چرا رئیس‌جمهوری برنامه ششم را امضا نکرد

گروه خبر: سخنگوی دولت اعلام کرد: اگر آمریکایی‌ها از توافق انجام شده سر باز زنند مطمئنا خود را منزوی کرده‌اند چراکه جمهوری اسلامی ایران حقانیت خود را به اثبات رسانده است. محمدباقر نوبخت روز گذشته با حضور در باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به دستاوردهای برجام اظهار کرد: مخالفت‌های آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد، اما ۵ کشور دیگر به تناسب، همکاری‌های خود را با کشورمان ادامه می‌دهند، هرچند آنها هم یکدست نیستند؛ بنابراین این آمریکایی‌ها هستند که اگر روند خصومت با ایران را ادامه دهند منزوی خواهند شد چراکه جمهوری اسلامی ایران توانسته حسن نیت و حقوق واقعی بین‌المللی خود را به جهان ثابت کند. نوبخت همچنین گفت: اگر آمریکا با ظنی که نسبت به ایران دارد خصومت خود را ادامه دهد زمینه انزوای خود را فراهم کرده و ۵ کشور دیگر با او همکاری نخواهند داشت؛ چراکه طبق گزارش‌های بین‌المللی، ایران به‌عنوان کشوری دین‌مدار به تعهدات خود پایبند بوده است.

فرجام برجام

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، سخنگوی دولت در این نشست در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه رهبر معظم انقلاب روز دوشنبه با صراحت اعلام کردند که مذاکرات هسته‌ای با آمریکا بی‌نتیجه بوده است، دولت طبق فرمایشات رهبری برجام را چگونه تحلیل می‌کند؛ اظهار کرد: برجام و مذاکرات هسته‌ای، با موضوع آمریکا از آن جهت که این کشور پیشینه غیرقابل قبولی برای ملت ایران دارد، باید جداگانه بررسی شود. سخنگوی دولت در ادامه با بیان اینکه برجام توافق میان ایران با ۶ کشور است، خاطرنشان کرد: یکی از ۶ کشوری که ایران با آن به توافق رسیده آمریکا است و رابطه این کشور با ایران خصمانه بوده به همین جهت بخش قابل‌توجهی از تحریم‌های گذشته بیش از آنکه از سوی اتحادیه اروپا باشد از طرف آمریکا به ایران تحمیل شد. سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه فرجام برجام فقط رابطه با آمریکا تعریف نمی‌شود خاطرنشان کرد: کمتر از شش ماه از اجرای برجام می‌گذرد و یک میلیون بشکه‌ای را که سقف صادرات نفت بوده، توانستیم به دو میلیون و ۵۶۸ هزار بشکه در روز برسانیم، باید این میزان را در قیمت برابری ریال به دلار محاسبه کنیم تا مشخص شود از رفع تحریم به منابع ما چیزی اضافه شده یا خیر؛ به غیر از اعداد و ارقامی که از آن صحبت می‌کنیم به‌عنوان مثال ۷/ ۱ میلیارد دلار بعد از برجام از آمریکایی‌ها به‌خاطر منابعی که از پیش از انقلاب در اختیارشان بود را تحویل گرفتیم.

افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

او تاکید کرد: قصد ندارم بگویم در فضای پسابرجام چه اقداماتی را برای دستیابی به حقوقمان صورت دادیم اما وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که بیش از ۳ میلیارد و ۴۱۸ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران بعد از برجام افزایش یافته و ۲/ ۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای ۶ هزار مگاوات انرژی الکتریکی که در کشور باید ایجاد شود صورت گرفته است. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه بعد از برجام به برخی فرصت‌ها برای سرمایه‌گذاری رسیده‌ایم خاطرنشان کرد: رابطه خصمانه آمریکا با ایران غیرقابل پنهان است و ما قاطعانه از بیانات مقام معظم رهبری درباره کشوری که نمادی از خصومت است تقدیر می‌کنیم.

دلیل امضای نوبخت پای برنامه ششم

بخش دیگری از سخنان روز گذشته سخنگوی دولت در باشگاه خبرنگاران جوان به موضوع لایحه برنامه ششم اختصاص داشت.

