یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تداوم روند کم‌نوسان شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد اندک ۵۳ واحدی (۰۷/ ۰ درصدی) همراه شد. روز گذشته همچنان شاهد حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای شاخص‌ساز از جمله «اخابر» و «وغدیر» بودیم اما حمایت‌ها نسبت به شنبه کمرنگ‌تر بود. روز گذشته اخبار مثبت از جمله بازگشایی نماد «فخوز» با تعدیل مثبت (۵۶۵ درصدی) سودآوری و اعلام افزایش سرمایه نماد «وبملت» این دو نماد در کنار «رمپنا» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. با این وجود همچنان نبود محرک جدی، با توجه به‌صورت‌های مالی نه چندان مناسب شرکت‌ها و زمانبری اثرگذاری عوامل بنیادین مثل کاهش نرخ سود بانکی و گشایش‌های بین‌المللی بر سودآوری شرکت‌ها در کنار ابهامات در مورد اقتصاد جهانی تردیدهایی را در بازار به وجود آورده است. اما ارزنده شدن سهام و قرار داشتن نزدیک به کف تکنیکال ۷۲ هزار واحدی معامله‌گران پرریسک‌تر را برای خرید ترغیب می‌کند.

بازار ارز

حرکت با احتیاط دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد اندک ۳ تومانی همراه شد. روز گذشته دلار برای ششمین روز از ابتدای تیر بالاتر از سطح ۳۵۰۰ تومانی قرار گرفت. رشد نرخ حواله‌ای درهم، با توجه به برابری دلار و درهم، نرخ دلار را با رشد همراه کرد. روز یکشنبه نیز عوامل حمایتی دلار را تا سطح ۳۵۱۵ تومان رساندند. اما شناسایی سود معامله‌گران در سطح مزبور، با افزایش عرضه معامله‌گران، دلار را به مسیر نزولی وارد کرد. بنابراین روز گذشته، شاهد کم واکنشی دلار به رشد درهم بودیم. امری که بر احتیاط معامله‌گران در سطوح کنونی تاکید دارد. علاوه بر اینکه در ماه‌های اخیر با رسیدن دلار به سطح ۳۵۰۰ تومان، افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها دلار را پایین‌تر از سطح مزبور قرار می‌داد. همچنان در صورت مقاومت سطح ۳۵۰۰ تومانی، انتظار می‌رود کف بالاتر برای دلار نسبت به کف پیشین تشکیل شود.

بازار سکه

کم‌واکنشی سکه به طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان معامله شد. با وجود رشد اندک نرخ دلار،‌ افت اونس طلای جهانی قیمت سکه را با خود همراه کرد. روز گذشته افزایش ریسک‌پذیری معامله‌گران اونس طلای جهانی را با افت همراه کرد. اما همچنان شاهد حمایت سطح ۱۳۵۰ دلاری از اونس به دلیل چشم‌انداز نامشخص اقتصاد جهانی هستیم. همچنین روز گذشته، رشد نرخ دلار و تداوم آن بالای سطح روانی ۳۵۰۰ تومانی خوش‌بینی‌ها به حمایت دلار از سکه را تقویت کرد. علاوه بر خوش‌بینی به بازارهای اثرگذار، بازگشت تقاضای مناسبتی سکه با اتمام ماه رمضان نیز عامل حمایتی دیگر سکه است. بنابراین روز گذشته شاهد کم‌واکنشی سکه به افت اونس طلای جهانی بودیم. امری که حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را کمتر کرد.

بازار طلای جهانی

فشار دوجانبه بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۳۵۷ دلار معامله شد. حرکت معامله‌گران به سمت دارایی‌های پرریسک‌تر و رشد شاخص دلار (با افت ین و آمار مناسب اشتغال آمریکا) عوامل فشار بر طلا بودند. احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی روز گذشته عامل حمایت از بازارهای سهام بود. آمارهای نامناسب اقتصادی آسیا (نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌های چین و افت سفارش ماشین‌آلات کمتر از پیش‌بینی‌های ژاپن) و نگرانی‌ها در مورد اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا احتمال تشدید سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی را تقویت کرده است. همچنان با وجود آمار مناسب اشتغال آمریکا، روند افزایش نرخ بهره آمریکا به دلیل ابهام موجود در بازارهای جهانی نامشخص است. تداوم چشم‌انداز نامشخص اقتصاد جهانی در هفته‌های اخیر حمایت سطح ۱۳۵۰ دلاری را به وجود آورده است.

بازار اوراق مسکن

مقاومت سطح90 هزار تومانی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۵/ ۱‌درصدی همراه شد. پس از رسیدن قیمت اوراق به بیشترین سطح در ۲۰ ماه گذشته (از آبان ۹۳) در روز یکشنبه، دیروز شاهد کاهش قیمت اوراق بودیم. افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به دنبال دارد. نرخ سود واقعی وام هم اکنون در سطح ۷/ ۲۲ درصد قرار گرفته است. کاهش نرخ سود وام رقیب (صندوق‌های سپرده بانک مسکن) انتظارات برای کاهش نرخ سود وام اوراق را تقویت کرده است. این عامل در کنار رشد غیرتورمی مسکن احتیاط معامله‌گران برای خرید در قیمت‌های کنونی را تقویت کرده است. امری که مقاومت سطح ۹۰ هزار تومانی را در برابر اوراق در بیش از یک سال اخیر رقم زده است. با این وجود بازگشت تقاضا پس از ماه رمضان و قرار داشتن در فصل رونق مسکن می‌تواند «تسه»ها را در سطح کنونی حفظ کند.

بازار نفت

آغاز هفته نفت در مسیر نزولی

دیروز ساعت ۱۶، هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۴۴ دلار معامله شد. کند شدن روند کاهشی تولیدات آمریکا و نگرانی‌ها نسبت به اقتصاد آسیا عامل فشار بر قیمت نفت است. آمارهای نامناسب اقتصاد ژاپن و پیش‌بینی کارشناسان از کاهش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم چین (پیش از انتشار آمار رسمی روز پنج‌شنبه) عوامل فشار بر نفت هستند. همچنین با وجود تداوم روند کاهشی تولیدات آمریکا، اما کند شدن این روند (افزایش تعداد دکل‌ها) و حجم بالای ذخایر موجودی نفت تجاری آمریکا (بالاترین میزان در تابستان در ۱۰ سال اخیر) نگرانی‌هایی را برای تداوم مازاد عرضه به وجود آورده است. رشد تولیدات اوپک (افزایش ۲۵ درصدی حجم تولیدات ایران) و روسیه و همچنین بازگشت تولیدات کانادا نیز بر نفت فشار می‌آورند. با این عوامل فشار تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز صعودی قیمت نفت به کمترین سطح در ۴ ماه اخیر رسیده است.