قهرمانی با مساوی!

گروه ورزش: پرتغال توانست برای اولین‌بار قهرمان یورو شود. این تیم در یک بازی دراماتیک و در شبی که رونالدو را در اوایل بازی به دلیل آسیب‌دیدگی از دست داده بود، در نهایت و در وقت‌های اضافه بازی توانست تاریخ‌ساز شود و فرانسه میزبان را در حضور انبوه تماشاگرانش شکست داده و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پرتغال که در بسیاری از بازی‌های این تورنمنت بازی‌های خود را با تساوی به پایان رسانده بود به شکل عجیبی خود را به فینال رساند. اما جدا از این موضوع بسیاری از کارشناسان ورزشی معتقد بودند یورو۲۰۱۶ کیفیت مناسب را نداشته است. اوتمارهیتسفلد سرمربی سابق بایرن مونیخ و تیم ملی سوییس یکی از کسانی است که از کیفیت پایین این مسابقات صحبت کرده است: «برگزاری یورو با ۲۴ تیم باعث شد تا تیم‌های کوچکی به یورو بیایند و تیم‌های کوچک چیزی که یاد می‌گیرند و بسیار اهمیت دارد طرز دفاع کردن است. این جام‌ملت‌ها بسیار دفاعی‌تر و خشک‌تر از جام‌ملت‌های گذشته بود. در واقع، حسرت ما از این است که این تیم‌های کوچک این جام را تدافعی کرده‌اند.» به هر صورت تیمی مثل پرتغال که در مرحله گروهی به‌عنوان تیم سوم به مرحله حذفی آمد و آرام آرام شکل تیمی خود را یافت، در نهایت هم قهرمان شد. این قهرمانی بازتاب زیادی در رسانه‌ها و افکار عمومی و فوتبال‌دوستان جهان داشته است.

این لحظات را نمی‌توانم فراموش کنم

فرناندو سانتوس، سرمربی پرتغال از قهرمانی در یورو ۲۰۱۶ ابراز خوشحالی کرد و لحظاتش را فراموش‌نشدنی توصیف کرد: «این لحظات فراموش‌نشدنی هستند. دوست دارم امشب تمام نشود و در کنار بازیکنان از این اتفاق لذت ببرم. در نیمه دوم وقتی ادر روی نیمکت بود و به او گفتم که باید به زمین برود، او به من گفت قطعا گلزنی خواهم کرد. خیلی برای او خوشحالم. برای تیم خوشحالم که توانست به این موفقیت بزرگ برسد. از تمام مردم پرتغال که در طول جام حامی ما بودند، تشکر می‌کنم. از دست دادن رونالدو در دقایق ابتدایی برنامه ما را به‌هم ریخت. او بازیکنی است که می‌تواند خیلی زود مشکل تیم را حل کند و گلزنی کند. رونالدو بعد از مصدومیت نیز در کنار ما روی نیمکت حضور داشت و نشان داد کاپیتان فوق‌العاده‌ای است.»

هیچ حرفی ندارم اما استعفا نمی‌دهم

در سوی مقابل نیز دیدیه دشان، سرمربی فرانسه حرفی برای گفتن نداشت: «همه ما فرانسوی‌ها فرصت خیلی خوبی برای قهرمانی در یورو را در خانه از دست دادیم. هیچ حرفی برای گفتن ندارم و فقط باید افسوس بخورم. فقط ناامیدی در تیم ما حکمفرما است. خیلی وقت می‌برد تا بتوانیم این بازی را هضم کنیم. با هم بردیم، با هم ناراحت شدیم و در کنار هم باختیم. خیلی خوب بود که می‌توانستیم در خانه به قهرمانی برسیم و از این فرصت بزرگ استفاده کنیم که موفق نشدیم. درباره حضورم در تیم ملی فرانسه نیز باید بگویم که تا ۲ سال آینده قرارداد دارم و در تیم ملی می‌مانم و استعفا نخواهم داد.»

