یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

سیگنال قیمت جهانی کالاها به بورس

شاخص کل بورس با رشد هفتگی ۱۵/ ۰ درصدی همراه شد. با توجه به تغییر مالکیت ۶ میلیارد تومان از سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها در روز سه‌شنبه، به نظر می‌رسد حقوقی‌ها درصدد حفظ شاخص نزدیک به سطح ۷۴ هزار واحدی هستند. در هفته گذشته علاوه بر خوش‌بینی‌های بلندمدت (کاهش نرخ سود بانکی و گشایش‌های بین‌المللی)، رشد قیمت جهانی کالاها عامل حمایت از شاخص بود. اما از سه‌شنبه گذشته قیمت نفت با افت بیش از ۷ درصدی همراه شد؛ بنابراین در شرایطی که تقابل معامله‌گران ریسک‌پذیرتر با دید بلندمدت‌تر در سمت خرید و معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت‌تر در سمت فروش باعث کم‌نوسانی بازار شده‌اند این عامل می‌تواند با فشار بر گروه‌های کالایی (بیش از نیمی از بازار) عامل افت سهام شود. همچنین آتش‌سوزی در زیرمجموعه بزرگ‌ترین نماد بورسی «فارس» نیز می‌تواند نوساناتی را در بازار ایجاد کند.

بازار ارز

افت دلار پس از دو هفته

هر دلار آمریکا با افت 55/ 1 درصدی به نرخ 3488 تومان معامله شد. پس از دو هفته رشد متوالی، هفته گذشته شاهد تغییر روند نرخ دلار بودیم. در هفته اخیر افزایش عرضه توسط صرافی بانک‌ها، نرخ دلار را پایین‌تر از سطح روانی 3500 تومانی قرار داد. همچنین کاهش نرخ حواله‌ای درهم نیز با توجه به برابری دلار و درهم، عامل دیگر فشار بر نرخ دلار بود. طی دو هفته اخیر شاهد رشد 7/ 2 درصدی ارزش دلار در سطح جهانی هستیم. امری که بر تداوم حمایت عوامل بنیادین از نرخ دلار تاکید دارد و می‌تواند کف بالاتری را برای نرخ دلار نسبت به کف پیشین (3450 دلار) رقم بزند. از ابتدای بهمن شاهد تلاش صرافی بانک‌ها برای حفظ نرخ دلار زیر سطح 3500 تومانی هستیم. امری که با نزدیک شدن به سطح مزبور تشدید احتیاط را میان معامله‌گران رقم می‌زند.

بازار سکه

کوچک شدن حباب منفی سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۴/ ۱ درصدی به قیمت یک میلیون و صد هزار تومان معامله شد. از ابتدای هفته گذشته در معاملات اونس جهانی شاهد حمایت سطح ۱۳۵۰ دلاری از اونس بودیم. تداوم تردیدها نسبت به اقتصاد جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تقاضای محافظه‌کارانه اونس را تشدید کرده است. عاملی که معامله‌گران سکه را نسبت به اونس خوش‌بین کرده است. این عامل در کنار رشد تقاضای مناسبتی سکه (با اتمام ماه رمضان) خوش‌بینی‌ها به سکه را تقویت کرده است. به این ترتیب سکه برای دومین هفته متوالی با رشد همراه شد. علاوه‌بر این با حمایت عوامل بنیادین انتظار می‌رود کف بالاتری برای دلار رقم بخورد و این عامل نیز اهرم دیگر حمایت از سکه شود. بنابراین در روزهای اخیر حباب منفی (کمتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدی تخلیه شده است.

بازار طلای جهانی

نگاه اونس به سیگنال‌های آمریکایی

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1355 دلار معامله ‌شد. روز جمعه شرایط احتیاطی برای آمار اشتغال آمریکا اونس را با افت اندکی مواجه کرد، اما پیش‌تر تداوم تردیدها نسبت به اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اونس را روز چهارشنبه به بیشترین سطح در دو سال اخیر (9/ 1374 دلار) رساند؛ بنابراین با وجود رشد شاخص دلار با آمارهای مناسب اقتصادی این کشور (شاخص خرید مدیران خدمات و آمار اشتغال بخش خصوصی) و با وجود رشد بازارهای سهام، اما همچنان شاهد حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از اونس بودیم. در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به آمار اشتغال آمریکا است که می‌تواند روند افزایش نرخ بهره این کشور را ارائه دهد، اما با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مطابق صورتجلسه فدرال رزرو احتمال تعویق در روند افزایش نرخ بهره تقویت شده است. امری که می‌تواند عامل حمایت از اونس شود.

بازار اوراق مسکن

رشد صعودی «تسه»ها

در آخرین روز کاری هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با رشد هفتگی ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۸۹ هزار و ۳۳ تومان معامله شدند. رشد تقاضا عامل حمایت از «تسه»ها است. به این ترتیب اوراق برای دومین هفته متوالی با رشد همراه شدند و میانگین قیمت اوراق از ابتدای تیر رشد ۱/ ۸ درصدی نسبت به سه‌ ماه ابتدایی سال را ثبت کرد. با این وجود افزایش قیمت اوراق، افزایش هزینه و نرخ سود وام را به‌دنبال دارد. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام ۷/ ۲۲ درصد است. با توجه به کاهش نرخ سود اسمی وام رقیب (صندوق‌های سپرده‌ بانک مسکن) چشم‌انداز کاهش نرخ سود اوراق نیز تقویت شده است. امری که در کنار رشد غیرتورمی قیمت مسکن (رشد ۵/ ۳ درصدی در خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل) احتیاط متقاضیان برای خرید در قیمت‌های کنونی را می‌تواند تقویت کند.

بازار نفت

بازگشت نفت از کف ۲ ماهه

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 45 دلار معامله شد. روز پنج‌شنبه کاهش ذخایر نفت تجاری آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها (کاهش 2/ 2 میلیون بشکه‌ای نسبت به پیش‌بینی API برای کاهش 7/ 6 میلیون بشکه‌ای) همچنین نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه بنزین و رشد شاخص دلار، قیمت نفت را به کمترین سطح در دو ماه اخیر (87/ 44دلار) رساند. برنت نیز به کمترین سطح در دو ماه (16/ 46 دلار) رسید که بخشی از آن را به دلیل شکستن کف تکنیکال می‌دانند. نگرانی‌ از مازاد عرضه بنزین، کاهش اختلالات عرضه و چشم‌انداز مبهم اقتصاد جهانی با اثرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوامل فشار بر نفت هستند. با این وجود، تداوم روند کاهشی تولیدات آمریکا (بیشترین افت هفتگی از سال 2013 و افت ذخیره برای هفتمین هفته متوالی) و افت شاخص دلار (پیش از آمار اشتغال) روز جمعه قیمت نفت را از کف بازگرداند.