نوبخت در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه برخی مجلسی‌ها می‌گویند لایحه برنامه ششم که به مجلس شورای اسلامی ارائه شده برخلاف معمول با امضای شما بوده نه شخص رئیس‌جمهور و علت آن چیست، گفت: کلیات برنامه ششم به مجلس نهم تقدیم شد و با بحث و بررسی در کمیسیون تلفیق تصویب شد. سخنگوی دولت با بیان اینکه چون فرصت تصویب این لایحه در جلسات علنی مجلس نهم نشد، به مجلس دهم رسید، اظهار کرد: دولت باید قانونا مجموعه‌ای از لوایحی را که از مجلس گذشته وجود داشت به مجلس جدید هم ارائه می‌داد که یکی از این لوایح برنامه ششم بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان اینکه ما الان دو نوع حکم داریم، اظهار کرد: یک حکم دائمی است که به مجلس ارائه دادیم و یک حکم نیز فقط مختص این پنج سال است که آن را هم به مجلس ارائه داده‌ایم. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه علاوه‌بر این احکام اسنادی را نیز ارائه دادیم که مشخص می‌کند از سال ۹۵ تا ۹۹ هر سال چه برنامه‌ها و سیاست‌هایی را دنبال خواهیم کرد، گفت: اما مجلس اعلام کرد احکام مورد نیازی که دولت ارائه داده برای آنکه مشابه با برنامه‌های قبلی باشد، باید اهداف و منابع آن کاملا مشخص شود. او تصریح کرد: بر این اساس به احترام مجلس ویرایش جدیدی از آن برنامه را با همان الگوریتم سنتی که اهداف و منابع نیز کاملا مشخص باشد، در اختیار مجلس قرار دادیم، مجلس می‌خواست همان روش سنتی و قبلی را داشته باشد، بر این اساس این ویرایش جدید را طی توافقی که با رئیس مجلس داشتیم، ارائه کردیم. سخنگوی دولت افزود: بنابراین آنچه ما تقدیم مجلس کردیم لایحه برنامه نیست چراکه آن را قبلا ارائه داده بودیم، بلکه این ویرایشی با همان سیاق و ساختاری است که برنامه‌های سنتی ما دارند. برنامه ششم باید از ابتدای امسال و شروع کار مجلس جدید اجرا می‌شد اما به تاخیر افتاد. در هر صورت ما به مجلس احترام گذاشتیم و بنده به‌عنوان مسوول سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور آن را امضا کردم، باید گفت که چنین سخنانی راهی برای رشد کشور نخواهد بود.

بررسی آزمون استخدامی

در ادامه این نشست، نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد دستور رئیس‌جمهوری برای تعویق آزمون استخدامی و بررسی بیشتر درباره تبعیض جنسیتی از ارائه گزارشی در این رابطه به رئیس‌جمهوری خبر داد. وی در ادامه به بخشی از آمارهایی در رابطه با موضوع مذکور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر از مجموع ۱۶ تا ۱۷ هزار فرآیند استخدام ۲ هزار و ۹۰۰ مورد به اشتغال بانوان، ۴ هزار و ۹۰۰ مورد به استخدام در قوه قضائیه و حدود ۱۱ هزار شغل دیگر هم به تفکیک بانوان و آقایان خواهد بود که از این ۱۱ هزار شغل بیشترین درصد آن به بانوان اختصاص خواهد یافت که در رابطه با اشتغال در زمینه پرستاری است. سخنگوی دولت ادامه داد: پس از احراز گزارش مذکور از سوی رئیس‌جمهوری اجازه آزمون در این زمینه صادر می‌شود، این موضوع به سرعت در حال رسیدگی است.

گمانه‌زنی در مورد فریدون

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آخرین خبرها از وضعیت آقای «حسین فریدون» دستیار ویژه رئیس‌جمهور چیست و آیا برای وی پرونده‌ای در قوه قضائیه تشکیل شده، گفت: تا جایی که بنده در این خصوص می‌توانم اظهارنظر کنم همین گمانه‌زنی‌هایی است که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد. سخنگوی دولت ادامه داد: امیدواریم گمانه‌زنی‌هایی که برخی رسانه‌ها با نگاه‌های سیاسی خودشان ارائه می‌کنند صحت نداشته باشد. موضوع به سرعت در حال رسیدگی است.