خوشحالی زاید الوصف رونالدو

رونالدو کاپیتان پرتغال پس از اولین قهرمانی تیم ملی کشورش در یک تورنمنت بزرگ در پوست خود نمی‌گنجد: «ما فرانسه را شکست دادیم و از این بابت بسیار خوشحالم. اکنون یکی از شادترین لحظات دوران بازیگری من است. من همیشه گفته بودم که دوست دارم به‌همراه تیم ملی کشورم نیز جام ببرم و تاریخ‌ساز شوم و الان این کار را کردم. خدا را شکر می‌کنم که همه‌چیز بر وفق مراد ما پیش رفت. این قهرمانی چیزی بود که من از مدت‌ها پیش به‌دنبالش بودم. پس از آن فینال یورو ۲۰۰۴ که آن را (در خانه به یونان) باختیم، من از خدا خواستم که یک‌بار دیگر این فرصت را به من بدهد تا شانسم را برای قهرمانی اروپا امتحان کنم.»

واکنش کی‌روش و مورینیو

سرمربی تیم ملی ایران، قهرمانی پرتغال در یورو را تبریک گفت. کارلوس کی‌روش در پیامی عنوان کرد: «چه دستاورد تاریخی برای تیم ملی پرتغال رخ داد. پیروزی مقابل فرانسه در شرایط سختی اتفاق افتاد. به پرتغال تبریک می‌گویم. به تیم ملی پرتغال تبریک می‌گویم.» اما ژوزه مورینیو سرمربی پرتغالی منچستریونایتد نیز با گذاشتن یک پست در شبکه‌های اجتماعی به قهرمانی تیم ملی کشورش، واکنش نشان داد: «اگر شما می‌‌خواهید سری به کشور قهرمان جام ملت‌های اروپا بزنید، ازپرتغال دیدن کنید.»

انتقاد شدید از پرتغالی‌ها

سبک بازی پرتغال و قهرمانی آنها صدای برخی از کارشناسان دنیای فوتبال را درآورده است. مهمت شول، بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال آلمان از سبک بازی قهرمان جدید قاره سبز انتقاد کرد: «نمی‌دانم که آیا حالا با قهرمانی پرتغالی‌ها می‌توانم خوشحال باشم یا نه اما این را می‌دانم که سبک بازی پرتغالی‌ها چیزی نیست که آینده فوتبال باشد چون فقط دنبال نتیجه‌ است. آنچه پرتغالی‌ها در زمین انجام دادند، مرا به یاد چلسی در فینال لیگ قهرمانان اروپا انداخت. همان بازی که دفاع اتوبوسی داشتند و در مونیخ قهرمان شدند.»

پاداش قهرمانی پرتغال چقدر است؟

اتحادیه فوتبال اروپا قبلا میزان پاداش تیم قهرمان را مشخص کرده بود و به این صورت تیم قهرمان رقابت‌ها هشت میلیون یورو به اضافه پاداش‌هایی که در مراحل قبلی کسب کرده، دریافت خواهد کرد اما این همه دریافتی بازیکنان پرتغال نیست. سایت نشریه پرتغالی «آبولا» در گزارشی خبر داد که هر یک از بازیکنان پرتغال بابت این قهرمانی پاداشی ۳۰۰ هزار یورویی دریافت خواهند کرد. این پاداش هم نتیجه جلسه بین کاپیتان‌های پرتغال با سران فدراسیون فوتبال این کشور بوده است.

بهترین بازیکنان یورو

کارشناسان یوفا بعد از بررسی‌های خود دیمیتری پایت را به‌عنوان ارزشمندترین بازیکن این دوره از رقابت‌ها اعلام کردند. او بالاتر از هموطن خود آنتوان گریزمان و گرت بیل به این مهم رسید. همچنین روی پاتریسیو، دروازه‌بان پرتغال نیز بالاتر از مانوئل نویر به‌عنوان بهترین دروازه‌بان یورو ۲۰۱۶ انتخاب شد. این دروازه‌بان در طول جام خصوصا در بازی برابر فرانسه درخشش خوبی داشت. از سوی دیگررناتو سانچس ۱۸ساله که عضو تیم پرتغال بود عملکرد بسیار خوبی در یورو داشت و توانست به‌عنوان پدیده این رقابت‌ها معرفی شود. سانچس که از بنفیکا به بایرن مونیخ پیوسته است، بالاتر از کینگزلی کومان وینگر تیم ملی فرانسه و رافائل گوریرو مدافع تیم ملی پرتغال این جایزه را دریافت کرد و عنوان پدیده یورو را به خود اختصاص داد.