیر‌عضو این سازمان در دوحه قطر با شکست رو‌به‌رو شود. برخی از اعضای اوپک اعلام کردند ممکن است در روزهای پایانی سپتامبر و در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر، بحث درباره تثبیت تولید نفت دوباره مطرح شود و در آن مقطع، ایران به هدف تولید روزانه چهار میلیون بشکه در روز نزدیکتر شده است.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، روز پنجشنبه (١٤ مرداد ماه) اعلام کرد الوخیو دل پینو، وزیر نفت این کشور، در تماس با محمد بارکیندو، دبیر کل اوپک، پیشنهاد گفت‌وگوی اعضای این سازمان برای هماهنگی در تولید نفت را مطرح کرده است. همچنین برخی منابع از احتمال دیدار ویلسون پاستور، وزیر نفت اکوادور، با بارکیندو در مقر اوپک در وین خبر دادند.منابع نزدیک به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز اعلام کردند عربستان و متحدان آن از هرگونه گفت‌وگو برای تعیین سقف تولید برای این سازمان، حمایت می‌کنند.

با این همه، به گفته برخی منابع اوپکی، احتمال دستیابی به توافق نهایی در حاشیه مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر، چندان بالا نیست و هرگونه تصمیم‌گیری درباره این مساله، به همراهی روسیه با آن بستگی دارد. در همین زمینه، وزارت انرژی روسیه جمعه، ١٥ مرداد ماه اعلام کرد: در مقطع کنونی، از سوی اوپک یا ونزوئلا برای برگزاری نشست کشورهای صادرکننده نفت، هیچ پیشنهاد رسمی به روسیه ارائه نشده است.