خبرگزاری مهر: مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از تغییر در شیوه پذیرش تضامین صادراتی کشورهای دنیا خبرداد و گفت: ایران به اروپایی‌ها خطوط اعتباری کوتاه‌مدت ۶ ماهه و یکساله می‌دهد.

سیدکمال سیدعلی از کاهش کارمزد ارائه پوشش بیمه‌های صادراتی خبرداد و گفت: با کاهش نرخ کارمزد ارائه پوشش‌ بیمه‌های صادراتی، شرایطی که در ارتباط با پوشش بیمه‌ها صورت گرفته است، در دو سه ماه اخیر ۹ برابر سه ماه اول سال گذشته بوده است؛ بنابراین امیدواریم تا پایان سال، نزدیک به ۲ میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای داشته باشیم. مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: پوشش بیمه‌های صادراتی در سال ۹۳ معادل ۷۰۰ میلیون دلار بوده که در سال ۹۴ نیز به یک میلیارد دلار رسیده است؛ اما اکنون پیش‌بینی ما این است که ۲میلیارد دلار پوشش بیمه‌ای داشته باشیم؛ بنابراین به‌رغم اینکه صادرات رشد نداشته، پوشش‌های بیمه‌ای ما مجددا فعال می‌شود و امیدواریم اهداف صندوق برای ارائه محصولات جدید در سال جاری، منجر به صدور ضمانت‌نامه‌های مستقیم به خارج از کشور شود. وی درخصوص روش‌های تامین مالی بخش صادرات نیز تصریح کرد: صندوق شیوه‌های تامین مالی جدید را انجام می‌دهد؛ اما تغییراتی در شیوه پذیرش تضامین صورت گرفته و برای بازارهایی که توجیه فنی- اقتصادی برای ما داشته باشد، کار پررنگ تر ادامه می‌یابد، یعنی ایران از این پس در پذیرش تضامین صادراتی تغییر جهت داده و هدفدار کار را دنبال می‌کند. در گذشته تضامین دولت در بسیاری از کشورهای ضعیف نیز ارائه شده است، در حالی که اکنون سعی ما بر این است که کشورهایی را تامین مالی داشته باشیم که حتی اگر ضمانت‌نامه دولت را می‌گیریم، آن دولت توانایی بازپرداخت اقساط را داشته باشد؛ پس با چشم بازتر عمل می‌کنیم.

سید علی گفت: البته گسترش صادرات خود موتور محرک اقتصاد کشور است؛ همین‌طور اشتغال را افزایش می‌دهد، پس ما امیدواریم به هر حال شرایط برجام اجرایی و اگر سیستم بانکی فعال شود، حرکت‌های خطوط اعتباری ما نیز فعال خواهد شد و خطوط اعتباری سریع‌تر گشایش می‌یابد. البته ما از کشورهای اروپایی عمدتا خطوط اعتباری دریافت می‌کنیم، اما در برخی کشورها که صادرات پسته، فرش و کالاهای سنتی ما رونق دارد، خطوط اعتباری کوتاه‌مدت ۶‌ماهه و یکساله هم می‌دهیم.