گروه جهان: در جریان اعتراضات علیه تیراندازی ماموران پلیس به سیاه‌پوستان، در دالاس تیراندازی‌هایی رخ داد که به کشته شدن پنج نفر از نیروهای پلیس انجامید. وضعیت چند مامور مجروح دیگر نیز وخیم اعلام شده است. بر این اساس گفته می‌شود احتمالا آمار کشته شده‌های نیروهای پلیس افزایش یابد.

به گزارش رویترز، با کشته شدن دو سیاه‌پوست غیرمسلح، دوباره ایالت‌های مختلف آمریکا شعله‌ور شده است. در این راستا خبرگزاری سی‌ان‌ان گزارش داد در جریان تظاهرات اعتراضی در نیویورک نیز چند نفر بازداشت شده‌اند. اعتراضات عمدتا مسالمت‌آمیز در واکنش به تیراندازی به یک شهروند سیاه‌پوست در لوئیزیانا، با کشته‌شدن یک شهروند سیاه‌پوست دیگر به دست یکی از افراد پلیس در مینه‌سوتا، روندی بحرانی به خود گرفته است. این در حالی است که خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد پس از تیراندازی در مینه‌سوتا، افزایش تنش‌ها در تظاهرات به وضوح قابل رویت است. در این شرایط باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به تیراندازی‌های اخیر پلیس واکنش نشان داده است. او پس از ورود به ورشو برای شرکت در نشست «ناتو» در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: «وقتی وقایعی مانند این اتفاق می‌افتد، گروه بزرگی از شهروندان ما این‌طور فکر خواهند کرد که به خاطر رنگ پوستشان، رفتار متفاوتی با آنها می‌شود و این موضوع دردناک است. این موضوع باید همه ما را نگران کند. این مساله سیاه، یا مساله هیسپانیک (اشاره به لاتین‌تبارها) نیست. این مساله آمریکاست. هر انسان منصفی باید نگران شود.» باراک اوباما افزود:‌ «ما می‌توانیم به‌عنوان یک ملت در زمینه نهادینه کردن بهترین شیوه‌ها برای کاهش آنچه به نظر می‌رسد واقعیت تعصب نژادی در پلیس باشد تلاش کنیم و باید چنین کنیم.»

رئیس‌جمهوری آمریکا ادامه داد: «تیراندازی مرگبار به دو مرد سیاهپوست ظرف دو روز حادثه‌ای نیست که بتوان نادر فرض کرد و همه آمریکایی‌ها باید عمقیا نگران چنین اتفاقاتی باشند.» باراک اوباما اذعان کرد که آمریکا با «مشکل جدی» روبه‌رو است اما از مردم خواست به‌عنوان یک ملت متحد شوند. این اظهارات ساعاتی پیش از تیراندازی‌های مرگبار به پلیس در شهر دالاس ایالت تگزاس مطرح شد. اوباما در بیانیه‌ای گفت که این نوع تیراندازی‌های مرگبار نشانه‌های مشکلات وسیع‌تر در داخل نظام کنترل جرایم، اختلافات نژادی که سال به سال در کل این سیستم ظاهر می‌شود و فقدان اعتماد به پلیس (در محله‌های سیاهپوست نشین) است که در بسیاری از محله‌های دیگری که پلیس در آنها خدمت می‌کند میان مردم و ماموران وجود دارد. این در حالی است که دیوید براون، رئیس‌پلیس دالاس گفته ‌است افسران کشته‌شده پلیس از طرف دو تک‌تیرانداز هدف قرار گرفته‌اند. در مجموع به ۱۱ تن از نیروهای پلیس این شهر تیراندازی شده ‌است. پلیس دالاس ساعاتی بعد اعلام کرد یکی از مظنونان تیراندازی بازداشت شده، در عین حال گفته شده فرد دیگری نیز خود را تسلیم کرده ‌است. همچنین یگان ویژه ضدبمب برای بازرسی یک بسته مشکوک، در یکی از اماکنی که هدف تحقیقات پلیس قرار گرفته‌، فرستاده شد اما موضوع بمب‌گذاری منتفی اعلام شد. طی روزهای گذشته در جریان تیراندازی پلیس در باتون‌روژ در لوئیزیانا یک شهروند سیاه‌پوست کشته شد. اندکی بعد ۱۷۰۰ کیلومتر دورتر از باتون‌روژ در مینه‌سوتا، تیرانداز مشابهی رخ داد. یک شهروند سیاه‌پوست دیگر در تیراندازی پلیسی که خودروی او را به دلیل خرابی چراغ عقب آن متوقف کرده بود، کشته شد. در مورد اخیر نامزد فرد کشته‌شده که در خودرو همراه او بود، تصاویر واقعه را به‌صورت زنده از شبکه اجتماعی فیس‌بوک پخش کرد. این فیلم سپس به‌طور گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در لوئیزیانا نیز تصاویر فرد کشته‌شده با تلفن همراه ثبت شده‌ است.

به گفته خانم رینالدز، فیلاندو کاستیل هنگامی به ضرب گلوله پلیس کشته شد که داشت از جیبش گواهینامه رانندگی‎اش را درمی‌آورد تا به پلیس نشان دهد. گفته می‌شود کاستیل سوار بر خودرو در فالکون هایتز، حومه سنت پل بود که پلیس او را برای چراغ شکسته پشت خودرو نگه می‌دارد.

رینالدز در ویدیو می‎گوید: «شما چهار بار به او شلیک کردید. او فقط داشت گواهینامه رانندگی و مدارک خودرویش را درمی‎آورد.»

صدای افسر پلیس در پاسخ شنیده می‌شود که می‌گوید:‌ «به او گفتم دستش را طرف جیبش نبرد. به او گفتم دستانش را بیرون نگه دارد.» پلیس گفته است که تحقیقات درباره علت کشته شدن کاستیل شروع شده است و پلیسی که در مرگ او دخیل بوده، به‌طور موقت از کار تعلیق شده است. در هر دو مورد از وزارت دادگستری خواسته شده تحقیقاتی انجام دهد.